|
Jnos 14,18 Jzus mondja: „Nem hagylak titeket rvn, eljvk hozztok.”
Jnos 15,5 Jzus mondja:”… nlklem semmit sem tudtok cselekedni.”
Jnos 16,32 Jzus mondja: „….de n mgsem vagyok egyedl, mert az Atya velem van.”
Apostolok Csel. 5,29 "Istennek kell inkbb engedelmeskednnk, mint az embereknek.
Apostolok Csel.16,31 "Higgy az r Jzusban, s dvzlsz mind te, mind a te hzad npe!"
Rma 14,8 Mert ha lnk, az rnak lnk, ha meghalunk, az rnak halunk meg. Teht akr lnk, akr meghalunk, az ri vagyunk.
1 Korintus 3,16 Nem tudjtok, hogy ti Isten temploma vagytok, s az Isten Lelke bennetek lakik?
Efezus 6,7 Jakarattal szolgljatok, mint az rnak, s nem mint embereknek;
Efezus 2,18 Mert ltala van szabad utunk mindkettnknek egy Llekben az Atyhoz.
Filippi 1,21 Mert nekem az let Krisztus, s a meghals nyeresg!
Filippi 4,4 rljetek az rban mindenkor! Ismt mondom: rljetek.
1 Tesszalonika 5,21 Mindent vizsgljatok meg: a jt tartstok meg.
Titus 2,11 Mert megjelent az Isten dvzt kegyelme minden embernek.
Zsidk 12,6 Mert akit szeret az r, azt megfenyti, s megostoroz mindenkit, akit fiv fogad.
1 Jnos 1,9 Ha megvalljuk bneinket, h s igaz : megbocstja bneinket, s megtisztt minket minden gonoszsgtl.
1 Jnos 2,17 A vilg pedig elmlik, s annak kvnsga is; de aki Isten akaratt cselekszi, megmarad rkk.
Lap tetejre
| |
|
|
|
"Game over"- A szmtgpes jtkok hatsa
Irtzl Kroly 2008.11.09. 15:36
Napjainkban a szmtgpes jtkok fejlesztse s forgalmazsa risi zlet. Rszvnyesek s kereskedk millirdokat fektetnek ebbe az zletgba is, akrcsak a szrakoztat ipar egyb termkeibe. Egy jl sikerlt jtkprogram - akrcsak egy izgalmas film vagy tv msor - akr rkra is lektheti a gyermekeket. Akr napokra is. St!
Irtzl Kroly: ''Game Over'' - A szmtgpes jtkok hatsa a szemlyisg fejldsre
Napjainkban a szmtgpes jtkok fejlesztse s forgalmazsa risi zlet. Rszvnyesek s kereskedk millirdokat fektetnek ebbe az zletgba is, akrcsak a szrakoztat ipar egyb termkeibe. Egy jl sikerlt jtkprogram - akrcsak egy izgalmas film vagy tv msor - akr rkra is lektheti a gyermekeket. Akr napokra is. St!

Nhny szl azt tapasztalja, hogy kamaszod gyermekt ms nem is rdekli, csak az jabb s jabb szmtgpes jtkok. Gyermekeik lthatan elfordulnak a szrke valsgtl, s az izgalmak virtulis vilgba vetik magukat. Kell-e, hogy aggdjunk emiatt, vagy nyugtassuk meg ismerseinket s nmagunkat, hogy: majd kinvi a gyerek, s megtallja a helyt a valdi vilgban is?
gy gondolom, hogy a jtkszenvedly lehet kros gyermeknl s felnttnl is, ha az rdekldsi kr annyira beszkl, hogy mellette alig jut id s energia az let egyb terleteire. Vajon mi idzheti el ezt a fajta beszklst?
Az lethelyzetek kihvst jelentenek gyermek s felntt szmra egyarnt. Az ignyek, vgyak s flelmek, melyek emberi kapcsolatainkat tszvik, hatssal vannak az nmagunkrl kialaktott kpre. Ezzel nmagunkrl s a vilgrl kialaktott kpnk egyre gazdagabb, differenciltabb lesz, s egyre kzelebb lesz a valsghoz. Ez gy is trtnne akkor, ha bizonyos rzseket s gondolatokat nem rszestennk elnybe msokhoz kpest; de termszetesen a kellemes tapasztalatokra nyitottak vagyunk, a kellemetleneket pedig igyeksznk elkerlni. s itt jn a virtulis valsg szerepe! A virtulis valsgot gy ptik fel a szmunkra, hogy kielgtse azokat az ignyeket, amiket a termszetes krnyezet nem tud, vagy nem akar kielgteni.
