|
Jnos 14,18 Jzus mondja: „Nem hagylak titeket rvn, eljvk hozztok.”
Jnos 15,5 Jzus mondja:”… nlklem semmit sem tudtok cselekedni.”
Jnos 16,32 Jzus mondja: „….de n mgsem vagyok egyedl, mert az Atya velem van.”
Apostolok Csel. 5,29 "Istennek kell inkbb engedelmeskednnk, mint az embereknek.
Apostolok Csel.16,31 "Higgy az r Jzusban, s dvzlsz mind te, mind a te hzad npe!"
Rma 14,8 Mert ha lnk, az rnak lnk, ha meghalunk, az rnak halunk meg. Teht akr lnk, akr meghalunk, az ri vagyunk.
1 Korintus 3,16 Nem tudjtok, hogy ti Isten temploma vagytok, s az Isten Lelke bennetek lakik?
Efezus 6,7 Jakarattal szolgljatok, mint az rnak, s nem mint embereknek;
Efezus 2,18 Mert ltala van szabad utunk mindkettnknek egy Llekben az Atyhoz.
Filippi 1,21 Mert nekem az let Krisztus, s a meghals nyeresg!
Filippi 4,4 rljetek az rban mindenkor! Ismt mondom: rljetek.
1 Tesszalonika 5,21 Mindent vizsgljatok meg: a jt tartstok meg.
Titus 2,11 Mert megjelent az Isten dvzt kegyelme minden embernek.
Zsidk 12,6 Mert akit szeret az r, azt megfenyti, s megostoroz mindenkit, akit fiv fogad.
1 Jnos 1,9 Ha megvalljuk bneinket, h s igaz : megbocstja bneinket, s megtisztt minket minden gonoszsgtl.
1 Jnos 2,17 A vilg pedig elmlik, s annak kvnsga is; de aki Isten akaratt cselekszi, megmarad rkk.
Lap tetejre
| |
|
|
|
Pszicholgia : Az Internetes csevegs tudattalan tartalmai |
Az Internetes csevegs tudattalan tartalmai
2006.03.14. 08:56
Indries Krisztin: Az Internetes csevegs tudattalan folyamatai Ideje: Oktber 03, htf, 18:42:37 Szerz: Indries KrisztinIndries Krisztin | |
A kpernyn megjelen szveg, mint projekcis fellet Az internet trhdtsval az emberi kommunikci j dimenzija nylt meg, hiszen msodpercek alatt eljuttathatunk informcit a vilg szinte minden tjra, elektromos levelet kldhetnk, hozzszlhatunk klnbz vita - frumokhoz s akr cseveghetnk is. Egyre tbb kutats szletik, ami a szmtgpes kommunikcit (computer mediated communication) valamint az ember s a szmtgp viszonyt vizsglja.
Az els cseveg programot az IRC-t (Internet Relay Chat - Internet kzvettette csevegs) 1988-ban alkottk meg, s azta is nagyon npszer az Internetezk krben. A "csettel" programok felhasznli lben vlthatnak zeneteket, ami ltal kialakulhat a csevegs illzija.
A virtulis csevegs tbbnyire a billentyzet segtsgvel begpelt s a kpernyn megjelen szvegeken keresztl valsul meg, amit itt-ott gazdag mimiknk szegnyes ptlkei az emoticonok tarktanak. A cseveg programok segtsgvel megvalstott kzlsben nincs nonverblis zenet, metakommunikci, tekintet, mimika, pantomimika, gesztus, hangszn, hanghordozs, csak a puszta arctalan szveg.
A cseveg programok hasznlatakor valjban nem lehet beszlgetni, hanem csak szveget rni s szveget olvasni. Az rott szveg dekdolst sok esetben a metakommunikci hinya neheztheti. Minden kzlsfolyamatrl elmondhat, hogy van egy tartalmi s egy kapcsolati aspektusa. A kapcsolat mintegy krlleli a tartalmat s megteremti az rtelmezs kontextust s hangulatt. Az interakcik rzelem-, illetve viszonyszablyzsa fleg a nemverblis jelzsek ltal valsul meg (Buda, 1994). Az implicit rzelmi tartalom nlkl a szveg hzagoss vlik, amit bels vilgunk tartalmaival tltnk ki. A szemtl szembeni kommunikci hinyban, csettels kzben, nehezebben tudjuk a kzlsek finom rnyalatait szlelni.
