letnk szorosan sszefondik a pnzzel, rutinszeren hasznljuk a htkznapok ?adok-veszek? vilgban. Megszoktuk, hogy mindennek ra van, vagyis ingyen nagyon ritkn s csak kivteles kapcsolatokban juthatunk hozz dolgokhoz. Eldeink mg blnafogrt, ritka kagylkrt, tevrt, marhrt, srt, borsrt, nhol aranyrt, ezstrt s bronzrt vsrolhattak, vagyis minden olyan rtkkel br trggyal fizethettek, amit a helyi kzssg piaca hosszabb-rvidebb ideig csereeszkzknt elfogadott. Neknk, mai fejlett fogyasztknak fm- s paprpnzek, hitelkrtyk, jelzlogklcsnk, rszvnyek, bonyolult rtkpaprok llnak rendelkezsre vsrlsaink s adssgaink bonyoltsra, amiket szellemi s fizikai kpessgeink ruba bocstsval prblunk megszerezni, fedezni, tbb- kevesebb szerencsvel s sikerrel.
A pnzzel kapcsolatban sokfle szemlyes gondolatot s rzelmet ddelgetnk, melyeket szletsnktl kezdve csaldunk tradcii, tgabb krnyezetnk, irodalmi, s ms mvszeti lmnyeink, szemlyes tapasztalataink alaktanak bennnk letnk vgig.
Szmtalan kzmonds, npmese, irodalmi m tesz hitet a szegnysg erklcsi tisztasga, szpsge s a nagyravgys mlt bntetse mellett. Mgsem hiszem, ha az emberek szabadon vlaszthatnnak a gazdagsg vagy szegnysg kztt, akkor nszntukbl az utbbi, ktsgtelenl nehezebb sorsot sznnk maguknak. A mai ember szmra mr kicsit tlhaladottnak is tnhet ez a romantikus rksg, mgis mkdik bennnk egyfajta morlis tlkezsre val hajlam, miszerint kapzsisg jltre vgyni, a gazdagsg, pedig egyenesen ?gyans?. Ezzel eljutunk mindennapjaink aktulis krdseihez, hiszen olyan anyagi s erklcsi rtkvltst, ?elitvltst? lhettnk meg az utbbi kzel kt vtizedben, ami extrm mrtkben nvelte az anyagi klnbsgeket. Szlssgesen nehz s bizonytalan helyzetbe sodrdtak emberek, mikzben a msik pluson megjelentek a sajt szmedencben lubickol s luxusautban utaz, a mi viszonyaink kztt eddig csak filmekben ltott letsznvonal csoportok. Meg kellett szoknunk az utcn s aluljrkban l, koldul embertrsaink ltvnyt, mint ahogy el kellett fogadnunk a magasabb anyagi forrsokkal rendelkezk ltal felsorakoztatott j sttuszszimblumokat, viselkedsi mdozatokat is. Persze az irigyelt s vgyott anyagi jlt is hordozza a bizonytalansg stt rnykt, egy hosszabb betegsg, tlvllalt kockzat, vagy brmilyen nem vrt fordulat kpben megjelenhet, s mr indulnak is a knyrtelen behajti rendszer ?ads fizess? legnyei.
Mindezek az lmnyek felkorbcsoltk a pnzhez fzd rzelmeink amgy is folyamatosan jelenlv ambivalencijt.
Vajon mikor elg a pnz? Mennyi az a pnz, aminek mg rdemes megadnunk az rt munkval, szvessggel, elktelezdssel? Valsznleg mindenkinek mshol van az a kszb, amit mg kontrolllni br mentlisan s rzelmileg, amit be tud illeszteni letvitelbe, terveibe anlkl, hogy klnleges terhet, zavart okozna vele magnak. Mikor 2003-ban a magyar lott nyeremnyalapja 5 millird forint fl halmozdott, az akkor vgzett felmrs szerint a megkrdezett emberek 20 szzalka gy vlte, ekkora sszeget mr jobb nem megnyerni. Az emberek e csoportja megriadt az ismeretlen bonyodalmaktl, k nem a megnyerhet szabadsgot, hanem sajt korltaik rnykt pillantottk meg abban a hatalmas sszegben. A lottnyertesek tovbbi lettjt vizsglva ez az vatossg nem alaptalan, hiszen kevesek letben okozott gykeres s hossz tv vltozst a szerencsjk, tbben voltak, akik nyeremnyk elkltse utn rosszabb anyagi szituciba kerltek, mint eltte voltak.
