Egy hzassgktsen gondolkod fiatallal beszlgetve felmerlt a krds: mirl tudja az ember azonostani a szerelem rzst, megklnbztetni a felsznesebb vonzalomtl.
Hrom lnyeges dolog merlt fel ezt illeten: akkor szerelmes, 1. ha gy rzi, a msikkal akarja lelni az egsz lett; 2. ha gy rzi, ms valakivel soha nem akar ilyen jelleg kapcsolatba kerlni; 3. ha gy rzi, kpes a msik embert annak egsz szemlyisgvel – hibival! – egytt szeretni s egsz letre "bevllalni". Ezt az rzst nem egy vallsi dogma vagy kls trvny knyszere rja el a szerelmesnek, hanem a szvbl, szabadon tr el.
Lehet-e hinni ennek az rzsnek, a tartalmnak? Ltezhet-e ilyen maradand s kizrlagos kapcsolat az emberi let tbb vtizedes realitsban? Romantikus illzi-e ez, vagy szilrd valsgot tkrz, amelyre ptkezni lehet? S ha igen, hogyan?
A Biblia vlasza ezekre a krdsekre a hzassg.
A hzassgban a kt szemly eggy vlik, s nem lehet ket slyos krokozs nlkl kettvlasztani
Amikor Jzust a farizeusok megkrdeztk, szabad-e brmilyen okbl elvlni, a msik fl hzassgtrsnek esett kivve, nemmel vlaszolt. Tekintve, hogy az tevkenysgnek legfbb clja az volt, hogy a klsdlegesen, knyszerknt meglt erklcsi trvnyek tovbbi erltetse helyett az emberek bels szvgyv tegye a szereteten alapul, igazsgos letet, sohasem lehet helyes Jzus szavait csak affle rajtunk kvlll "tiltsknt", formlis, vallsi "parancsknt" rtelmezni – mivel ez a kimondjuk szndkval merben ellenttes –, hanem az let valdi tartalmra vonatkoz igazi megoldst rdemes keresni bennk, s bensleg, mint egy igaz tancsot kell fontolra vennnk. Jzus vlaszt azzal indokolta, hogy a hzassgban a kt szemly eggy vlik, s nem lehet ket slyos krokozs nlkl kettvlasztani.
A Szentrs egsze egysgesen amellett tesz tansgot, hogy a szexulis egyesls sorn a rsztvevk szemlyisge maradandan egybeforr, "egymsi lesznek". Ezrt nevezi a bibliai nyelv ezt "megismersnek" ("azutn ismer dm az felesgt, vt, aki fogant vala mhben…"), mivel a kt ember leplezetlenl feltrulkozik ennek sorn egyms eltt. Ez abban is megnyilvnul egszen konkrtan, hogy testk mindenki ms ell eltitkolt rszeit is korltlanul feltrjk, viselkedsk is olyan, rzelmileg, lelkileg, amilyeneknek sohasem ltni ket egybknt.
A zsid–keresztny hagyomny egyrtelmen azon az llsponton van – br ez termszetes mdon is magtl rtetdik –, hogy ilyenkor nemcsak testi, hanem lelki s szellemi feltrulkozs, megismers is trtnik, sokkal mlyebb rtegekig, mint ahogyan az, mondjuk, egy beszlgets vagy egy kzs program sorn trtnik. (A Szentrs nyelvei ugyanezt a szt hasznljk Isten legmlyebb rtelemben val megismersre is.)
E folyamat sorn a kt szemlyisg sszeolvad, s tbb csak azon az ron vlaszthat el, hogy mindkt fl nmagbl veszt el – a magyar nyelv jl kifejezi ezt a "szakts" szval –, a msikat pedig "ellopja".
