Klvin Jnos
2006.06.17. 10:14
Klvin Jnos vzlatos letrajza
1509-ben szletett Noyon-ban (Franciaorszgban).
- 1527-tl Prizsban dialektikt, majd teolgit tanult.
- 1529-tl Orleans-ban, 1533-tl Bourges-ban jogot tanult, s grg nyelvi tanulmnyokat is folytatott. Eredetileg tudomynos plyra kszlt, de a 20-as vek vgn megtrt.
- 1532-ben adta ki els munkjt, Seneca: De clementia c. mvhez rott kommentrjt.
- 1533-ban jogi doktortust szerzett, de jogtudomnnyal a ksbbiekben mr nem foglalkozott.
- Nagybtyja rvn megismerkedett a reformci tanaival, s tagja lett a reformci hveinek prizsi sszejvetelein. Egy 1533. vi beszde miatt meneklnik kellett Prizsbl. (I. Ferenc francia kirly nvrnl, Navarrai Margitnl tallt menedket.)
- 1534-ben titokban visszament Prizsba, ahol Michael Servet-vel kvnt vitt folytatni, de ekkor Servet nem jelent meg a vitn.
- 1534 oktberben bzelbe utazott.
- 1536-ban nyomtatsban is megjelent f mve az Institutio religionis Christianae (A keresztny valls rendszere), melyet a francia kirlynak is elkldtt a protestns tanok igazolsakpp.
Eredetileg Strasbourgban kvnt letelepedni, de megllt Genfben, ahol a polgrok krsre maradt is. Lektorknt a Szent Pter-templomban Szentrs-magyarzatokat s teolgiai eladsokat tartott.
- 1537-ben lelkssz vlasztottk. 21 cikkelybl ll hitvallst ksztett, amelyre minden polgrnak fel kellett eskdnie, mert ha nem tette, el kellett hagynia a vrost.
- Egyhzfegyelmi szablyzatot is kidolgozott, amelyben slyosabb nyilvnos bn esetn eltiltottk a bnst az rvacsortl. Ezen kvl tiltotta a szerencsejtkokat, a tncot s a kihv viselkedt.
- 1538-ban a Zwingli elveit vall tsgykeres genfi polgrsg fellpett Klvin szigor rendszervel szemben, ezrt Klvinnak meneklnie kellett. Ekkor Strasbourgban telepedett le. 1541ig tartzkodott itt, s lefordtotta a zsoltrokat. Felesgl vette Idelette de Bure-t.
- Az 1539-es frankfurti birodalmi gylsen, majd 1540-ben a hagenaui, wormsi s regensburgi - az egyhzszakadst megszntetni akar - trgyalsokon a reformtus irnyzatot kpviselte. Ekkor kttt bartsgot Melanchtonnal. (Ebben az vben tdolgozta s kibvtette az Institutio-t.)
- 1541-ben visszatr a genfi vrosi tancs krsre Genfbe, ahol egy egyhzfegyelmi szablyzattal megszntette a vrosban zajl bels kzdelmeket. Ekkor lltottk fel Genfben a Konzisztriumot, valamint a Vnrable compagnie-t (ez utbbi a tantkbl s lelkipsztorokbl llt).
- 1549-ben a vilg protestns egyhzai egyestsre Bullingerrel Zrichben rvacsora-egyezmnyt kttt
- 1553-ban az inkvizci ltal is hallra tlt s Genfbe szktt Servet-t felismertk, elfogtk, s mglyra vetettk.
- 1559-ben Prizsban Klvin vezetsvel reformtus nemzeti zsinat lt ssze, mely elfogadta a Confessio Gallicant (Francia Hitvalls) s az Egyhz fegyelmi rendtartst.
- 1564-ben Genfben halt meg.