A kommunikl felek puszta szvegek formjban kzlt zenete knnyen vlhat "vettvszonn" amire a lnynk mlyrl projektlhatunk tartalmakat. Az olyan kommunikcis szituci, amikor nem ltjuk a msikat akivel beszlnk, tg teret enged a fantziknak, akr a pszichoanalitikus helyzet, ahol a pciens fekszik, s mgtte l az analitikus (Ormay, 2000 ).
A szmtgpen keresztl trtn csevegs sajtossga, hogy a rsztvevk nem kell, hogy felfedjk valdi identitsukat, hanem egy becenv (nickname) ltal lesznek azonosthatak. Suler (2002), a "kiberpszicholgia" jeles kpviselje szerint minden esetben tudattalanul felptnk egy mentlis kpet arrl a szemlyrl, akivel szveges zenetek formjban kommuniklunk. Ha ismertelen a szemly, akinek az zenett olvassuk, tudattalanul a szveghez kpzelnk egy arcot, egy hangsznt, egy karaktert vagyis megszemlyestjk a szveget. A cseveg szemlyek sajt intrapszichs vilgukbl projektlhatnak tartalmakat a szvegre s ezltal interiorizlt bels trgyaikkal lphetnek rzelmileg kapcsolatba csettels kzben.
A szmtgp kpernyjn megjelen szveghez hozzkpzelt szemllyel indulatttteles kapcsolatba is lehet kerlni. Pldul, akr szemlyes tallkozs nlkl is bele lehet szeretni egy cseveg partnerbe, hiszen a libid megszllhatja a szveghez kpzelt szemlyrl kialaktott bels kpet. Ez akr igen komoly problmv is vlhat, hiszen mr nsegt csoportokat is szerveztek azok rszre, akik virtulis kalandokba (cyber affair) elegyedtek rkon t csevegve "virtulis szerelmkkel" mikzben elhanyagoltk a kapcsolatukat a vals partnerkkel. A "kiberkalandorok" egy id utn csaldnak szerelmkben, vagy rbrednek arra, hogy a “virtulis viszonyuk” csupn egy illzi, amibe ideljaikat vettettk. A kibrndult vagy kijzanodott “kiber-szerelmes” komoly bntudattl, slyos lelkiismeretfurdalstl s depresszitl szenvedhet, mivel gy rezheti, hogy “megcsalta” a vals partnert.
A csevegsi regresszi s az tmenti tr
A szmtgpen keresztli l zenetvlts jellegzetes lmnynek tartja Suler az nhatrok elmosdst. A hosszasan cseveg szemly bels vilgnak az sszeolvadst lheti meg a beszlget partnernek a bels vilgval. Sokan arrl szmolnak be, hogy olyan illzijuk tmadt, mintha a cseveg trsuk hangja valahonnan bellrl szlna, lltja Suler. Ezt a tapsztalatot szolipszisztikus introjekcinak nevezi a szerz ( Suler, 2002).
A trgykapcsolat-elmletek rjk le azt a korai folyamatot, amelynek sorn a csecsem tudatban lekpezdik a kls trgy kpe, s az introjektv identifikcis folyamatok eredmnyekppen bels trggy vlik. Melanie Klein elmlete szerint a csecsem eleinte nem tud klnbsget tenni a trgy bels kpe s a kls trgy kztt. A “Notes on Some Schizoid Mechanisms” (1946) cm munkjban Klein kifejti, hogy a trgykapcsolatok a kezdetektl a belsv ttel s a kivetts kztt ingadoznak, vagyis bels s kls trgyak kztt.
A cseveg programok hasznlata sorn kialakul szubjektv tapasztalat sokban hasonlt n-msik szeparci eltti korai fejldsi szakaszok lmnyszervezdsi mdozataira. A huzamosabb ideig trtn „csettels” kzben megjelen mdosult tudatllapot a regresszi egy formjnak tekinthet, amire jellemz az orlis hatrnlklisg rzse, a kls s bels vilg sszeolvadsnak (fzijnak) a meglse valamint a fantzik s a projekcik fokozott jelenlte.