Malakis prfta szerint ez a sztszakads az ember szellemben a szellemi–lelki halllal egyenrtk pusztulst okoz: "s ezt is cselekszitek: betltitek az r oltrt knnyhullatssal, srssal s kesergssel… s azt mondjtok: »Mirt?« Azrt, mert az r tett bizonysgot kzted s a te ifjsgod felesge kzt, akit te megcsaltl, holott trsad s szvetsges felesged! Nem tett ilyet egy sem, akinek mg volt szelleme! … Mert gyllm az elbocstst, ezt mondja az r, Izraelnek Istene, s azt, aki ruhjra kegyetlensget bort… rizztek meg azrt a szellemeteket…" (Malakis 2:13–16)
Hses prfta szerint "a parznasg elpuszttja a szvet" (4:11). A szv, a szellem az ember kzppontjt jelentik a hber nyelvben, legmlyebb njt, igazi nmagt. Az isteni kinyilatkoztats mlyebbnek ltja a problmt, mint a legtbb ember: az igazi n veszik el ilyenkor, "kzppont nlkli" szemlyisgek keletkeznek.
A mzesi trvny azrt bntette halllal a hzassgtrst s a parznasgot, mert jogalkotsi alapelve az volt, hogy mindennek az legyen a bntetse, amit azzal a tettel okoztak ("szemet szemrt, fogat fogrt, letet letrt"). Jl lthat ebbl, hogy a kinyilatkoztats kzvetve hallt okoz tettnek ltja a szexulis erklcstelensgeket.
Ha valaki jegyben senkivel nem jr, szz lennyal hlt, akkor elkerlhettk a hallbntetst, ha sszehzasodtak, s: "nem bocsthatja el azt teljes letben". Ez is mutatja, hogy ha mr megtrtnt az egyesls, a sztszakads elkerlsvel mg meg lehetett menteni a helyzetet. A mzesi trvny bntetseit ugyan a keresztny rtelmezs szerint ma mr nem kell vgrehajtani, de az rtkrendje a cselekedetek megtlsben tovbbra is Isten llspontjt tkrzi.
Vrszvetsg
A prfta is kln kiemeli, hogy a felesg: szvetsges. Az egyesls egy frfi s egy n kztt trtnik, de tlmegy a nemi szerepeken, mivel – akr akarjk, akr nem – a teljes ember vesz rszt benne. A Biblia ezrt a szexulis letet, azaz a teljes feltrulkozst, megismerst s a szemlyisgek egyeslst csak akkor tartja korrektnek s pozitv hatsnak, ha eltte a kt fl ugyanilyen mlysg tanjelt adja annak, hogy rkre egymsi – s csakis egymsi – akarnak lenni, azaz szvetsget ktnek, nemcsak mint frfi s n, hanem mint kt teljes ember, az let minden terletre vonatkozan (gy az regedssel a szexualits megsznse utn is ppoly lnyegi s tartalmas marad a kapcsolat). Csak ez az elktelezettsg jogostja fel ket arra, hogy egymst a szexulis egyeslsben birtokba vegyk.
"a parznasg elpuszttja a szvet", az igazi n veszik el ilyenkor, "kzppont nlkli" szemlyisgek keletkeznek
Pl apostol egyrtelmen leszgezi, hogy a szemlyisgek egyeslse akkor is megtrtnik, ha a cl mindkt fl rszrl csak a testi kielgls keresse, parznasg, vagy akr prostitci (Korinthosziakhoz rt els levl 6:16). Ezt a Szentrs nyelvezete profnabb szval "egytt hlsnak" nevezi, de a fent lert problma, az egyeslst kvet sztszakads szellemileg, lelkileg hallos srlse ilyenkor is bekvetkezik, ha rzelmileg nem is olyan erteljesen, de ppoly valsgosan.
Az kori Izraelben ltalnos mdja volt a szvetsgktsnek, hogy megltek s kettvgtak egy llatot, kt felt egymssal szemben helyeztk el, majd a szvetsget kt (a hber kifejezs szerint "szvetsget vg") felek mindketten tmentek az llat rszei kztt. A vr kiontsa s ez a cselekedet azt fejezte ki, hogy a szvetsgesek leteszik az letket egymsrt: meghalnak nmaguk szmra, s a msiknak lnek.
Ez a jellege megvan a bibliai hzassg szvetsgnek is: mindkt fl teljes lnyt tadja a msiknak (s gy a msikban, de mr csak a msikban visszakapja nmagt, mondhatni, "egyet fizet, kettt kap"), mindketten a msikrt, a msikban lnek mr, nem nmagukrt.
