|
János 14,18 Jézus mondja: „Nem hagylak titeket árván, eljövök hozzátok.”
János 15,5 Jézus mondja:”… nélkülem semmit sem tudtok cselekedni.”
János 16,32 Jézus mondja: „….de én mégsem vagyok egyedül, mert az Atya velem van.”
Apostolok Csel. 5,29 "Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek.
Apostolok Csel.16,31 "Higgy az Úr Jézusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házad népe!"
Róma 14,8 Mert ha élünk, az Úrnak élünk, ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. Tehát akár élünk, akár meghalunk, az Úréi vagyunk.
1 Korintus 3,16 Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik?
Efezus 6,7 Jóakarattal szolgáljatok, mint az Úrnak, és nem mint embereknek;
Efezus 2,18 Mert általa van szabad utunk mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához.
Filippi 1,21 Mert nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség!
Filippi 4,4 Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek.
1 Tesszalonika 5,21 Mindent vizsgáljatok meg: a jót tartsátok meg.
Titus 2,11 Mert megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek.
Zsidók 12,6 Mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad.
1 János 1,9 Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól.
1 János 2,17 A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.
Lap tetejére | |
|
|
|
Nevelés : A napi események a játékban |
A napi események a játékban
Margocska 2006.03.14. 08:43
A játék a legbonyolultabb...
A játék a legbonyolultabb és legsokoldalúbb sajátos, cselekvési, illetve tevékenységi forma. Sokszor még eldönteni is nehéz, hogy hol kezdődik a játék és hol egy másik tevékenység. Az életből számtalan példát hozhatnánk a játék és a munka, a játék és a tanulás vagy a játék és az egyéb tevékenység összefonódására.
A játékon belül is nehéz eligazodnunk. Részben azért, mert nagyon sokféle megnyilvánulási formája van, részben pedig azért, mert a játékféleségek között is gyakran előfordul egybefonódás vagy átmenet egyik játékból a másikba, de még sokszor azért is, mert nehéz megragadnunk a játék motivációját, ami segíthetne bennünket a játszó gyermek és a játék megismerésében.
A játék külső céltól függetlenül magáért a tevékenységért van, amelyet az örömszerzés kísér. Ezen a meghatározáson belül van a gyermek játéka, amely a gyermek olyan sajátos öntevékenysége, ami szabad akaratára épül, benne és általa érvényesül legtipikusabban és legsokoldalúbban az önkifejezése.
A játék sajátosságai
1. A játék spontán, a gyermek szabadon választott, minden külső kényszertől mentes tevékenysége. Lélektani alapja a gyermek tevékenységi vágya, ami nemcsak a gyermek motorikus nyugtalanságából táplálkozik, hanem cselekvési szükségletéből és az önállósági törekvéséből is. Feszíti a világban való tájékozódás vágya, az, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét.
2. A játék sajátosan céltudatos tevékenység. Tehát a játék nem céltalan tevékenysége a gyermeknek. A játék célja mindig a gyermek közvetlen indíttatásaiból, belső feszültségeiből ered.
3. A gyermek a játékát nagyon komolyan veszi. A gyermek illúziója a játék során olyan erős, hogy szinte azonosul a szerepekkel.
4.Ezzel ellentétes irányba hat a játéktudat. A valóság és a képzeleti kép keveredik a játékban, a kettő mégis külön él a gyermek tudatában.
5. A játék velejárója az utánzás.
6.. A játék örömforrás. A játéköröm több forrásból fakad, a játék lényegéből adódik, abból a tulajdonságból, hogy a játék önmagáért való.
Nemcsak az utánzásnak, az illúziónak, a beleélésnek, stb. a ténye adja a játék örömét. Feszültséglevezető és így örömforrás is lehet a játék tartalma is. Minden gyermek játszik papás-mamást; a játékban gyakran a család minden tagja képviselve van – utánozza családtagjait, néha szomszédait, az egész felnőttvilágot. Megjelennek a mindennapos dolgok is a játékban: a papa dolgozni megy, a mama bevásárol, a gyereket elkísérik az óvodába, érte mennek, ebédet főznek, sétálnak, tisztába teszik a kicsit, a családtagok elutaznak, esetleg veszekszenek, stb. A gyerekek a játék során beleélik magukat a szülők mindennapjaiba, lejátsszák ezeket, s a játékban naggyá, felnőtté válnak.
