Margocska honlapja
Margocska honlapja
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kedvenc linkjeim
 
Bíztató Igék


János 14,18
Jézus mondja: „Nem hagylak titeket árván, eljövök hozzátok.”





János 15,5
Jézus mondja:”… nélkülem semmit sem tudtok cselekedni.”





János 16,32
Jézus mondja: „….de én mégsem vagyok egyedül, mert az Atya velem van.”





Apostolok Csel. 5,29
"Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek.





Apostolok Csel.16,31
"Higgy az Úr Jézusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házad népe!"





Róma 14,8
Mert ha élünk, az Úrnak élünk, ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. Tehát akár élünk, akár meghalunk, az Úréi vagyunk.



1 Korintus 3,16
Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik?




Efezus 6,7
Jóakarattal szolgáljatok, mint az Úrnak, és nem mint embereknek;





Efezus 2,18
Mert általa van szabad utunk mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához.





Filippi 1,21
Mert nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség!






Filippi 4,4
Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek.





1 Tesszalonika 5,21
Mindent vizsgáljatok meg: a jót tartsátok meg.





Titus 2,11
Mert megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek.




Zsidók 12,6
Mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad.





1 János 1,9
Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól.





1 János 2,17
A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.

Lap tetejére

 
Üzenet minden napra
Tartalom
 
Életrajzok
Életrajzok : Kálvin János

Kálvin János

  2006.06.17. 10:14

Rövid életvázlata,tanai

Kálvin János vázlatos életrajza

  • Kálvin János1509-ben született Noyon-ban (Franciaországban).
  • 1527-től Párizsban dialektikát, majd teológiát tanult.
  • 1529-től Orleans-ban, 1533-tól Bourges-ban jogot tanult, s görög nyelvi tanulmányokat is folytatott. Eredetileg tudomáynos pályára készült, de a 20-as évek végén megtért.
  • 1532-ben adta ki első munkáját, Seneca: De clementia c. művéhez írott kommentárját.
  • 1533-ban jogi doktorátust szerzett, de jogtudománnyal a későbbiekben már nem foglalkozott.
  • Nagybátyja révén megismerkedett a reformáció tanaival, s tagja lett a reformáció híveinek párizsi összejövetelein. Egy 1533. évi beszéde miatt menekülniük kellett Párizsból. (I. Ferenc francia király nővérénél, Navarrai Margitnál talált menedéket.)
  • 1534-ben titokban visszament Párizsba, ahol Michael Servet-vel kívánt vitát folytatni, de ekkor Servet nem jelent meg a vitán.
  • 1534 októberében bázelbe utazott.
  • 1536-ban nyomtatásban is megjelent fő műve az Institutio religionis Christianae (A keresztény vallás rendszere), melyet a francia királynak is elküldött a protestáns tanok igazolásaképp.
    Eredetileg Strasbourgban kívánt letelepedni, de megállt Genfben, ahol a polgárok kérésére maradt is. Lektorként a Szent Péter-templomban Szentírás-magyarázatokat és teológiai előadásokat tartott.
  • 1537-ben lelkésszé választották. 21 cikkelyből álló hitvallást készített, amelyre minden polgárnak fel kellett esküdnie, mert ha nem tette, el kellett hagynia a várost.
  • Egyházfegyelmi szabályzatot is kidolgozott, amelyben súlyosabb nyilvános bűn esetén eltiltották a bűnöst az úrvacsorától. Ezen kívül tiltotta a szerencsejátékokat, a táncot s a kihívó viselkedét.
  • 1538-ban a Zwingli elveit valló tősgyökeres genfi polgárság fellépett Kálvin szigorú rendszerével szemben, ezért Kálvinnak menekülnie kellett. Ekkor Strasbourgban telepedett le. 1541ig tartózkodott itt, s lefordította a zsoltárokat. Feleségül vette Idelette de Bure-t.
  • Az 1539-es frankfurti birodalmi gyűlésen, majd 1540-ben a hagenaui, wormsi és regensburgi - az egyházszakadást megszüntetni akaró - tárgyalásokon a református irányzatot képviselte. Ekkor kötött barátságot Melanchtonnal. (Ebben az évben átdolgozta és kibővítette az Institutio-t.)
  • 1541-ben visszatér a genfi városi tanács kérésére Genfbe, ahol egy egyházfegyelmi szabályzattal megszüntette a városban zajló belső küzdelmeket. Ekkor állították fel Genfben a Konzisztóriumot, valamint a Vénérable compagnie-t (ez utóbbi a tanítókból és lelkipásztorokból állt).
  • 1549-ben a világ protestáns egyházai egyesítésére Bullingerrel Zürichben úrvacsora-egyezményt kötött
  • 1553-ban az inkvizíció által is halálra ítélt s Genfbe szökött Servet-t felismerték, elfogták, és máglyára vetették.
  • 1559-ben Párizsban Kálvin vezetésével református nemzeti zsinat ült össze, mely elfogadta a Confessio Gallicanát (Francia Hitvallás) és az Egyház fegyelmi rendtartását.
  • 1564-ben Genfben halt meg.