De ht nem erre vgyik minden szerelmes? A Szentrs nem ms, mint igazn komolyan vett romantika. Jnos, a "szeretet apostola" szerint a szeretet az, amikor valaki az lett adja a msikrt. Ez nemcsak a "hsi hallra" vonatkozik, hanem a j hzassg legalapvetbb htkznapi letelve, a boldogsg titka.
Az egyik rdimsorban, amely a tmval foglalkozott, valaki flrertette ezt az elvet, s az egyhz(ak) ltal diktlt, kls knyszernek minstette, amelyre szerinte nem lehet pteni. Valban nem lehetne, ha kls knyszer lenne – csakhogy nem kell, hogy az legyen, hanem szvgy, szabadon meghozott, szerelembl – szeretetbl, boldogan meghozott felntt dnts. Amelyre azonban egy msik ember az letnek, sorsnak alakulst bzza r, ezrt nagy felelssggel, visszavonhatatlanul ktelez. De vajon mkdhet-e mindez a gyakorlatban?
Paradicsomi hzassg
Jzus elvlst ellenz vlemnyre a farizeusok arra hivatkoztak ellenrvknt, hogy a mzesi trvny megengedi a vlst (s hasonlkppen a tbbnejsget is). "Mzes a ti szvetek kemnysge miatt engedte meg nektek, hogy felesgeiteket elbocssstok – szlt Jzus vlasza – de kezdettl fogva nem gy volt." (Mt evangliuma 19:8) Ez a mondat a hzassg legrzkenyebb, ma is leginkbb aktulis krdsnek dvtrtneti mlysgt vilgtja meg.
Jzus vlemnye szerint 1. az emberi szv termszetes llapotban tl kemny a fent lert nfeladshoz, olyannyira, hogy 2. ezt mg Isten is figyelembe vette a trvnyadskor, engedmnyt adva; 3. de mindez "kezdetben" nem gy volt. A nzreti rabbi a bnbeessre utal: azeltt dm s va nem voltak kemny szvek, ezrt egynejsgben s elvls nlkl kpesek voltak boldog hzassgban lni.
Jzus vlasza s a mzesi trvny engedmnye egyarnt tartalmazzk azt a feltevst, hogy a bnbeesett ember viszont erre nem kpes, ugyanis nem tud nmagbl kilpni, nem kpes a hzassghoz szksges teljes nfeladsra, legalbbis a szerelem rzelmi izzsnak, eksztzisnak cskkensvel idvel "visszaveszi nmagt" a msiktl. Ez a hzassgok ilyen jelleg vlsgnak valdi, legmlyebb oka. Jzus azonban a kezdeti llapothoz "fellebbez", s azt teszi kvetend mintv.
Manapsg sok vallstrtnsz azt lltja, hogy Jzus nem tartotta magt Messisnak. A fenti mondat azonban ezt is cfolja. Azltal ugyanis, hogy az eredeti, denkerti llapot minsgi kvetelmnyt, a teljes szeretetet jra szmon kri az embertl, visszavonva a mzesi engedmnyt, Jzus egyttal azt is kzli, hogy kpes az emberi szvet visszavinni a bnbeess eltti, paradicsomi, tiszta szerelem s szeretet llapotba: erre pedig csak a Messis lehetett kpes a zsid felfogs szerint, mert ez nem ms, mint a hzassg megvltsa.
E megvlts beteljesletlensgt s a trtnelmi keresztnysg kudarct mutatja, hogy a ktezer ves, nyugati, zsid–keresztny civilizci sorn a nemzetek tmegmretekben mg sohasem tudtk megvalstani a monogm s egsz letre szl – s emellett mg boldog! – hzassg eszmnykpt.
Nem igaz, hogy a hzassg konzervatv rtk: a mltban, a npi, a nemesi s polgri kultrkrkben sem sikerlt soha nagy szmban megvalstani: a hzassgtrs, parznasg csak nmi kpmutatssal elegyedett, amint errl a npkltszet, a nemesi s polgri irodalom s trtnelem egyarnt tansgot tesz.