Felmerl a krds, hogyan fejldik a pnz s az ember bonyolult viszonya, milyen mdon nylik bele rgi nemzedkek ez irny tapasztalata az egyn lelki letbe?
A pszichoanalzis szerint a szimblumok, s az individulis irnyultsgok ltrejttben egyarnt fontos szerep jut az rklsnek s a tapasztalsnak.
Freud felfedezte a pnz s a blsr kztti szimbolikus kapcsolatot, lerta e kapcsolat fejldst s ksbbi letszakaszokban fellelhet, tnetekben s karakterjegyekben megjelen visszatrseit.
Felismerte, hogy a csecsemnek lvezetrzst okoz vizeletnek s szkletnek a kirtse az erogn nylkahrtyk megfelel izgalma ltal. Ezeket az lvezeteket azonban krnyezete illetlennek, eltitkolandnak minsti s igyekszik beszablyozni, mikor s milyen krlmnyek kztt vgezheti szksgleteit. Ez az els helyzet, mikor a gyermek csaldja elismerse fejben egy lvezetrl knytelen lemondani.
A kisded szkletvel szemben nem rez undort, teste rszeknt becsli, els ajndkknt hasznlja azok szmra, akiket krnyezetben kitntet bizalmval. A nevels, Freud szerint mindent elkvet, hogy sikeresen elidegentse ettl, gy a blsr felrtkelst a tovbbiakban az ajndkra s a pnzre viszi t.
Az archaikus gondolkodsmd nyomaiban: rgi kultrkban, mtoszokban, meskben, tudattalan gondolatokban s lmokban is szoros sszefggs jelenik meg a pnz s a blsr kztt. Gondoljunk pldul Grimm ?Terlj, terlj asztalkm??c. mesjben az aranyat potyogtat szamr kalandos trtnetre. Freud sszefggst tallt az anlis tjk gyermekkorban val feltn erogenitsa s a ksbb megjelen zsugorisg karakterjegye kztt is.
A pnz Freud ltal felfedezett szimbolikus jelentst gondolta tovbb Ferenczi Sndor, mikor azt vizsglta, hogy mennyiben segtik egyni tapasztalatok az anlis erotika vgyainak pnzvggy vltozst? A rendszeret, takarkos s makacs emberek analzise kzben kiderlt, hogy csecsemkorukban ?nem szvesen rtik ki a szkletket, mert a defekcibl kjes mellkhasznot szereznek?. letk ksbbi szakaszban ?mulatsg volt szkletket visszatartani?, s emlkeik szerint gyermekkorukban ?szkletkkel mindenfle illetlen dolgot csinltak?. A gyermekek megfigyelse s a neurzisok analitikus vizsglata sorn nyert tapasztalat szerint a gyermek rdekldse minden gtls nlkl fordul a defekci folyamata fel, szklete visszatartsa pedig szrakoztatja. A visszatartott szkletet Ferenczi a fejld ember els ?megtakartsnak? vli, mely ksbbi letszakaszban a gyjtst, felhalmozst, megtakartst ignyl testi s szellemi foglalkozsokban l tovbb.
A blsr a gyermek els jtkszere is, mivel a szkletrts tisztn autoerotikus kielglse rszben tvltozik trgyszeretett, vagyis rdekldse a szervi rzsek szenzcijrl tfordul arra a trgyra, amely az rzseket kivltotta.