Kálvin tanai

Az eleve elrendelésről

Az eleve elrendelést, mellyel Isten némelyeket az élet reményébe fogad, másokat pedig örök halálra ítél, senki sem meri egyszerűen tagadni, aki azt akarja, hogy istenfélő embernek tartsák, de sokféle álokoskodással kezelik, főleg azok, akik az Isten előre tudását teszik meg az eleve elrendelés alapjának. Azt ugyan mi is állítjuk, hogy Istenben mind a kettő megvan; de helytelen, ha azt mondjuk, hogy egyik a másiknak alá van rendelve. Amikor Istennek előre tudást tulajdonítunk, ezzel azt jelezzük, hogy mindig is szeme előtt volt minden, és marad is örökké; hogy azz ő tudása számára nincs jövő vagy múlt, hanem minden jelen, mégpedig úgy, hogy nemcsak képzeletében lát (mint ahogy mi azoknak a dolgoknak a képét látjuk, melyeknek emlékét értelmünk megőrzi), hanem mintha előtte volna minden, úgy látja és szemléli a dolgokat. S ez az előre tudás kiterjed az egész világegyetemre és minden teremményére.
Eleve elrendelésnek hívjuk Istennek azt az örök elhatározását, mellyel önmagában elhatározta, hogy mi legyen minden egyes ember sorsa. Mert nem egyforma feltétellel teremtetnek mindenek, hanem egyeseknek örök életet, másoknak örök kárhozatot rendel el Isten kezdettől fogva. Így tehát, aszerint, hogy ki-ki egyik vagy másik célra rendeltetett-e, azt mondjuk, hogy az életre vagy a halálra van elrendelve. Erről pedig Isten nemcsak az egyes emberek esetében tett bizonyságot, de bizonyságát adta ennek Ábrahám egész nemzetségében is …

Az eleve elrendelés, tetszik vagy nem tetszik, az utódokban jelentkezik. Mert nem természetes következménye az, hogy mindenek kihullanak az üdvösségből egyetlen egy ősünknek a bűne miatt. Hát mi akadályoz meg őket, hogy egyetlen egy embernek az esetében tagadják azt, amit akaratuk ellenére az egész emberi nemre vonatkozóan el kell ismerniük? Mi értelme van ennek a vonakodásnak? Az Írás azt hirdeti, hogy az ember személyében örök halálra ítéltettek a halandók mind. Mint hogy ezt nem tulajdoníthatják a természetnek, egyáltalán nem kétséges, hogy ez Isten csodálatos terve szerint ment végbe. Megfoghatatlan, hogy Isten igazságosságának ezek a derék védelmezői fennakadnak egy szálkán, miután túljutottak a nagy gerendákon. Ismét felteszem a kérdést: hogy van az, hogy olyan sok nemzedék gyermekeivel együtt menthetetlenül örök halálra süllyedt Ádám bukása lévén? Hát nem azért van ez így, mert Isten így látta jónak? Itt csakugyan el kell némulniuk a különben annyira fecsegő nyelveknek. Megvallom, szörnyű végzés ez. De senki nem tagadhatja, Isten előre tudta, milyen vége lesz az embernek, még mielőtt megteremtette volna, és előre tudta ezt azért, mert határozatával így rendelte. Ha valaki lázadoznék Isten előre tudása ellen az vakmerően száll pörbe vele, mert azt kérdezem, miért lenne vádlott a mennyei bíró, egyszerűen csak azért, mert tudta, hogy mi lesz a jövendőben? Az eleve elrendelés ellen szól minden akár megokolt, akár látszólagos panasz. És nem is kell képtelenségnek tartani azt, amit állítok, hogy Isten az első ember bukását, és ezáltal utódai romlását is, nem csak előre látta, hanem akaratával el is rendelte.
Amiképpen ugyanis bölcsességéhez tartozik az, hogy tud minden jövendő dologról, ugyanúgy hozzátartozik hatalmához, hogy mindezt ő kormányozza és igazgatja.

