Az nmegvalsts
Bernyi Gyrgy 2006.03.14. 08:10
Az Isten irgalmra krlek...
Az n-megvalsts (ego), mint cscslmny vagy
Az nek (self), mint lethelyzet-vlasz
Az Isten irgalmra krlek teht titeket, testvreim,
hogy okos istentiszteletknt sznjtok oda testeteket
az Istennek; s ne igazodjatok e vilghoz, hanem
vltozzatok meg rtelmetek megjulsval, hogy
megtlhesstek: mi az Isten akarata, mi az, ami j,
ami neki tetsz s tkletes.
/ Rma. 12: 1-2, kiemels tlem /
Isten irgalmra hivatkozva krlek benneteket testvreim, hogy adjtok oda magatokat Istennek! Ez olyan, mintha l ldozatot vinntek Istennek, amely kedves a szmra, s egyedl csak az v. Ez az, amivel mltn, igazn s szellemi mdon tisztelitek Istent. Ne alkalmazkodjatok a jelenlegi korszak letformjhoz! Ellenkezleg, jtstok meg az egsz gondolkodsotokat, s gy gykeresen vltozzatok meg! Akkor lesztek kpesek megrteni s elfogadni, amit Isten akar: ami j, ami neki tetszik, s ami tkletes. Ezekre igyekezzetek! /Egyszer fordts /
Teht egyrszrl korunk posztmodern-kosza az ego-megvalstsok cscslmny[1] ksrleteibl szrmazik (mind a trsadalom, mind az egyn szinten); msrszrl a helyrelltott gylekezet, a megszentelt, az Ige frdjvel megtiszttott[2] menyasszony, mind a trsadalom, mind az individuum n-magaadsval ri el ’az Isten akaratt, mindazt, ami j, neki tetsz s tkletes’: ez az nek: Isten a dicstsben, az nek harmonikus kzssgben lakozik[3].
Maslow (egy hres pszicholgus) kidolgozott egy sajt rendszert a motivci s a szksgletek kztti megfeleltetsre, egy hierarchikus rendszert, mely az alapvet biolgiai szksgletektl a komplexebb pszicholgiai ltskokig van felosztva piramisszeren. A szksglethierarchia piramis kt rszre tagolhat; egyik rsze a DEFICIT vagy hiny szksgletek, ez tartalmazza a piramis alsbb rszeit, a piramis cscsa pedig a LT vagy nvekedsi szksgleteket rendszerezi.
A szksgleti szintek alulrl flfel haladva a kvetkezk:
a. DEFICIT SZKSGLETEK
a.1 Fiziolgiai szksgletek (sztnszint: evs, alvs, llegzs, szexualits)
a.2 Biztonsgi szksgletek (nmagunk s biztonsgunk: trvny, rend, egzisztencia, flelmek, szorongs nlkli let, vdelem)
a.3 Szeretet s valahova tartozs szksgletek (csald, bartok, szeretet teli kapcsolatok, msok elfogadsa, hovatartozs, identits)
a.4 Megbecsls s nrtkels szksgletek (nrtkels, er, teljestmny, kompetencia, siker, sttusz, hrnv)
b. LT-NVEKEDSI SZKSGLETEK
b.1 Kognitv szksgletek (tudni, rteni, megismerni)
b.2 Eszttikai szksgletek (szimmetria, rend, szpsg)
b.3 nmegvalsts (nbeteljests, kpessgeink kihasznlsa)
L
T
S
Z
K
S
G.
D
E
F
I
C
I
T
S
Z
K
S.
megbecsls s nrtkels szksgletek
szeretet s valahova tartozs szksgletek
biztonsgi szksgletek
fiziolgiai szksgletek
nmegvalsts
eszttikai szksgletek
kognitv szksgletek
A LT szksgletek az elmlet szerint csak akkor vlnak fontoss, ha a HINY szksgletek kielglnek, s jellemzen ezek is a piramis modellhez hasonlan (amg egy individuum nem elgti ki pl. a heti alvsignyt, azaz nem alszik tbb napja, akkor mr a trsas kapcsolatok – amelyek szintn a HINY szksgletekhez tartoznak – sem lesznek elsdleges motivcis tnyezk, vagyis a szemly antiszocilis jellemvonsokat vonultat fel a kzssgi letvitelben). Nyilvn nem teljes a korrelci a szintek kztti tovbbhaladsban, de az alsbb szinten lv szksgleteket legalbb rszben ki kell elgteni, mieltt a felette lv szint(ek) szksgletei a cselekvs jelents meghatroziv vlnak.