A helyzetek rzelmeket hvnak el bellnk. Az rzelmek gondolatokat bresztenek bennnk: pl.: "ez kellemes", "ez tetszik", "ez bonyolult", "ezt nem akarom". Kialakul egy fajta viszonyunk, rdekldsnk, ignynk azzal kapcsolatban, hogy milyen krnyezetet szeretnnk, s milyet nem, milyennek szeretnnk ltni magunkat, s milyennek nem. Tetteink rzelmi hozzllsunkbl s gondolatainkbl szletnek meg. Tudatunk befolysolja tetteinket, s tetteink kvetkezmnyei hatssal lehetnek a tudatllapotunkra.
Ha sikerl megoldani egy problmt, akkor azt a megoldst begyakorolva kialakulhat egy magatartsforma, ami kpess tesz bennnket hasonl helyzetek megoldsra. Ha egy bizonyos viselkedssel sikerl elkerlni egy problmt, sikerl megszabadulni egy nyomaszt rzstl, akkor ez az elkerl magatarts vlhat szoksunkk. Ha a szmtgpes jtk vagy a TV segtsgvel rendszeresen sikerl tlni egy olyan rzst vagy hangulatot, ami hinyzik neknk, akkor kialakulhat egy ktds a virtulis valsghoz. Az letmd a megszokott s rgzlt magatartsmdok sszessge. n egy letmdot akkor neveznk egszsgesnek, ha a segtsgvel olyan magatartsmdokat sikerl begyakorolni, melyek segtenek abban, hogy megoldjuk az letkorunkbl s lethelyzeteinkbl add kihvsokat. Krosnak pedig azt neveznm, amely inkbb elmlyti a problmkat, s ltala nem fejldnek, vagy visszafejldnek azok a kpessgeink, melyekkel sikerlne megoldani ket vagy tljutni rajtuk.
A kutatsok szerint a TV nzssel s a szmtgpes jtkokkal eltlttt id a - mutatujj gyors gombnyomsi reakciidejnek fejldsn kvl - semmi olyan kpessg kifejlesztsben nem segt, aminek az let ms terletein hasznt vehetnnk. Br szlknt remnykedni szoktunk ebben. Valjban a kzp s felsfok szmtstechnikai iskolkban nhny hnap utn mr semmifle elnyt nem jelent az, hogy valaki kisgyerek kora ta szmtgpes jtkokkal jtszott. A TV s a szmtgpes jtk szerepe az letnkben tulajdonkppen inkbb az, hogy a segtsgkkel megvltoztassuk a tudatllapotunkat, elfelejtsk a problminkat, belelmodjuk magunkat egy lomba, ami nem olyan nyomaszt, mint a valsg. A vals lethelyzetektl a virtulis vilgokba menekls szoksa ebbl a szempontbl teht - a tarts fggsg megjelense esetn - a szemlyisgfejlds szempontjbl egszsgtelen letmd kialakulst eredmnyezheti.
Ha ezek a tevkenysgek mindennaposs vlnak, s azt tapasztaljuk, hogy egyre tbb idt lektnek, rdemes elgondolkodni azon, hogy nem azrt nylunk-e hozzjuk, mert bizonyos rzseket, gondolatokat nem tudunk elviselni. Figyeljk meg, hogy milyen TV msorokat nznk szvesen. Figyeljk meg, hogy gyermeknk milyen jtkokat jtszik.
Azt gondoljuk taln, hogy vletlenszeren vlasztjuk ki azt, hogy mivel szrakoztatjuk magunkat. De ez nem gy van. Ami izgalomba hoz, az megmutatja lelki vilgunk mlysgeit. Jelezhet valamit vgyainkrl, ha van szemnk hozz, hogy szrevegyk. Gondolkodjunk el azon, hogy honnan szrmazhatnak ezek az ignyek, s mi a jelentsgk? Mi jelentene elrelpst szmunkra vagy gyermeknk szmra? Ha segtennk rvnyesteni ezeket az ignyeket, vagy ha lemondannk rluk?