Az úrvacsoráról

"… Tudjuk tehát most már, hogy mely célra irányul ez a misztikus áldás. Nevezetesen, hogy azzal előttünk megerősítse, miszerint az Úr teste úgy áldoztatott fel egyszer érettünk, hogy most azzal táplálkozzunk és táplálkozván vele, amaz egyetlen áldozat hatását érezzük magunkban, hogy az ő vére úgy ontatott ki egyszer értünk, hogy ránk nézve örökkévaló ital legyen. Ugyanezt jelentik az ott hozzácsatolt ígéret igéi: 'Vegyétek, ez az én testem, amely tiérettetek adatik' (Mát 26,26; Mk 14,22 Luk 22,19; I. Kor 11,24). Az tehát a parancs, hogy azt a testet vesgyük és együk, amely egyszer feláldoztatott üdvösségünkre, hogy mikor látjuk, miszerint mi ennek részeseivé leszünk, biztosan megállapítsuk, hogy amaz életadó halál ereje bennünk megelevenítő lesz. S ezért a poharat is szövetségnek nevezi az ő vére által. …"

A polgári kormányzásról

A polgári kormányzásra … éppen olyan nagy szükségünk van, mint a kenyérre, a vízre, a napra és a levegőre, rangja pedig a megbecsülésben még sokkal magasabb ennél. Ennek a kormányzásnak nemcsak az a teendője - ami az itt említett dolgok haszna -, hogy az emberek lélegzeni, enni, inni és melegedni tudjanak, bár mindezeket is magában foglalja azzal, hogy lehetővé teszi az emberek együttélését. De nemcsak ez a gondja, hanem az is, hogy a bálványimádás, az Isten nevének gyalázása, igazságának káromlása és a vallás egyéb nyilvános megtámadása fel ne üthesse fejét, és el ne terjedhessen a nép között. Vigyáz arra, hogy a köznyugalmat senki meg ne zavarhassa, és mindenki épen és sértetlenül megtarthassa azt, ami az övé, és hogy emberek zavartalanul érintkezhessenek egymással, és hogy a becsület és a mértéktartás megőriztessék. Egyszóval gondoskodik róla, hogy egyfelől a keresztyének között a vallás nyilvános gyakorlása, másfelől pedig az emberek között az emberiesség fennmaradhasson. Azon pedig ne ütközzék meg senki, hogy a vallási ügyek helyes intézésének a gondját most a polgári kormányzásra bízom, holott ez fentebb látszólag minden illetékességen felül állónak jelentem ki. Mert hiszen éppoly kevéssé ismerem el most is, mint fentebb, hogy embereknek joguk lehetne a maguk tetszése szerinti törvényeket hozni a vallás és az Isten tisztelete dolgában, amikor kiemelem a polgári kormányzásnak azt az áldását, amellyel gondoskodik róla, hogy az isten törvényébe foglalt igaz vallás nyíltan és nyilvános szentségtöréssel ne legyen büntetlenül megsérthető és beszennyezhető. …
Három ilyen része van a polgári kormányzásnak: a felsőbbség (magistratus), ez a törvények sáfárja és őre; azután a törvények, amelyekkel a felsőbbség gyakorolja a hatalmat; és végül a nép, amely törvények alatt él és a felsőbbségnek engedelmeskedik."

