Nevels : Az anya- gyermek kapcsolat |
Az anya- gyermek kapcsolat
Margocska 2006.03.14. 08:47
Az anya- gyermek kapcsolat kezdete
Az embercsecsem, ltfeltteleit tekintve koraszltt. Nemcsak megszerezni nem tudja tpllkt, hanem a szopsi helyzetbe is bele kell tanulnia: a szop mozdulatot is be kell gyakorolnia. Helyzetvltoztatsra nem kpes. Ha knyelmetlen testhelyzetbe kerl, maga nem tud kiszabadulni belle. Nem szletik olyan reflexekkel, amelyek letveszlyben megmentenk. Lte anyjtl fgg.
Az jszltt viszonya az anyjhoz emberi sajtossg: olyan helyzet, amelyet egyrszt a lt biztostsa, msrszt a rutaltsg hatroz meg, s a kisgyermekben ennek egy id utn megvan az rzelmi megfelelje is. Az anyjhoz val kapcsolat ignye mint biztonsgi szksglet jelentkezik, hinya a bizonytalansg feszltsge. A kisgyermeknek hossz ideig anyja az egyetlen, a legfbb emberi kapcsolata, s gy ez a kapcsolat felttele s els mintja az olyan ktdseknek, amelyeket felcserlhetetleneknek tudunk meglni.
E kapcsolat nlkl az egyn elpusztulna, a faj nem maradhatna fenn. Szksgleti feszltsg tapad hozz: legkisebb megbomlsa is nyugtalansgot idz el gyermekben s anyban egyarnt, cselekvsre kszteti az anyt, s nhny hetes korban mr riaszt jelzsekre a csecsemt.
Ennek a kapcsolatnak megvannak a maga rkltt viselkedsi minti. Ezrt az
anya-gyerek kapcsolat sztnhelyzet. Az anyt az ivadkgondozs sztne kszteti arra, hogy kicsinyt tpllja, jelzseit mr akkor is megrtse, amikor a csecsem mg nem tudja magt differenciltan kifejezni, a veszlyeket elhrtsa vagy megelzze, s a gyerek szksgleteit kielgtse.
Gyermek anya nlkl I.
Az elmlt vtizedek trsadalomllektani kutatsai a gyerek anyjhoz val viszonynak addig nem ismert kvetkezmnyeire hvtk fel a figyelmet.
Kiderlt, hogy az antiszocilis serdlk s a bnz felnttek kztt feltnen sok az olyan ember , aki gyermekkorban anya nlkl vagy anyai szeretet nlkl nevelkedett.
gy merlt fel a llektanban az a problma, hogy hogyan fejldik s milyen lesz felntt korban az az ember, aki gyermekkorban nem rszeslt megfelel anyai gondozsban.
Ksrletek manyval
H. F. HARLOW dolgozta ki a manya helyzetet. jszltt rzuszmajmokat nhny rval szletsk utn vglegesen levlasztottak az anyjukrl, s a tovbbiakban a majomanyt „manya” helyettestette. A manya lettelen figura, amelyen a kismajom mszklni tud, bele is kapaszkodhat. Emlszeren mkd tartly szerelhet r, ebbl szopik a kismajom.
Harlow ktfle manyt szerkesztett. Az egyik szrs anyagbl kszlt, kiss megdlt testel, fbl faragott fejjel. A msik egy henger alak, megdnttt fmrcs, alig kidolgozott fejjel. Ha a kismajom a szranyba kapaszkodik, az olyasfle csimpaszkods, ahogyan anyjukba kapaszkodnak a majomgyerekek. A fmanyn is meg lehet kapaszkodni; ez inkbb arra hasonlt, ahogyan a kismajom reflexszeren megszort egy fagat.
A majomgyerek az letnek els idszakt kapaszkodva tlti el. Harlow azt a krdst tette fel, hogy mi vezrli ezt a kapaszkodst. Kizrlag a tpllkozs –e, vagy esetleg a biztonsgot jelent, a vdelmet ad testi kontaktus szksglete is.
Az erre felel ksrletsorozatban minden kis rzusznak a ketrecben llandan ott volt a fmanya is meg a szranya is. Az egyik ksrleti csoportban a szranynak, a msikban pedig a fmanynak a mellre szereltk r az „emlt”. A kt manya lettanilag egyforma rtknek bizonyult. A kt csoport egyforma mennyisg tejet szopott.
Az anyai kapcsolat szempontjbl azonban rtkk igen eltr volt. A kis rzuszok ugyanis tlagosan napi 15 rt tltttek a szranyba kapaszkodva s alig 2 rt a fmanyn. Ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy a gyerek-anya kapcsolatnak lnyeges vonsa a testkzelsg. A tpllkozs mellett elsdleges jelentsg az anyval val testi kapcsolat.
Harlow ksrletsorozatnak a kvetkez epizdja, hogy a szranyn nevelked majmok ketrecbe vratlanul egy jtkmackt tettek be. A jtkmack mechanikai berendezs segtsgvel nhny lpst tett, s kzben dobolt. A kicsinyek az els kt hnapban rmlten menekltek elle, s rcsimpaszkodtak a szranyra. A harmadik hnap vgn nekibtorodtak, kapaszkodtak ugyan, de el-elhagytk a szranyt, kzeledtek a jtkllathoz, meg is fogtk. Viselkedsk azt mutatta, hogy a szranya is ad biztonsgot.