A jzusi vlemny kls knyszerrel val vallsi rvnyestse csak tovbb bonyoltotta a problmt – ezrt ideje lenne a bibliai Sekhem kirlyfi pldjt kvetve immr "a szvhez szlni a lenynak". ugyanis elszr megerszakolta Jkob lnyt, s csak utna kezdett a szvhez szlni, hasonlan ahhoz, ahogyan a trtnelmi keresztnysg tette ezt az emberisggel. Az "denkerti hzassg" kls knyszerrel nem rvnyesthet, ezrt dobja le magrl a szekularizlt trsadalom a monogm s egsz letre szl hzastrsi kapcsolat kvetelmnyt – amelyet soha nem is tett magv.
Admentes hzassg
Az elmlt vszzadok keresztnysge egy msik terleten is slyosbtotta a mr amgy is zavaros helyzetet, ez pedig a hzassgon belli szexualits krdse. A katolikus tradci egyes aszketikus pogny misztriumvallsok szexualits-ellenessgt beemelte a keresztny hagyomnyba, s ettl a protestantizmusnak sem sikerlt teljes mrtkben menteslnie – br Luther sokat tett a hzassgon belli szex rehabilitlsrt, sajnos Klvin szigor rm- s lvezet-ellenessge is megtette a hatst. Ezrt a legtbb eurpainak a keresztnysgrl alkotott kpe egy prd s szexualitsellenes vallst mutat.
A katolikus tradci szerint a szexulis let csak gyermeknemzs cljbl legitim, egybknt hzassgon bell is bn. Ezzel szemben a Szentrs azt lltja, hogy a hzassg egyik f clja (!) a nemi rmbl val rszeseds. "Ne fossztok meg egymst – mondja Pl errl a hzasfeleknek –, hanem csak egyenl akaratbl, bizonyos ideig…" (Korinthosziakhoz rt els levl 7:3–5).
Az szvetsgben az ll, hogy az, aki frissen nslt, "ne menjen hadba, s ne vessenek r semmifle terhet; egy esztendeig szabad legyen az hzban, s vidmtsa a felesgt, akit elvett". (Mzes 5. knyve 24:5) A katonaktelezettsg feloldsn tl teht az ifj hzasok egy ves teljes admentessget lveztek! Mgpedig azzal a cllal, hogy a frj a felesgt vidmtsa – ami a teolgusok s rabbik egybehangz vlemnye szerint egyrtelmen magban foglalja a szexulis rmszerzst is. (Rossz nyelvek megjegyezhetik, hogy ehhez a tbb otthon marad, adval nem elvont pnz is j hangulati alapot biztost. A zsid tradci szerint egybknt a frjnek els szm erklcsi ktelessge mindent megtenni annak rdekben, hogy felesgt szexulis kielglshez juttassa – amint azt a magt trfsan a "szerelem prftjnak" nevez Shmuley Boteach rabbi a kser szexrl rt knyveiben rszletesen kifejti.)
Ez aztn a csaldtmogats! A hzassg mg gyermektelen szakaszban a bibliai felfogs risi hangslyt tett a frj s a felesg teljes szellemi, lelki s testi egysgnek a megvalsulsra, amely azutn az ers csaldok alapjv, ezek pedig egy ers trsadalom alapjv lehettek. (Javasoljuk esetleg a magyar trvnyhozsnak is az admentes "nszv" bevezetst, azzal a megszortssal persze, hogy csak az els hzassgktsre vonatkozzon, klnben haznkban sokan vente jra fognak hzasodni…)
A kinyilatkoztats nem prd s nem szexualitsellenes. A trtnelmi keresztnysg e mellfogsa miatt az eurpai kultrkr kt szk kztt a pad al esett, megtagadva a hzassgon belli szex pozitv, tiszta s ldsos voltt, lhetetlenn vlt a keresztny hzassgmodell, ez kpmutatshoz vezetett, majd pedig hozzjrult ahhoz, hogy a szekularizlt trsadalom ledobja magrl mindezt.