A virtulis vilgot, mint a kommunikci medicis kzegt a Winnicott ltal lert, az anya s gyerek kzt kialakul “tmenti trhez” (transitional space), " tmeneti valsghoz", a jtk s az alkots sznhelyhez hasonltja tbb szerz (Suler, 2002; Ritter, 2000; Ormay, 2000).
A csecsem fejldsnek fontos momentuma, amikor az rmelv helyt tveszi a realitselv. A szubjektv mindenhatsg korai vilgban a csecsem abban az illziban ltezik, hogy minden az kvnsgra trtnik, teremti meg a vgyainak trgyt, vagyis kvnsgai mindenhatak. Az objektv valsgnak megfelelen szervezdtt tapasztalatban a vgyak trgyt meg kell tallni a klvilgban, s alkalmazkodni kell ezekhez. Az tmeneti trben a szubjektven tlt lmnyek s az objektvan szlelt valsg egyszerre s egymssal klcsnhatsban van jelen.
Az tmeneti tr "kztes hely” a csecsem, a gyermek s ksbb a felntt bels pszichs valsga s az objektv valsg kztt. Az tmeneti valsg kvl van a fantzia bels szntern, de a kapcsolata a kls, tlnk fggetlenl ltez vilggal mg hzagos.
"A kulturlis lmny helye az egyn s a krnyezet (trgy) kztti potencilis tr... A valsg elfogadsa soha nem lehet teljes, a kls s a bels valsg sszekapcsolsnak terhtl megknnyebblst jelent egy "kztes lmny-tr", amely kzvetlen folytatsa a jtk ternek." (Winnicott, 1999).
Az tmeneti tr, hd a valdi trgykapcsolatok s a szolipszisztikus vilg kztt. Winnicott szerint "a potencilis tr 'a semmi ms nincs csak n' s a 'vannak trgyak s jelensgek az omnipotens kontrollomon kvl' lmnyek kzti sszjtkban helyezkedik el" (Winnicott, 1999).
A csettels kzben kialakul mdosult tudatllapot, a “csevegsi regresszi” sorn lehetsges, hogy a tapasztalatainkat az tmenti tr lmny feldolgozshoz hasonl mdon ljk meg. Az tmeneti tr tapasztalsban - akr a "csevegsi regressziban" egyszerre van jelen az omnipotens kontroll rzse, a vgyak mindenhatsgnak az illzija, valamint az objektv valsg s a tbbi sajt akarattal rendelkez szubjektum vilga.
A csettels a gyermek jtkba val nfeledt belefeledkezshez hasonl, amikor a kls valsg, a virtulis tr maga is tmeneti trknt (mgikus trknt) kerl meglsre. A jtk sorn a gyerek a klvilg trgyaival benpesti a potencilis teret, ugyanakkor szemlyes, azaz bels valsga szubjektv minti szerint ruhzza fel ket jelentsekkel s rzsekkel.
Primitv destruktivits a kibertrben
A jtk akr el is durvulhat a virtulis vilgban. Az Internet felhasznlk a kibertrben kevsb visszafogottak a vlemnyalkotsban, az agresszi kifejezsben s a szexulis ajnlatok ttelben mint az l kapcsolataikban (Holland, 1995).
Az Internet fehasznlk egy rsze gy tnik arra is felhasznlja a kiberteret, hogy oda bekiltsa agresszv feszltsgeit. A modertor nlkli vitafrumok vagy cseveg szobk sokszor a “pszeudo acting out-ok” sznhelyei, ahol a destruktivits agresszitl terhes szvegknt nyilvnul meg.
A fokozott verblis agresszi jelensgt tbben lertk, s a szocilpszicholgia szemszgbl elemezve az anonimitssal s a fizikai jelenlt hinyval magyarztk (Wallace, 2002). A pszichoanlzis nzpontjbl vizsglva a jelensget Young (1996) gy vli, hogy a kibertrben trtn emailes s egyb kommunikcis mdok olyan kapcsolatok kialakulshoz vezethetnek, amelyek a paranoid-szkizoid pozci trgykapcsolataihoz hasonlatosak.