Klvin tanai
Az eleve elrendelsrl
Az eleve elrendelst, mellyel Isten nmelyeket az let remnybe fogad, msokat pedig rk hallra tl, senki sem meri egyszeren tagadni, aki azt akarja, hogy istenfl embernek tartsk, de sokfle lokoskodssal kezelik, fleg azok, akik az Isten elre tudst teszik meg az eleve elrendels alapjnak. Azt ugyan mi is lltjuk, hogy Istenben mind a kett megvan; de helytelen, ha azt mondjuk, hogy egyik a msiknak al van rendelve. Amikor Istennek elre tudst tulajdontunk, ezzel azt jelezzk, hogy mindig is szeme eltt volt minden, s marad is rkk; hogy azz tudsa szmra nincs jv vagy mlt, hanem minden jelen, mgpedig gy, hogy nemcsak kpzeletben lt (mint ahogy mi azoknak a dolgoknak a kpt ltjuk, melyeknek emlkt rtelmnk megrzi), hanem mintha eltte volna minden, gy ltja s szemlli a dolgokat. S ez az elre tuds kiterjed az egsz vilgegyetemre s minden teremmnyre. Eleve elrendelsnek hvjuk Istennek azt az rk elhatrozst, mellyel nmagban elhatrozta, hogy mi legyen minden egyes ember sorsa. Mert nem egyforma felttellel teremtetnek mindenek, hanem egyeseknek rk letet, msoknak rk krhozatot rendel el Isten kezdettl fogva. gy teht, aszerint, hogy ki-ki egyik vagy msik clra rendeltetett-e, azt mondjuk, hogy az letre vagy a hallra van elrendelve. Errl pedig Isten nemcsak az egyes emberek esetben tett bizonysgot, de bizonysgt adta ennek brahm egsz nemzetsgben is
Az eleve elrendels, tetszik vagy nem tetszik, az utdokban jelentkezik. Mert nem termszetes kvetkezmnye az, hogy mindenek kihullanak az dvssgbl egyetlen egy snknek a bne miatt. Ht mi akadlyoz meg ket, hogy egyetlen egy embernek az esetben tagadjk azt, amit akaratuk ellenre az egsz emberi nemre vonatkozan el kell ismernik? Mi rtelme van ennek a vonakodsnak? Az rs azt hirdeti, hogy az ember szemlyben rk hallra tltettek a halandk mind. Mint hogy ezt nem tulajdonthatjk a termszetnek, egyltaln nem ktsges, hogy ez Isten csodlatos terve szerint ment vgbe. Megfoghatatlan, hogy Isten igazsgossgnak ezek a derk vdelmezi fennakadnak egy szlkn, miutn tljutottak a nagy gerendkon. Ismt felteszem a krdst: hogy van az, hogy olyan sok nemzedk gyermekeivel egytt menthetetlenl rk hallra sllyedt dm buksa lvn? Ht nem azrt van ez gy, mert Isten gy ltta jnak? Itt csakugyan el kell nmulniuk a klnben annyira fecseg nyelveknek. Megvallom, szrny vgzs ez. De senki nem tagadhatja, Isten elre tudta, milyen vge lesz az embernek, mg mieltt megteremtette volna, s elre tudta ezt azrt, mert hatrozatval gy rendelte. Ha valaki lzadoznk Isten elre tudsa ellen az vakmeren szll prbe vele, mert azt krdezem, mirt lenne vdlott a mennyei br, egyszeren csak azrt, mert tudta, hogy mi lesz a jvendben? Az eleve elrendels ellen szl minden akr megokolt, akr ltszlagos panasz. s nem is kell kptelensgnek tartani azt, amit lltok, hogy Isten az els ember bukst, s ezltal utdai romlst is, nem csak elre ltta, hanem akaratval el is rendelte. Amikppen ugyanis blcsessghez tartozik az, hogy tud minden jvend dologrl, ugyangy hozztartozik hatalmhoz, hogy mindezt kormnyozza s igazgatja.
Az rvacsorrl
" Tudjuk teht most mr, hogy mely clra irnyul ez a misztikus lds. Nevezetesen, hogy azzal elttnk megerstse, miszerint az r teste gy ldoztatott fel egyszer rettnk, hogy most azzal tpllkozzunk s tpllkozvn vele, amaz egyetlen ldozat hatst rezzk magunkban, hogy az vre gy ontatott ki egyszer rtnk, hogy rnk nzve rkkval ital legyen. Ugyanezt jelentik az ott hozzcsatolt gret igi: 'Vegytek, ez az n testem, amely tirettetek adatik' (Mt 26,26; Mk 14,22 Luk 22,19; I. Kor 11,24). Az teht a parancs, hogy azt a testet vesgyk s egyk, amely egyszer felldoztatott dvssgnkre, hogy mikor ltjuk, miszerint mi ennek rszeseiv lesznk, biztosan megllaptsuk, hogy amaz letad hall ereje bennnk megelevent lesz. S ezrt a poharat is szvetsgnek nevezi az vre ltal. "
A polgri kormnyzsrl
A polgri kormnyzsra ppen olyan nagy szksgnk van, mint a kenyrre, a vzre, a napra s a levegre, rangja pedig a megbecslsben mg sokkal magasabb ennl. Ennek a kormnyzsnak nemcsak az a teendje - ami az itt emltett dolgok haszna -, hogy az emberek llegzeni, enni, inni s melegedni tudjanak, br mindezeket is magban foglalja azzal, hogy lehetv teszi az emberek egyttlst. De nemcsak ez a gondja, hanem az is, hogy a blvnyimds, az Isten nevnek gyalzsa, igazsgnak kromlsa s a valls egyb nyilvnos megtmadsa fel ne thesse fejt, s el ne terjedhessen a np kztt. Vigyz arra, hogy a kznyugalmat senki meg ne zavarhassa, s mindenki pen s srtetlenl megtarthassa azt, ami az v, s hogy emberek zavartalanul rintkezhessenek egymssal, s hogy a becslet s a mrtktarts megriztessk. Egyszval gondoskodik rla, hogy egyfell a keresztynek kztt a valls nyilvnos gyakorlsa, msfell pedig az emberek kztt az emberiessg fennmaradhasson. Azon pedig ne tkzzk meg senki, hogy a vallsi gyek helyes intzsnek a gondjt most a polgri kormnyzsra bzom, holott ez fentebb ltszlag minden illetkessgen fell llnak jelentem ki. Mert hiszen ppoly kevss ismerem el most is, mint fentebb, hogy embereknek joguk lehetne a maguk tetszse szerinti trvnyeket hozni a valls s az Isten tisztelete dolgban, amikor kiemelem a polgri kormnyzsnak azt az ldst, amellyel gondoskodik rla, hogy az isten trvnybe foglalt igaz valls nyltan s nyilvnos szentsgtrssel ne legyen bntetlenl megsrthet s beszennyezhet. Hrom ilyen rsze van a polgri kormnyzsnak: a felsbbsg (magistratus), ez a trvnyek sfrja s re; azutn a trvnyek, amelyekkel a felsbbsg gyakorolja a hatalmat; s vgl a np, amely trvnyek alatt l s a felsbbsgnek engedelmeskedik."