Sajt megltsom szerint, akkora mrtkben elgthetek ki a magasabb szksgleti szintek – a szemlyisg stabilitst megrizend – amekkora mrtkben az alsbb szintek kielgtst nyertek. Ezt plasztikusabban megfogalmazva: minden szinten minimum egy tglnak lennie kell, hogy a kvetkez szintre lehessen lpni; a tglk szmnak nvekedsnek arnytalansga az als szinttl (pl. 1 tgla a llegzetbl) nvekedve a magasabb szintek fel (pl. 7 tgla a mvszeti nmegvalstsbl) egyenes arnyban van a szemlyisg instabilitsval, azaz, ha pl. az ember nem eszik, nem alszik, nincs egzisztencija, nincs kapcsolata emberekkel, vagyis nem szeretik, akkor az nkifejezsre val trekvs, letveszlyes s embertelen (lsd. Jzsef Attila). Ennek pldja napjaink pop-, illetve irodalom kultrjnak demoralizlt, cltalan avantgrd prominens szemlyisgei – de annl ez mg jellemzbb a nvtelensg sllyesztjben ragadt, vagy visszacsszott emberekre.
A vilg s a pszicholgia legnagyobb fligazsga, azaz becsapsa a boldogsg s beteljeseds elrst sugall szksgletpiramis megmszsa. Ezt mondja a hazug szlogen: ha rendesen kzdesz s pted a szemlyisgedet engedve a szksglethierarchinak, akkor boldog, beteljesedett s nmegvalsult ember lehetsz; pillanatnyi ideig – tesszk hozz mi, mint jszvetsgi hvk. Habr a pszicholgia a boldogsgrl, mint rzsrl, pillanatnyi boldogsgrl beszl, a Szentrsban a boldogsg egy ltllapot, nem pedig egyfajta rzs; mg vletlenl sem tvesztend ssze az rm s a pillanatnyi boldogsg,
1: az rm Istentl jv j rzs
2: a pillanatnyi boldogsg egy bnbl ered j rzs
3: a boldogsg egy Isteni llapot, ebben rsze van minden jjszletetnek
A Maslow-fle elmlet Krisztus aktualizcijhoz vezrignek a mottnak citlt verset hasznljuk, melybl ha gondosabban grcs al vesszk a szvegtrzs kronolgijt, akkor arra a kvetkeztetsre juthatunk, hogy elszr a testnket kell l ldozatul felajnlanunk, majd ezt kveti, avagy ezt eredmnyezi az rtelmnk megjulsa. Teht mondhatjuk azt, hogy a hv ember Krisztusnak val odasznsa s az okos istentisztelet a testnk l odasznsval kezddik, amely hangslyozottan egybevg a fiziolgiai s biztonsgi szksgletekkel. Teht a biblikus minta Isten szolglatra a Maslow piramis legalapvetbb szintjrl indul.
Hv emberknt – mint minden egyes lethelyzetben – a kvetend plda a mi Urunk Jzus Krisztus, majd Pl Apostol, aki mg buzdt is bennnket, hogy jrjunk az nyomdokain, mert is Krisztus nyomdokain jr. Teht nzzk az mintjukat.
Jzus nyilvnos szolglatnak kezdett megelzleg 40 napos bjttel szentelte s ajnlotta fel magt (Mt 4), njt l ldozatul Istennek tetsz okos ldozat gyannt, majd szolglatnak hrom ve alatt is van utals arra, hogy Jzus a szolglat Szent tztl emsztve, mg az evsrl is megfeledkezett. Teht a szksglethierarchia els szintjt is krnak s szemtnek tlte mindaddig, amg Isten akaratnak (ami j, neki tetsz s tkletes) megtlsben s meglsben nem jutott el az isteni szintre – az n-magaads szentsgre: nmagt (egsz lnyt: testt, lelkt, szellemt) adta rtnk (az eredet sz amit Pl Apostol az jjszletse eltti farizeusi letre hasznl nem a szemt, hanem a ganj). Tovbb szmtalanszor megtalljuk az evangliumokban Jzust, mint aki virraszt, vagy hajnalban kel s flrevonul imdkozni s kzssgben lenni az Atyval. Ezek szintn a szksgletek alapvet szintjhez tartoznak, s megfelelnek a testnk l ldozatknt val odaszentelsnek.