Melanie Klein modelljben a csecsem fejldsnek els nhny hnapjban a vilgot sztszakadozottnak li meg, mert a j s rossz tapasztalatokat mg nem kti egyazon szemlyhez, az anyhoz,hanem rsztrgyakhoz pl. „j mell”, „rossz mell”. Klein a lelki fejldsnek az els szakaszt paranoid-szkizoid pozcinak nevezi. A csecsem letnek e korai szakaszt inkbb a szolipszizmus jellemzi, mivel a kapcsolat klvilggal, primitv fantzikon keresztl valsul meg. A Melanie Klein ltal lert paranoid- szkizoid pozci trgykapcsolataiban olyan leki jelensgek dominlnak mint a projekci, a hasts, a paranoia, az idealizci s a projektv identifikci (Robbins, B. D., 1996).
Lehetsges, hogy a kibertr vgtelenjben val bolyongs s arctalan kommunikci a fejlds igen korai szakaszra jellemz primitv archaikus lmny-szervezdsi mdokat aktivl, amelyek, paranoid - szkizoid pozcira jellemzek. A paranoid - szkizoid pozciban szlssgesen hastunk pldul szeretet gyllet, j s rossz kztt, gy kezelnk msokat, mint rsztrgyakat s nem, mint egszleges emberi lnyeket.
Az internetes kommunikciban klnsen nyilvnval hasts jelensge. A modertor nlkli cseveg szobkhoz trtn hozzszlsok esetben gyakran nincs kzpt, a j meg a rossz elegyedse, mint a depresszv pozciban. Sokszor mr nem is annyira a tmrl szl a diskurzus, mint inkbb a msknt gondolkod szvegr s a rvettett karakter agresszv verblis tmadsrl s megsemmistsrl.
Ismert jelensg, hogy Interneten olyan agresszv szvegeket is lernak, amit ms mdiumokban nem tennnek meg, s akr a msik szemly “megsemmstsre” is tehetnek ksrletet, vrusokat kldvn a gpre, vagy elrasztvn a postaldjt rengeteg zenettel, azrt hogy lelasstsk a szmtgpt (flooding). A szmtgp kpernyje eltt l szemly "pusztt agresszivitsa" az omnipotens destruktvitsra emlkeztet, ami ugyancsak a paranoid szkizoid pozci jellemzje.
A kibertr szemlytelen, hatrok nlkli vilgba kvetkezmnyek nlkl bekilthat a pusztt gyllet. A virtulis vilgban a primitv destruktv indulatok knnyen elszabadulhatnak, ami durva, robbankony, s heves tmadsok formjban nyilvnulhat meg. A sajt destruktv rszek bevettdhetnek a kibertrbe, rvettdhetnek a kpernyn megjelen szveges zenetekre s azok elkpzelt szerzire, akik ugyancsak a cseveg nrszeinek a projekcii.
A projekci, s a projektv identifikci normlisnak tekinthet lelki folyamatok. Az nnk bizonyos tulajdonsgainak a kivetses azonostsa msokban, minden kapcsolat s az emptia alapja. Ha a projektv fantzit a valsg tesztelse kveti, akkor a kapcsolat tovbb fejldhet. Valsgtesztels nlkl azonban a msik szemly knnyen vlhat a kedvelt vagy nem kedvelt szemlyisgrszek kontnerv, akit gyllni vagy idealizlni lehet, s akivel rzelmileg nagyon intenzv kapcsolatba lehet kerlni.
A valsgtesztels az interneten korltozott a metakommunikci hinya miatt. Metakommunikci hinyban a szvegekbe zrt zenet knnyebben vlhat flrerthetv. Az rott zenet, utalsok, clzsok, irnia s mgttes szndkok hordozjv vlhat annak, aki a sorok kztt s prbl olvasni. Aki a szavak mgtt rossz szndkot, gnyt, irnit, lekicsinylst sejt, akr kzmbs zeneteket is agresszv tmadsnak lhet meg. A vlt vagy vals agresszira vlaszknt vagy megtorlsknt, mg aggresszvebb tmadsokkal reaglhatnak, s elindul az zenetcsatrozs, amit az Internetes szleng "flamesnek". A "flames" jelensge emlkeztet a hbork esztelen s elvakult puszttsra, a paranoid szkizoid pozci destruktivitsra.