De ha a mlt nem is, a jv mg lehet a hzassg. Ehhez azonban nem elg a sohasem ltezett rgi rtkekre val hivatkozs: a keresztnyeknek ezzel kapcsolatban is az alapoktl jra kell gondolniuk a hitket. (Ruff Tibor, Hetek)
A cltalan letek egytt sem sikeresek
Az emberek jelents rsze ma nagyon elszigetelten li az lett, a kollgin kvl szinte nem rintkezik senkivel. Magnyban tengdve alig vrja, hogy szerelmes legyen – mg ha ez nem is tudatosul benne –, gy az els emberbe, aki kzelebb kerl hozz, beleszeret. Vraljai Kiss Jzsef ezt nevezi szalmaszl effektusnak, s szerinte ez jellemzi ma a kapcsolatok megszletst.
Egy szerelmes ember azonban nem ltja relisan a msik jellemt, st elfordul, hogy sokig nem szerez tudomst mg annak gyermekeirl sem. A kapcsolatok gy persze hamar tnkremennek, ami frusztrltsgot, kibrndulst idz el a felekben.
A modern trsadalmakra jellemz, hogy az emberek dnt tbbsge megfogalmazott clok nlkl li le az lett. Ez visszatkrzdik a prkeressen is, tbbnyire nem igazn tudjk megfogalmazni, hogy kit is akarnak valjban. A jvkpre vonatkoz krdsre a vlasz gyakran gy hangzik, hogy bks, boldog csaldi letet akarnak lni: majd lnk a szobban, fogjuk egyms kezt, s nagyon boldogok lesznk. Ennyi. Ez klnsen a negyvenes nk tipikus vlasza. Pedig a prkapcsolatok ltalban kudarcba fulladnak – de legalbbis nem lesznek boldogok –, ha brmelyik flbl hinyzik a megfelel nismeret s a kell tudatossggal kialaktott jvkp.
"Tapasztalataim szerint akkor optimlis a prkapcsolat – lltja a Mirolen stdi vezetje –, ha az egyneknek vannak cljaik, s ezek kztt a clok kztt vannak tfedsek, mg inkbb, ha van kzs tevkenysgi terletk."
Az elmlt vtizedben a trskeress clja is erteljesen trendezdtt. Mg rgebben jellemzen trsat, trsnt, st mg rgebben kizrlag frjet, felesget kerestek ezen a csatornn keresztl, gy ma elssorban a szexpartner-kzvetts a hzg, majd ezt kveti a trskzvetts, szabadidpartner-keress. Hzastrsat a jelentkezk mindssze 30 szzalka keres, ezeknek is tbbsge n.
Biztos szemmel
A hzassgkzvettsnek a zsidsg krben komoly tradcija van – tudtuk meg a Gyrgyi Asszony Trs- s Hzassgkzvett Iroda vezetjtl. Ez a tradci vszzadokkal ezeltt a kelet-eurpai npek kztt is meghonosodott. Gondoljunk csak a Hegeds a hztetn cm nagysiker filmre, amelyben Jente tlttte be a hzassgkzvett szerept. Sadcheneknek hvtk azokat a fknt asszonyokat, akik hzassgkzvetts cljbl jrtk a falvakat, vrosokat, s vittk a hreket, hogy hol vannak eladsorban lv hajadonok vagy nslni szndkoz frfiak, illetve ki milyen vagyonnal br. Kicsit tartottak is az emberek a sadchenektl, mondvn, aki hreket visz, az pletyklkodik is, de mindettl fggetlenl micvnek, azaz jttemnynek tartottk azt, ha valaki flkutatta azokat, akik hzastrsra vgytak, s ebben segtsgre szorultak. Ha pedig ltrejtt a hzassg, a hozomnybl honorltk azt a szemlyt, aki "sszeboronlta" ket.
A hzassg nem ptszer
Nagy hiba sszetveszteni a magnyrzetet az egyedllttel, s fleg egy hzassgba meneklni a magny ell, mert ez kevs kivtellel keser, csaldott, eleve elrontott hzassgokhoz vezet – figyelmeztet dr. Mlinarics Edit, a Jzan let Keresztny Egszsg-, Csald- s Ifjsgvd Egyeslet munkatrsa.