A szklettl val eltvolodst a gyermek akkor li meg, mikor annak szaga kellemetlenn, undortv vlik szmra. Helyette, ha alkalma nylik r, szvesen kezd bele nedves srral val jtkba. Ez a nagyobb kupacba sszekotort srhalom mr szimblum, melyet az eredeti szklettl a szag hinya klnbztet meg. Ahogy a gyermek tisztasg irnti ignye nmagtl s a krnyezet nyomsra is megn, az utca sara is elrtktelenedik szmra, a sr szimbluma jabb vltozson megy keresztl, s helyt tveszi a nedvmentes homok. A homok olyan anyag, mely fldszer mg, de mr szraz s tiszta. Nha az elfojtott sztn mg ?visszatr?, a gyermek nagy rmmel lyukat fr a homokba s megtlti vzzel, esetleg belevizel.
A szag irnti rzkenysg is ttoldik ms hasonlan that szagokra, szvesen gyr s szagol akr testbl szrmaz ragads anyagokat, esetleg gittet, szurkot, gumibl kszlt jellegzetes szag trgyakat. Ebben a korban szereti az istllillatot, az aszfalt, a terpentin szagt, melyeken t reakci-kpzssel az anlis erotika kln tja gazdik el a j szag anyagok, parfmk szeretethez. Ferenczi szerint, akikben a szublimldsnak ez a mdja vgbe megy, eszttkk fejldnek. Az eszttizmus legmlyebb gykere teht szintn az anlis erotikbl eredeztethet. A jtkos ?esztta sztnbl? fejldik tovbb gyakran a festsben, formzsban val rm is. A koprofil rdeklds sr- s homok-peridusban a gyerek szvesen kszt maga ltal rtkesnek tartott dolgokat, tsztt, tortt, cukorkt. Ferenczi gy vli, a tisztn nz ?kapitalisztikus sztnnek? a koprofilihoz val trsulsa itt kezddik.
A homokot az infantilis ?kkorszak? kveti, vagyis szp, sznes kavicsok gyjtse, melyek ltal a szimblumkpzs ismt felemelkedik egy magasabb fejldsi fokra. A kvecskk kapitalisztikus jelentsgt Ferenczi mr nagyon nagyra rtkeli.
A kvek utn a gyermek rdekldse elszakadva a fldtl, veggolyk, gombok, magvak gyjtse fel fordul, melyeknek Ferenczi mr rtkmr, primitv pnz funkcit tulajdont. Ezek felhasznlsval az eddig mkd cserekereskedelmet a pnzgazdlkods vltja fel a gyermeknl, aki hatrozottan rmt leli nmagban a birtoklsban is.
Hamarosan a gyermek a kvecskknl is tisztbb dolog utn vgyik, amit meg is tall a felnttek megbecslsvel s tiszteletvel kitntetett csillog pnzben, annak csbt lehetsgvel egytt, hogy amit megkvn, azt a pnz ltal meg is kpes szerezni. rmt kelt benne a csillog rcdarabok halmozsa, lvezi az rme sznt, csillogst, csengst, tapintst, rces zt.
Ezzel lezrul a pnz szimbolikjnak a fejldse, ?a kivlasztst ksr rmbl pnzen val rm lesz, ami nem ms, mint szagtalan, nem nedves, kifnyeslt sr?
A felntt mr elvonatkoztat a csillog rmtl, s kpes ms alak s anyag, akr eszmei rtket kpvisel dolgok birtoklsnak is rlni.
Ferenczi megjegyzi azt is, hogy a szociolgia s a gazdasgtan csak a pszicholgival egytt kpes szocilis problmkat orvosolni. Ezt az elremutat megllaptst ltszik bizonytani az a tny, hogy 2002-ben Daniel Kahneman pszicholgus kzgazdasgi Nobel-djat kapott az ember kockzatrzkel mechanizmusait feltr kutatsairt.
Az anlis erotika egy rsze nem szublimldik, vagyis a legkultrltabb embernek is megmarad sajt rtsi folyamatai irnti termszetes rdekldse.