Az ldzses fantzik s a megtorlstl val flelem is megjelenhet a kibertr vgtelenjben trtn csevegs kzben. "Megtudhatjk az IP cmem, azonosthatnak, leleplezhetnek, megszgyenthetnek az alapjn amit felfedtem magamrl s tnkretehetnek amirt msokat megtmadtam". A hlzat csapdjban (eredeti cmn: The Net) cm film egy, a klvilgtl kiss elzrkzva l programozrl, Angela Bennettrl szl, aki szmtgpes kalzok nyomra bukkan, s egyik pillanatrl a msikra ldztt vlik. A fhs rengeteg informcit rult el magrl a klnbz cseveg csatornkon, amivel a "rosszak" visszaltek, st mg attl sem riadtak vissza, hogy a kzponti szmtgpes rendszerben trolt adatokat megvltoztassk, megfosztva ezzel Angelt sajt identitstl. Akivel csak rintkezsbe lpett a fhs, az meghalt, vagy t akarta meglni. A film tl azon hogy felhvja a figyelmnket a tlcentralizlt adattrols veszlyeire, a kibertr hatrtalan vilgban cseveg szemly pszichotikus- ldzses flelmeit is megjelenti.
Vilghl, Intenetfggsg, online terpik?
A Vilghlrl elmondhat, hogy az nem pusztn egy technikatrtneti jts, hanem a posztmodern korszaknak az objektivldsa, a gadameri soha vget nem r beszlgets kiszlestsnek eszkze (Csandy, 1999).
Gadamer Igazsg s mdszer cm mvben felhvja a figyelmnket arra, "az a szemly aki megprbl megrteni egy szveget mindig projektl ” (Gadamer, 2000). A vgtelen gondolatcsere lehetsgt megteremt eszkz nem szabadtotta fel az embert a tudattalan folyamatok hatstl. A pszichoanalzis ltal feltrt lelki jelensgek (az indulattttel, a projekci, a projektv identifikci, a hasts) megjelenhetnek a szveges zeneteken keresztl megvalsul kzlsi folyamatokban.
Egyre szlesedik a Vilghl felhasznlsnak a kre. Gyakran beszlnek Online terpikrl s tancsadsrl, amikor is mind a pciens, mind a terapeuta lben kommunikl a szmtgpn keresztl, egy chat szoba segtsgvel (Ormay, 2000). Felvetdik az Internetes terpik s a klasszikus szemlyes jelenltet felttelez terpik sszehasonltsnak a szksgessge, valamint azoknak a jellegzetessgeknek a feltrsa, amelyek inkbb az online terpikra jellemzek.
Manapsg divatos kutatsi tma az "internetfggsg", aminek a csevegsi programokra korltozd vltozata is ltezik. Eltren ms nem trsas, passzv idtltsektl, mint amilyen a tvnzs, az olvass vagy a zenehallgats, ami ugyancsak szocilis visszavonulshoz vezethet, az internetezs, klnsen “a csevegs” a msokkal val interakci lehetsgt knlja. Paradox mdon, korunk legjelentsebb technolgiai vvmnya az Internet, ami az emberek kztti kommunikcit hivatott elsegteni, egyesek szmra olyan idtltsi alternatvt jelent, ami akr kros hatssal lehet a vals, trsas jelenltet kvn szocilis kapcsolataikra.
Az vilghln megvalsul kommunikci, az online terpik s a „csett-fggsg” megrtshez elengedhetetlen a szmtgp eltt l szemly s a kpernyn megjelen szveges zenetek kzti dinamikus interakci feltrsa.
A cseveg programok felhasznlsakor kialakul mdosult tudatllapot, a "csevegsi regresszi" sorn tapasztaltak hasonlsga az tmenti tr lmny - szervezdshez, valamint a paranoid - szkizoid pozcira jellemz trgykapcsolatok kialakulsnak a hipotzise j keretet teremthet a szveges zeneteken keresztl trtn kzls jobb megrtshez s tovbbi vizsglathoz.