A nk eleve nehezebben viselik az egyedlltet frfitrsaiknl, a hzassg azonban nem problmamegold eszkz, annak nmagrt, a felek sszetartozsa miatt kell megkttetnie. (Szcs Emese, Hetek)
Az igazi szerelem vr
Tbb mint egymilli tagja van mr annak az 1993 prilisban tnak indtott keresztny ifjsgi mozgalomnak, amely a hzassg eltti szexulis kapcsolattal szemben szllt skra. A tindzserekbl s huszonvesekbl ll tagok mindegyike a kvetkez nyilatkozattal vlt az Az Igazi Szerelem Vr (TLW) elnevezs demonstrci rsztvevjv: "Hiszem, hogy az igazi szerelem vr, ezrt elktelezem magamat Isten fel, magam fel, csaldom fel, bartaim fel, az eljvend trsam fel, s leend gyermekeim fel, hogy szexulisan megtartztatom magamat a mai naptl fogva addig a napig, amg egy bibliai hzassgi szvetsgbe nem lpek."
A mozgalom – mely dl-baptista hvk kezdemnyezsre indult – felekezetkzi, sikert mutatja, hogy egyre tbb egyhz, gylekezet vezetje csatlakozik hozz, termszetesen "nyjnak" fiataljaival egytt. A kimutatsok szerint azoknl a tindzsereknl, akik ilyen mdon is elktelezik magukat a tisztasgra, 34 szzalkkal kisebb a valsznsge annak, hogy szexulis kapcsolatot ltestenek a hzassg eltt, mint azoknl, akik nem fogadnak szzessgi fogadalmat – lltja az egyik legnevesebb amerikai szociolgiai magazin.
Szervezeteik szlk szmra is adnak tancsot, hogy miknt segtsenek tindzserkor gyermekeiknek, elsszm "megelzsi technikaknt" azonban mindentt a csaldi let fontossgt hangslyozzk. (Life Way)
Mikor hzasodjunk?
A j s hossz tv hzassgot a felek letkora nagyban befolysolja – lltja Dr. Neil Clark Warren keresztny pszicholgus. Trsadalomtudsok ugyanis gy talltk, hogy azok az emberek, akik tl fiatalon hzasodnak, ritkn elg felkszltek a hzas szerepre. A fiatalok Warren szerint nem tudjk sikeresen megvlasztani hzastrsukat, ha magukat sem ismerik elg jl. "Amg nem tudjk identitsukat preczen s rszletesen meghatrozni, addig nincsenek abban a pozciban, hogy megtalljk azt a szemlyt, akivel az letket le akarjk lni" – vallja a szakember.
j knyvben kifejti, hogy az angolszsz kultrban ez az identitskeress az let els 25-28 vt veszi ignybe. Az nazonossg kiformldsa nem teljes mindaddig, amg az egyn nem klnl el rzelmileg a szleitl, s nem fedezi fel sajt egyedlllsgnak rszleteit.
Warren rmutat, hogy a vlsok szma a 21–22 ves korban hzasodottak kztt pontosan duplja azoknak, akik 24–25 vesen ktnek hzassgot, a hsz v alatti hzasprok kztt pedig lesjtan magas ez a szmarny: 80–85 szzalk. A felek hszas veinek kzepn kezdd hzassgok statisztikailag stabilabbak, mint az annl korbban megktttek. Ez persze szmos tnyeztl fgg, mondja a szakrt: rettsgi szint, a meglhets megteremtsnek kpessge, tanulmnyi elrehalads s gy tovbb.
A felmrsek azonban azt mutatjk, hogy azok a hzassgok a legstabilabbak, amelyek 28 ves korban kezddnek. A tanulmnyktet szerint a hszas vei kzepe eltt a legtbb fiatal felntt mg nem hatrozza meg cljait s szksgeit, "mg nem volt elg ideje, hogy megtanulja, hogyan legyen fggetlen, mg nem ntt fel, hogy nmaga legyen, egyszeren tbb lettapasztalatra van szksge" – lltja Warren. A szerz konklzija: a legtbb fiatal korai kapcsolatban tlslyban van a fantzia, s kevs a valsg. (j Exodus) |