A pnz szimbluma mg rejtett erotika ksbbi letszakaszokban visszatrhet szkletrtsi rendellenessgek formjban, melyeket Freud rt le elsnek.
A fejldssel egytt nvekv ?kapitalisztikus sztn? nemcsak a realits princpiumt, hanem a kedvtelsi princpiumot is szolglja. Az ember pnzzel kapcsolatos folytonosan jelenlv ambivalencijt Ferenczi szintn megfogalmazta, minthogy az aranyban s pnzben val rm az elnyomott anlis erotika s koprofilia jelkpes ptlsnak s az ellene val tisztasgi reakciknak is srtett kifejezse.
Szorosan e gondolatok mg kvnkoznak a tmnak kzel szz vvel ksbbi, vagyis mai aktualitsai. Napjaink embernek letben elszaporodtak a hatr nlkli, tlz viselkedsformk, melyeket Csnyi Vilmos ?megszaladsi jelensgnek? nevez. Ide sorolja pldul a sttuszszimblumok ?megszaladst?, klnsen, ha azok az adott kultrba nem illeszkednek, vagy ha nem a kzs cl rdekben val munka sorn nyerhetk el, csupn egyszeren megvsrolhatak. A pnz vilgban is szlelhet a ?megszalads? jelensge, ugyanis a pnz a hatalom s a dominancia szimblumv vlt, s gy azok gyors vltozsait, cserjt, elosztst teszi lehetv. Kiszolgltatott vltunk a pnztl, hatalma lett letnk fltt, nlkle nincs lelem, sem laks, sem kultra, sem pihens, egyszval nll letnk pnz nlkl lehetetlenn vlik. Jelenthet az emberek szmra a pnz szabadsgot, rabsgot, hbort vagy bkt, kinek-kinek sorsa, vlasztsa s rtkrendje szerint. Eszkze lehet a pnz a msok fltti hatalom gyakorlsnak is, melynek mrtkt nem knny hatrok kztt tartani. A hatalom ?megszaladsnak? jelensgt ugyanis bonyoltja, hogy valdi, vagy ltszlagos nvelsnek kevesen tudnak ellenllni, mivel a hatalomvgynak nincsen biolgiailag is rzkelhet fels hatra, mint pldul az hsgnek a jllaks. Az rvnyeslsi vgynak ez a felfokozottsga s kontroll nlklisge felidzi Alfred Adler taln kiss elfeledett ?hatalmi sztn? elmlett, melyet Freud szexulis sztn s rmelv uralta neurzis elmletvel szemben fogalmazott meg. dler terpis rtelmezseiben megmutatta pcienseinek, hogyan szolgljk tnetei, indulattttelei s fixcii hatalmi szndkt.
A mai ember is szorgosan igyekszik az anyagi, hatalmi s egyb szmra fontos rangsorban minl elkelbb helyre jutni, amihez a modern trsadalmak szmtalan, nha csupn sallangokkal dsztett adminisztratv pozcit knlnak szmra. A pnz mrtke s az ltala megvsrolhat anyagi javak a sikeres let szimblumaiv is vltak. Utbbi vekben a knyvpiacon megjelent j nhny knyv rja buzdt gazdagsgra, sikerre s osztogat blcs tancsokat a hozzjuk vezet t elrshez. Lehet, hogy ezeket az ismereteket mr jval korbban, gyermekknt lenne rdemes az iskolkban s otthonunkban megszerezni, hogy termszetesebb viszonyba tudjunk kerlni ezzel a sokszn s rejtlyes rzelmekkel titatott anyaggal, a pnzzel. Taln akkor majd nem vesztjk el a fejnket, ha hirtelen mellnk ll a szerencse s mink lesz a lott ts, s nem tr rnk a depresszi, ha vratlanul nehezebb anyagi helyzetbe kerlnk.
Ezeknek a gondolatoknak s rzseknek az tvesztjben nem knny kiegyenslyozottnak s mrtktartnak, rdekrvnyestnek s egyben szocilisan rzkenynek maradni taln mg a pszichoterpiban munklkod szakembereknek sem.