E játék sornak egy másik lehetséges örömforrása a konfliktushordozó kínos élmények levezetése. A gyermek nemegyszer tanúja volt a szülők nézeteltérésének vagy egyéb veszekedéseknek. Neki ez kínos, még ha az összezördülés jelentéktelen is. Mivel ezek a családi veszekedések általában ismétlődnek, s nemcsak indítékuk, kirobbanásuk közvetlen oka szokott hasonló lenni, hanem a szavak, a gesztusok, a feloldás módja is, a gyerek fejében lassan összeáll a szülők vitáinak a menetrendje. Sajnos kínos tudás ez, nehéz vele együtt élni. Meg kell tőle szabadulnia valahogyan. Az elhárítási folyamat sokféleképpen végbemehet. A dolgot a gyermek kicsit elfelejti, kicsit távol tartja magától általuk. De leglényegesebb levezetője a játékban való megismétlése. Lefolyásukban és érzelmi színezetükben egyforma élmények viselkedési mintát adnak a gyereknek,és témát a játéknak. Például a szülők veszekedése bekerül a papás-mamás játékba, a gyermek újra meg újra eljátssza, ezzel csökkenti az élmény kínos feszültségét, megszelídíti a hozzá tapadó indulatokat.
Szintén viselkedési mintát és játéktémát nyújt a szülők egymás iránti szeretete is. Ennek is megvan a feszültsége a gyermekben. Ha például az apa megsimogatja az anyát, az jó érzés is, a biztonság megélése, de ugyanakkor érezhet irigységet, féltékenységet is. A szülők egymás iránti szeretetének lejátszása tehát a jó érzésbe beleszövődött negatív érzésekkel keltett feszültséget vezeti le.
Gyakorlati rész
Lássunk egy példát arra, hogy a gyermekjátékok tematikája feszültséglevezető is!
- Marcinak 5 éves óvódás gyermek. Kórházban tartózkodott egy ideig,mert kivették a manduláját. Az édesanya belépett a szobájába,amikor a kisfiú elmélyülten játszott. Az anyuka döbbenten látta, hogy kisfia egy macit injekcióz vadul. Nagyobb testvérétől kölcsönvette az összes játékfecskendőt, és azokkal döfködte a macit. Megijedt az anya, amikor ezt látta, pedig csak a kórházi élményeit dolgozta fel ezzel a játékkal Marci. Lehetőséget adott Marcinak a helyzetéből adódó nehézségek kompenzációjára, jelen esetben a kiszolgáltatottságot, fájdalmakat feldolgozni.
- Sz. Julcsika 6 éves óvódás. Bábjátékát óvónője figyelte meg: a kiscica sétál, rátámad a farkas, de a cica legyőzi, jól elveri, és a farkas mozdulni se tud.
Ebben a játékban a gyengébb győz az erősebb felett. Megfigyelhető a gyermek helyzetéből adódó (tudniillik, hogy kicsi és gyenge) nehézségek kompenzációja. A feldolgozatlan vágyak is szerepet kapnak ebben a játékban, mégpedig szerepcserével, amikor is a kicsi, gyenge macska győz (behelyettesítve a gyermek) a nagy, erős ( talán szülő?rokon?) felett.
| |
|
|
|
2024. November
H | K | S | C | P | S | V | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 01 |
|
| | |
|
5 Mózes 30,14 Sőt inkább nagyon közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben van, teljesítsd hát azt!
Jób 5,18 Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít.
Zsoltár 62,2 Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok segítséget.
Zsoltár 119,88 Tartsd meg életemet kegyelmesen, én pedig megtartom intelmeidet.
Ézsaiás 49,15 Ha mások megfeledkeznének is, én nem feledkezem meg rólad!
Ézsaiás 55,6 Keressétek az Urat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van!
Dániel 6,27 Ő az élő Isten, aki megmarad mindörökké. Az ő királysága megdönthetetlen, uralkodása végtelen.
Mikeás 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.
Máté 9,2 "Bízzál, fiam, megbocsáttattak bűneid."
Máté 11,30 Mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű."
Márk 5,36 "Ne félj, csak higgy!"
Lukács 17,21 Mert az Isten országa közöttetek van!
Lukács 18,27 Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.
Lukács 21,19 Állhatatosságotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.
Lap tetejére | |
|
|