A szmtgpes jtkban a gyermekek meglhetik azt a sikerlmnyt, ami az letben hinyozhat nekik. Kifejezhetik azt a dht s agresszit, amit a mindennapokban esetleg nem engedhetnek meg maguknak. Egy kamasz szmra nagyon fontos az, hogy tlje a lzadst, s higgyen a sajt kpessgeiben, hogy hatssal lehet a dolgok alakulsra. t kell lnie a nvekedst, a fejldst, s neki s a krnyezetnek meg kell emsztenie azt, hogy ez szksgszeren egytt jr az rtkek bizonyos mrtk rombolsval. A jtkprogramok biztosthatjk ezeket az lmnyeket. Jtk kzben az ember mindezeket elhiszi magrl abban a mdosult tudatllapotban. Utna, a valsg pedig mg kibrndtbb s mg nehezebben megemszthet lesz. Fokozdhat ezzel az nbizalomhiny, s a valsgtl val rendszeres elforduls, ami pedig termszetes mdon a kpessgek stagnlshoz vagy visszafejldshez vezethet. Annak rdekben, hogy ezt biztonsggal megakadlyozzuk, idben korltozzuk azt az idt, amit a gyermek trsasg nlkl, egyedl TV nzssel vagy szmtgpezssel tlt el. Fontos azonban, hogy ezzel egytt minden nap betartsuk az "els a munka, aztn a szrakozs elvt".
Szlknt kezdetben a technika ldsos hatsaknt ljk meg, ha a gyermeknket sikerl lektnnk a TV-vel vagy egy klassz szmtgpes jtkkal. Legynk tudatban annak, hogy ilyenkor a megknnyebblst az okozza, hogy megtalltuk a legolcsbb baby sittert, akire ideiglenesen rbztuk a gyermeknk nevelst. Ennek ra hossz tvon az lesz, hogy a gyermek emiatt lehet, hogy nem tanulja meg, hogy hogyan tud maga megkzdeni a sajt feszltsgeivel. Ha mindenron el akarjuk kerlni azt, hogy a gyermek unatkozzon, akkor cskken az eslye annak, hogy a gyermek megtanulja feltallni magt.
Fontos, hogy klnbsget tudjunk tenni a jtkok s lmnyek alkalmanknti kiprblsa s a rgzlt magatartsmdok kztt. Ha rltsunk van arra, hogy egy letmd hov vezethet, akkor meg tudjuk llaptani azt is, hogy az kros-e. Ha meg akarjuk reformlni az letmdunkat, akkor idben korltozzuk azt, ami kros, s prbljunk ki j viselkedsformt egy-egy kihvst jelent helyzet kezelsre.
Irtzl Kroly pszicholgus
| |
|
|
|
2025. Mrcius
H | K | S | C | P | S | V | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
|
| | |
|
5 Mzes 30,14 St inkbb nagyon kzel van hozzd az ige, a szdban s a szvedben van, teljestsd ht azt!
Jb 5,18 Mert megsebez, de be is ktz, sszezz, de keze meg is gygyt.
Zsoltr 62,2 Csak Istennl csendesl el lelkem, tle kapok segtsget.
Zsoltr 119,88 Tartsd meg letemet kegyelmesen, n pedig megtartom intelmeidet.
zsais 49,15 Ha msok megfeledkeznnek is, n nem feledkezem meg rlad!
zsais 55,6 Keresstek az Urat, amg megtallhat! Hvjtok segtsgl, amg kzel van!
Dniel 6,27 az l Isten, aki megmarad mindrkk. Az kirlysga megdnthetetlen, uralkodsa vgtelen.
Mikes 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a j, s hogy mit kvn tled az r! Csak azt, hogy lj trvny szerint, trekedj szeretetre, s lgy alzatos Isteneddel szemben.
Mt 9,2 "Bzzl, fiam, megbocsttattak bneid."
Mt 11,30 Mert az n igm boldogt, s az n terhem knny."
Mrk 5,36 "Ne flj, csak higgy!"
Lukcs 17,21 Mert az Isten orszga kzttetek van!
Lukcs 18,27 Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetsges.
Lukcs 21,19 llhatatossgotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.
Lap tetejre
| |
|
|