"… És ha magukat az államformákat a körülmények nélkül hasonlítjuk össze egymás között, nem lesz könnyű megkülönböztetni, hogy melyik hasznosabb: annyira egyenlő feltételekkel mérkőznek. A királyságból könnyű a zsarnokságba átsiklani, de nem sokkal nehezebb az előkelők uralmából a kevesek párturalmába , smég ennél is könnyebb a népuralomból a lázongásba jutni. Bizonyára, hogyha magukban vizsgáljuk ama három kormányformát, amelyet a bölcselők emlegetnek, egyáltalában nem tagadhatom, hogy az arisztokrácia, vagy az általa és a polgári közrend által kormányzott állam a többit valamennyit messze felülmúlja. …
Mert, ha vannak mosta néptől szervezve bizonyos felsőbbségek, amelyek a királyok önkényének korlátozására vannak felállítva (aminők hajdan a lakedaimóniaknál a királyok ellenőrzésére rendelt eforoszok voltak, vagy a római konzulokkal szembeállított néptribunok, vagy az athéniek senatusával szemben a démarkhoszok, és aminő hatalommal talán a mostani viszonyok közt működik egyes országokban a három rend, mikor országgyűlést tartanak), annyira nem vagyok az ellen, hogy ezek kötelességszerűleg közbelépjenek a királyok dühöngő önkényével szemben, hogy inkább, ha ők az erőszakosan önkényeskedők és a föld népét sanyargató királyokkal szemben gyáván meghunyászkodnak, hallgatásukat, képmutatásukat elvetemült hitetlenségnek állítom, mivel álnokul elárulják a nép szabadságát, noha tudják, hogy Isten rendelte őket ennek védőiül."

Egy kálvinista lelkész (Richard Baxter 1650-ben) az időről és a pénzről:

"Becsüld nagyra az időt, s minden nap jobban törődj azzal, hogy ne veszíts egy percet sem, éppen úgy, ahogyan aranyadra és ezüstödre vigyázol. S ha hiábavaló szórakozás, öltözködés, dőzsölés, felesleges beszéd, haszontalan társaság vagy alvás kísért meg, hogy ellopja idődet, te még éberebb legyél …
Ha Isten olyan utat mutat nektek, melyben saját lelketek, vagy mások lelkének károsodása nélkül törvényes módon többet nyerhettek, mint egy másik úton, ti pedig ezt az utat elkerülnétek s követnétek a kevesebb hasznot nyújtó utat, akkor hivatásotok egyik célját keresztezitek, akkor vonakodtok Isten akaratának végrehajtói lenni, adományát elfogadni, amit érte használhatnátok fel, ha Ő ezt kívánná. Persze nem az érzéki örömök és bűnök céljaira, de Istenért szabad dolgoznotok, hogy gazdagok legyetek."


A zsarnok ellen

Minden csak dísz és sallang. Valóságos különbség nincsen miköztünk. Ahogy a komédiások egyik percében császári, vagy hercegi maszkot öltenek, a másikban pedig már szolgák, vagy szánandó teherhordók, az előírt szerep szerint, a császárral is éppen így áll a dolog. Nyilvános pompája káprázat, de a függöny hasadékán át figyelve, igen közönséges ember őkelme is, néha még közönségesebb, mint legutolsó alattvalója. Ő is meghunyászkodik , bosszús, irigy, mint akárki más, gondok és félelem szorongatja a torkát, ha seregei közepén halad. Vagy azt hiszed, hogy őt kevésbé kerülgeti a guta, mint téged? Lázas fájdalmai különbek és királyiabbak, mint a tiéd? És ha öregség dönti meg a hátát, megszabadítják-e testőríjászai ettől a tehertől? Ha borzong a halálfélelemtől, megnyugtatja-e majd az udvari emberek jelenléte? Ha féltékeny, ha dühöng, megszelídíti-e a mi hízelgésünk? Még az égbolt minden csillagával és gyöngyös díszével kivarrt mennyezetes ágy sem használ neki, ha elfogja a hasgörcs! (Luther)


Vissza

 
Naptár
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Óra
 
Háttérzene
 
Számláló
Indulás: 2006-01-25
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Bíztató Igék

5 Mózes 30,14
Sőt inkább nagyon közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben van, teljesítsd hát azt!




Jób 5,18
Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít.





Zsoltár 62,2
Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok segítséget.





Zsoltár 119,88
Tartsd meg életemet kegyelmesen, én pedig megtartom intelmeidet.





Ézsaiás 49,15
Ha mások megfeledkeznének is, én nem feledkezem meg rólad!





Ézsaiás 55,6
Keressétek az Urat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van!





Dániel 6,27
Ő az élő Isten, aki megmarad mindörökké. Az ő királysága megdönthetetlen, uralkodása végtelen.




Mikeás 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.




Máté 9,2
"Bízzál, fiam, megbocsáttattak bűneid."






Máté 11,30
Mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű."




Márk 5,36
"Ne félj, csak higgy!"







Lukács 17,21
Mert az Isten országa közöttetek van!





Lukács 18,27
Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.





Lukács 21,19
Állhatatosságotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.





Lap tetejére

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?