Kvetkez szinteken trtn nfelldozsok: Jzus csaldjnak a hvk kzssgt nyilvntja, s tantsknt is szv teszi, hogy aki t akarja kvetni, annak, aki az tantvnya akar lenni, meg kell gyllnie mind sajtmagt, felvvn a keresztjt – azaz nmagaads – mind a csaldjt. A teljessg ignye nlkl meg kell emltennk, Jzus szjn s nyelvn val uralkodst – amelyrl Jakab levelnek 3. fejezetben azt olvashatjuk, hogy senki emberfia nem kpes megszeldteni azt – mikor a fpap hzban, Herdes eltt, st Piltus eltt is teljesen ura volt ennek a tznek, amely egsz testnket beszennyezi, lngba bortja az egsz letnket, mikzben maga is lngba borul a gyehenna tztl (Jakab 3:8). Nem is beszlve a szksgletpiramis magasabb szintjeirl, mint pl. a sttuszrl, hatalmrl val lemonds – mint az Isten fia – s vgl az nmegvalstsrl val lemonds az nkntes hall vllalsval Filippi 2:3-11. Jzus szolglata folyamn egyre-msra demonstrlja a szksgletpiramis lekzdsnek megvalsthatsgt, lpsrl lpsre haladva flfel, ezzel az Istennek engedelmeskedve beteljestette kldetst, azaz megvalstotta nmagt felldozva njt a kereszten, mivel a tkletes letcl szmra s a teljes nmegvalsts Isten akaratban foglaltatik benne. Ugyanez jellemz Plra s tbbi apostolra, azokra az emberekre, akik Istennek engedelmeskedtek s engedelmeskednek hsgben alzatosan kvetve s szolglva t.
Ezek szerint levonhatjuk azt a vgkvetkeztetst, hogy az ember jjszlets s hitben jrs nlkl brmennyire is gy gondolja s rzi, hogy a szksgletpiramis mindenegyes szintjt kielgti letvel, letvitelvel – ebbe belertve az nmegvalsts cscslmnyeibl szrmaz pillanatnyi boldogsgot s teljessget is – akkor sem kpes elrni a boldogsgot, s a tulajdonkppeni teljes bibliai nmegvalstst.
Mivel Isten mindegyiknket szemlyesre, nnek teremtett, mindegyiknknek van ebben a vilgban egy szemlyes misszink, szolglatunk, amit csak az Isten szerinti nmegvalstssal, illetve, n-megvalsts ltal vagyunk kpesek kielgteni. Ennek egyik – minden emberre, illetve nre – ltalnosan vonatkoz megvalstsi rsze, hogy kzssget, egysget, gylekezetet, Krisztus testet alaktsunk ki a tbbi nnel az n-magunkads szentsgben, persze l ldozatknt bemutatva ezt okos istentiszteletknt.
Az eredmnye: nek! Isten dicssgt magba foglal, neki kirlyi trnt emel nek, amely egyben a vlasz mindenegyes lethelyzet-krdsre. Az nek szolfzsa (az a rendszer, amelyben az nek rtelmezve van) pedig nem ms, mint az Isten agap szeretete; ez csak Isten gyermekeiben tallhat meg, gy azokban, akikben nem tallhat meg ez az n-megvalstsi trekvs, az agap, azaz az nmaga ad isteni szeretet (nem fileo – barti, vagy eros – testi szeretet), azok soha nem is rhetik el az Isten akaratt, amely j, neki tetsz s tkletes. Csupn pillanatnyi boldogsgok s teljessgek vrnak rjuk, nem rik el a gondolkozsuk megjulst…
Hogyan is mkdik ez a gyakorlatban?
Mikor az ember megtr, jjszletik, akkor ltalban a LT szksgleteit adja t az Istennek (a gyakorlatban nagyon kevs az az individuum, aki mindent egyik naprl a msikra alrendeli Istennek, sajnos nagyon sokan gylekezeteinkben egsz letk sorn sem jutnak el arra a hitbli rettsgre, mikor egsz szemlyisgket tadnk Urunknak s Istennknek, pedig ahogy feljebb lttuk a Bibliai minta a testnk, azon bell a HINY szksgleteink odaadsa). A megtrs eltti egyn ebben a gondolatmenetben legyen az ego, az jjszlets utni szemlyisgnek pedig az n-t. Teht az egobl az nbe trtn tvlts az egsz embert illeten (2. Tesz. 5: 23 – szellem, llek test – Csia Lajos fordts) nem egy szempillants alatt trtnik meg, hanem egy bonyolult szletsi folyamat rszeknt, amelynek kardinlis pontja maga az jjszlets, vagyis amikor a Szentllek / Szent Szellen kzvettsn keresztl Krisztus lakozst vesz bennnk (most, hogy a pneumnkba, vagy a pszichnkbe, netalntn mindkettbe, arrl itt nem kvnunk bvebben szlni, ez meghagyand a dikoto-, illetve trikotomista teolgiai rtekezs trgykrnek, lsd Alap Storozshoz 1.). Teht abban megegyezhetnk, hogy minl inkbb vlik valaki nn, annl inkbb lesz rsze az Isten dicstsnek szl neknek.