Gyerek anya nlkl II:
A msodik vilghbor alatt s utn szmos nevelotthon lteslt. Az otthonok kivl egszsggyi, higiniai felszereltsge ellenre a gyerekek nem fejldtek kielgten. A csaldjukban nevelkedett gyerekek, jllehet tbbnyire sokkal rosszabbul voltak elltva, mint a megfigyelt intzeti gyerekek, mgis jobban fejldtek, fkppen beszdkszsgkben s rtelmi teljestmnyeikben. S hamarosan kiderlt, hogy van egy olyan terlet, amelyen ennl is lnyegesebb a klnbsg az otthonokban s a csaldban nevelt gyerekek kztt: az rzelmi letk. Az erre vonatkoz els vizsglatot R. Spitz vgezte. Ngy gyermekcsoportot vizsglt meg a fejlds minden fontosabb mozzanatra kiterjeden. Az eredmnyekbl Spitz azt a kvetkeztetst vonta le, hogy az els letvben az anyjuk ltal gondozott gyerekek egyenletesen fejldnek mg akkor is, ha az anya egybknt feszlt s kedveztlen lethelyzetben van. Az anya nlkl felntt gyerekek viszont fejldskben elakadnak, slyosan visszaesnek, amint ezt a lelenchzi adatok mutatjk. Ezt a jelensget Spitz hospitalizmusnak nevezet el.
Az anya-gyerek kapcsolat vltozsa
J. BOWLBY hrom szakaszt klntett el az anya-gyerek kapcsolat alakulsban, amelyekhez az anynak rugalmasan kell alkalmazkodnia: 1. Hat hnapos korig a csecsem egyetlen szemllyel pt ki rzelmi kapcsolatot s ez a szemly az anya; 2. Hrom ves korig ignyli a gyerek az anya jelenltt, de mr a krnyezet ms tagjaival is ltest kapcsolatot; 3. Hrom ves kortl fokozatosan megkezddik a levls.
A rejtett rzelmi elhanyagoltsg
Tbb szerz is megfigyelte, hogy a gyerekek rzelmi kznye, elsivrosods, a rossz kapcsolatkszsg csaldban l gyerekeknl is fellelhet, ha kisebb mrtkben is. Bowlby „rejtett rzelmi elhanyagoltsgnak” nevezte ezt.
A jelensget msfle esetek elemzse alapjn rtk le. Olyan gyerekekbl indultak ki, akik 10 s 13 ves koruk kztt slyos antiszocilis cselekedeteket kvettek el, vagy egy bnz bandba keveredtek, pedig a krnyezet, amelyben nevelkedtek, beilleszkedett a trsadalomba. Kiderlt, hogy ezeknek az eseteknek nagy rszben a gyerek rossz alkalmazkodsa elssorban a gyerek s krnyezete kztti emocionlis flrertsnek volt a kvetkezmnye. Az anynak az az lmnye, hogy szereti a gyerekt, „minden ldozatot meghoz rte”, de a gyerek rzketlen vele szemben, „hltlan”. A gyerek viszont ezt gy li meg, hogy otthon nem szeretik, nem trdnek vele; lzadst elkeseredsvel indokolja. E klcsns rtetlensgnek minden esetben hossz eltrtnete van. Az anya-gyerek kapcsolat nem egyoldal viszonylat. Az anynak van bizonyos elvrsa a gyerek reakcijra. Egyikk vrakozsa sem kap megerstst, mindketten csaldnak. A vrakozs nem tudatos, s tudattalan marad a csalds is. Mindketten- az anya is, gyereke is- kesersget, nyugtalansgot lnek t, csakhogy az anyban ez gyakran inkbb mint trelmetlensg vibrl, a gyerekben meg dacc krgesedik. gy alakulhat ki az emocionlis flrerts, amely a serdlkorban azutn trsadalomellenes lzads vagy ms kros tnet formjban fordtja szembe a gyereket anyjval, krnyezetvel.
A rejtett rzelmi elhanyagoltsg eseteiben mindig arrl van sz, hogy az anya szereti ugyan a gyerekt, de rosszul szereti. Ez pedig egyszerre oka s kvetkezmnye annak, hogy a kapcsolatok az egsz csaldban eltorzulnak.
A hospitalizmus s a rejtett rzelmi elhanyagoltsg vizsglatai arra figyelmeztetnek, hogy a harmonikus fejldsnek felttele a kiegyenslyozott gyerek-anya viszony. Termszetesen nem felttlenl a vr szerinti kapcsolat a lnyeges, hanem az, hogy az anya szerept betlt szemlynek llandnak, azonosnak kell lennie: tpllja, gondozza a gyereket, jtszik vele a legtbbet, kzvetti annak a vilgnak a viselkedsi szoksait, amelybe a gyerek beleszletett. A kiegyenslyozott anya-gyerek viszony rzelmi-ktdsi biztonsgot ad, megv az elsivrosodstl s felttele a ksbbi trskapcsolatok dinamikjnak.
|