" s ha magukat az llamformkat a krlmnyek nlkl hasonltjuk ssze egyms kztt, nem lesz knny megklnbztetni, hogy melyik hasznosabb: annyira egyenl felttelekkel mrkznek. A kirlysgbl knny a zsarnoksgba tsiklani, de nem sokkal nehezebb az elkelk uralmbl a kevesek prturalmba , smg ennl is knnyebb a npuralombl a lzongsba jutni. Bizonyra, hogyha magukban vizsgljuk ama hrom kormnyformt, amelyet a blcselk emlegetnek, egyltalban nem tagadhatom, hogy az arisztokrcia, vagy az ltala s a polgri kzrend ltal kormnyzott llam a tbbit valamennyit messze fellmlja. Mert, ha vannak mosta nptl szervezve bizonyos felsbbsgek, amelyek a kirlyok nknynek korltozsra vannak fellltva (amink hajdan a lakedaimniaknl a kirlyok ellenrzsre rendelt eforoszok voltak, vagy a rmai konzulokkal szembelltott nptribunok, vagy az athniek senatusval szemben a dmarkhoszok, s amin hatalommal taln a mostani viszonyok kzt mkdik egyes orszgokban a hrom rend, mikor orszggylst tartanak), annyira nem vagyok az ellen, hogy ezek ktelessgszerleg kzbelpjenek a kirlyok dhng nknyvel szemben, hogy inkbb, ha k az erszakosan nknyeskedk s a fld npt sanyargat kirlyokkal szemben gyvn meghunyszkodnak, hallgatsukat, kpmutatsukat elvetemlt hitetlensgnek lltom, mivel lnokul elruljk a np szabadsgt, noha tudjk, hogy Isten rendelte ket ennek vdil."
Egy klvinista lelksz (Richard Baxter 1650-ben) az idrl s a pnzrl:
"Becsld nagyra az idt, s minden nap jobban trdj azzal, hogy ne veszts egy percet sem, ppen gy, ahogyan aranyadra s ezstdre vigyzol. S ha hibaval szrakozs, ltzkds, dzsls, felesleges beszd, haszontalan trsasg vagy alvs ksrt meg, hogy ellopja iddet, te mg berebb legyl Ha Isten olyan utat mutat nektek, melyben sajt lelketek, vagy msok lelknek krosodsa nlkl trvnyes mdon tbbet nyerhettek, mint egy msik ton, ti pedig ezt az utat elkerlntek s kvetntek a kevesebb hasznot nyjt utat, akkor hivatsotok egyik cljt keresztezitek, akkor vonakodtok Isten akaratnak vgrehajti lenni, adomnyt elfogadni, amit rte hasznlhatntok fel, ha ezt kvnn. Persze nem az rzki rmk s bnk cljaira, de Istenrt szabad dolgoznotok, hogy gazdagok legyetek."
A zsarnok ellen
Minden csak dsz s sallang. Valsgos klnbsg nincsen mikztnk. Ahogy a komdisok egyik percben csszri, vagy hercegi maszkot ltenek, a msikban pedig mr szolgk, vagy sznand teherhordk, az elrt szerep szerint, a csszrral is ppen gy ll a dolog. Nyilvnos pompja kprzat, de a fggny hasadkn t figyelve, igen kznsges ember kelme is, nha mg kznsgesebb, mint legutols alattvalja. is meghunyszkodik , bosszs, irigy, mint akrki ms, gondok s flelem szorongatja a torkt, ha seregei kzepn halad. Vagy azt hiszed, hogy t kevsb kerlgeti a guta, mint tged? Lzas fjdalmai klnbek s kirlyiabbak, mint a tid? s ha regsg dnti meg a htt, megszabadtjk-e testrjszai ettl a tehertl? Ha borzong a hallflelemtl, megnyugtatja-e majd az udvari emberek jelenlte? Ha fltkeny, ha dhng, megszeldti-e a mi hzelgsnk? Mg az gbolt minden csillagval s gyngys dszvel kivarrt mennyezetes gy sem hasznl neki, ha elfogja a hasgrcs! (Luther)
Vissza
|