Most teht visszatrve a bekezds nyit gondolathoz, amelyet meg kellet szaktanunk az alapfogalmak tisztzsa vgett, kijelenthetjk azt, hogy jjszletskor az ego a LT szksgleteit adja t Istennek, ebben benne vannak az nmegvalstsi s a megrtsi, megismersi szksgletek. De minl kevsb kpes az jjszletett n a szksgletpiramis alsbb szintjeit is Isten fennhatsga al rendelni, annl instabilabb szemlyisgg, vagyis labilisabb hvv vlik; mint ezt mr feljebb vizsgltuk a piramis szerkezetnek sajtossgainl. Ellenben minl inkbb sikerl a legals szintekig feladnunk az egonk szksgleteit, annl teljesebbek lesznk nnkben, ami azzal van ok-okozati sszefggsben, hogy egyre kzelebb jutunk az n szemlyisgnk masszvitshoz, stabilitshoz, s az n-megvalstsunkhoz. Ha teht nemcsak az egonk LT szksgleteit, hanem a DEFICIT szksgleteit is Krisztus uralma al tudjuk hajtani – aminek klnbsgeit mr nztk, tudniillik, hogy amg LT szksgletek kielgtse nlkl is egy emberileg elfogadhat letet lhetnk, addig a DEFICIT szksgletek kielgtsei nlkl embertelen letkrlmnyekkel talljuk szembe magunkat, mely destruktv folyamat vgn az elhallozs a legvgs stdium – akkor nemcsak egy seklyes, felsznes, lelkesed, igt ismer de nem megl, vasrnapi, divat-keresztny letet lnk s ego nmegvalstsra treksznk, hanem egy mly hitet vall s megcselekv (ti. a hit cselekedetek nlkl halott Jakab 2:20), kiprblt, (be)avatott, odaszentelt nmagaad n-megvalstk lesznk, teht: nek!
Ahogy a citlt vers is mondja, elszr a testnket – a DEFICIT szksgleteinket – kell odasznnunk l ldozatknt okos istentiszteletet bemutatva, amit Jzus tantott:
a.1 bjt Mat 6: 16-18, virraszts, kitart imalet, nmegtartztats Galata 5. (a felsorols egyik pontban sem tfog, sem az igehelyeket illeten, sem a megnyilvnulsokat)
a.2 hsg, keresstek elbb az Isten orszgt s igazsgt… Mat 6: 33
a.3 „Senkinek se tartoztok semmivel, csak azzal, hogy egymst szeresstek; mert aki a msikat szereti, betlttte a trvnyt.” Rm. 13: 8, szeretet, jsg, szeldsg Gal. 5.
a.4 trelem, szeldsg Gal. 5., trekedj viszont az igazsgra, a hitre, a szeretetre, bkessgre, azokkal egytt, akik tiszta szvbl hvjk az Urat 2. Tim. 2: 22.
Ezek utn az Igbl hit ltal vett megtapasztalsokbl, meglsekbl egy olyan masszv bizonytk s hasznos, nagy hatsfok eszkz lesz a keznkben, amellyel rm s kielgltsg lesz az elmnk megjtsa, hogy a LT szksgletek – ezen bell az n-kifejezs s nekk levs – el fognak juttatni a tkletessgre, az rkletre, a szepl s smrtelen menyasszonysgra, de jelen fldi vndorlsunk alatt a bkessgre, boldogsgra, a sikeres, beteljesedett, megelgedett hv letre, amellyel letnk vgn betelve, mint a patriarchk trhetnk meg Istennkhz.
Prolgusnak bizonysgom megvallsnak igivel szeretnk btortani, vigasztalni, megersteni: Minden dicssg az r, aki mrhetetlen kegyelmbl kivlasztott s elhvott. Tovbb azrt a kegyelemrt, s blcsessgrt, amellyel megvilgostotta szmomra ezt az igt s megldott a meglskkel, kezdve a legals szinttl, a hosszabb rvidebb bjtlsektl, virrasztsoktl, a legfelskig, a konkrt szolglatokba lltsomig, ahol az nmagaad n-megvalstsommal s a tbbi testvremmel Neki tetsz s t dicst nek lehetnk.
Btortok mindenkit, hogy ne hagyjon meg semmit az ego szksgleteiknt a szemlyisgben, hanem sznja oda a testt l ldozatul, okos istentiszteletknt az rnak, melyet elmjnek megjtsval jv, Neki tetszv s teljess tehet…
Bernyi Gyrgy
--------------------------------------------------------------------------------
[1] cscslmny – olyan lmny, amelyet boldogsg s kielgltsg jellemez, a tkj s a cl egy idleges llapota
[2] Ef. 5: 26-27
[3] Zsolt. 22: 4 – az jfordts helytelen, a Kroli j, a romnok is
|