Bibliogrfia
Bird, John (2002): Cyberspace and the Psycho-Social, Journal of Psycho-Social Studies Vol 1 (1) 2002, http://www.btinternet.com/~psycho_social/Vol1/v1.htm
Buda, Bla (1994): A kzvetlen emberi kommunikci szablyszersgei, Animula knyvkiad, Budapest
Csandy Mrton (1999): Az Internet dimenzii, In: Az Internet Mtosz, Kodolnyi Fzetek, 3, Kodolnyi Jnos Fiskola, Szkesfehrvr, 1999. http://www.mek.iif.hu/porta/szint/muszaki/szamtech/wan/kultura/mitosz/html/kod03.htm
Gadamer, H.G. (2000). Truth and method (msodik tdolgozott kiads) New York
Holland, Norman H. (1995): ’The Internet Regression’, Free Associations (in press); available at http://www.shef.ac.uk/ ~psysc/rmy/fa.html
Katz, J. E. & Aspden, P. (1997) : A nation of strangers? Communications of the ACM, 40(12), 81-86.
Klein, Melanie (1946): Notes on some schizoid mechanisms. Envy and Gratitude and other works: 1946 - 1963, p. 2, Free Press, London..
Klein, Melanie (1999): A sz eltti tartomny. Pszichoanalitikus tanulmnyok. Szerkesztette: Bernyi Gbor. Budapest: Akadmiai Kiad,.
Ormay, Tom (2000) : Cybertherapy - Psychotherapy on the Internet Delivered on the UKCP Conference September
Rheingold, H. (1993). The virtual community: Homesteading on the electronic frontier. Reading, MA: Addison Wesley.
Ritter, Andrea (2000): The effects of the Use of the Internet on Teenagers, http://www.ittk.hu/weblap/docs/raeahun.pdf
Robbins, Brent Dean and Goicoechea, Jessie (1996): The Paranoid-Schizoid and Depressive Positions in the Psychogenesis of the Self: A Phenomenological Investigation into the Ontological Foundations of Object Relations Theory, http://www.mythosandlogos.com/objectrelations.html
Segal, H (1998 ): Bevezets Melanie Klein munkssgba, Animula kiad
Suler, Jones (2000) The Psychology of cyberspace, Department of Psychology Rider University , http://www.rider.edu/users/suler/psycyber/psycyber.html
Young, Robert.M (1996): Primitive Processes on the Internet, http://www.shef.ac.uk/uni/academic/N- Q/psysc/staff/rmyoung/papers/prim.html
Wallace, Patricia (2002): Az internet pszicholgija, Osiris Kiad, 2002
Winnicott, Donald (1999): Jtszs s valsg. Budapest, Animula |
|
| |
|
|
|
2024. Oktber
H | K | S | C | P | S | V | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 |
|
| | |
|
5 Mzes 30,14 St inkbb nagyon kzel van hozzd az ige, a szdban s a szvedben van, teljestsd ht azt!
Jb 5,18 Mert megsebez, de be is ktz, sszezz, de keze meg is gygyt.
Zsoltr 62,2 Csak Istennl csendesl el lelkem, tle kapok segtsget.
Zsoltr 119,88 Tartsd meg letemet kegyelmesen, n pedig megtartom intelmeidet.
zsais 49,15 Ha msok megfeledkeznnek is, n nem feledkezem meg rlad!
zsais 55,6 Keresstek az Urat, amg megtallhat! Hvjtok segtsgl, amg kzel van!
Dniel 6,27 az l Isten, aki megmarad mindrkk. Az kirlysga megdnthetetlen, uralkodsa vgtelen.
Mikes 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a j, s hogy mit kvn tled az r! Csak azt, hogy lj trvny szerint, trekedj szeretetre, s lgy alzatos Isteneddel szemben.
Mt 9,2 "Bzzl, fiam, megbocsttattak bneid."
Mt 11,30 Mert az n igm boldogt, s az n terhem knny."
Mrk 5,36 "Ne flj, csak higgy!"
Lukcs 17,21 Mert az Isten orszga kzttetek van!
Lukcs 18,27 Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetsges.
Lukcs 21,19 llhatatossgotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.
Lap tetejre
| |
|
|