Lehet férfi-nő közt barátság?
2006.03.14. 08:54
Szerinted lehet férfi-nő közt barátság?...
"Szerinted lehet férfi és nő között barátság?" "Szerintem igen, éppen most mondtam a barátnőmnek, hogy nincs abban semmi, hogy egy másik lánnyal megyek moziba, és nem értem, mit zokog ezen..." A kérdést már sokan vizsgálták, evolúciós pszichológusok, szociobiológusok és szociológusok, de a brutális hétköznapokban valószínűleg már sok sarokba szorított férj vagy feleség döntötte el a kérdést egy határozott igennel vagy nemmel, megelőlegezve a tudomány végső szavát ebben a kérdésben. Mert, ugye, akinek éppen van egy ellenkező nemű barátja szerelmi vagy házastársi kapcsolata mellett, az makacsul hinni szokott benne, hogy létezik szexmentes, őszinte férfi-nő barátság, míg a másik fél közel sem ennyire biztos ebben, és féltékenykedéssel, jelenetrendezéssel, nyomozással nyomatékosítja álláspontját. Teszi ezt jó okkal, hiszen hány barátságnak induló kapcsolatból lett aztán házasságtörés és válás! Azon sokkal kevésbé szoktunk izgulni, hogy netán férjünk beleszeret férfibarátjába, vagy feleségünk a barátnőjébe. Jóllehet az ördög nem alszik, de azért megnyugtatóan kevés ilyen esetről tudunk.
Mi az, hogy barátság?
Olykor muszáj feltennünk alapkérdéseket, például hogy mi a csuda ez a barátság, amiről annyit zengedeznek írók, költők, filozófusok, és ami letagadhatatlanul jelen van mindennapi életünkben. Ha naiv evolúciós perspektívából nézzük a kérdést, joggal kérdezhetjük, hogy miért jó önzetlen barátságokat fenntartani, ahol pénzt, időt és energiát fektetünk valójában idegen emberekbe, csak azért, mert ők a barátaink. (Innen üzenem Zolinak, hogy a könyveimet most már adja vissza.)
A barátság nyomban felveti az altruizmus, vagyis az önzetlenség kérdését: már az állatok közt is megfigyelhető az altruista viselkedés (pesszimisták most azt mondják, hogy ott még igen), nemcsak szülő és utódja között, hanem lazább rokoni szálak mentén is (1.). A méh élete árán is megvédi a kaptárt, egy őrt álló állat vészkiáltással figyelmezteti a többieket, magára vonva a ragadozó figyelmét. A csimpánz szívja ugyan a fogát, de nem tud ellenállni, ha a másik kér a banánjából. A szociobiológia feltevése szerint az önzetlenséget a génrokonság erőssége határozza meg, hiszen az evolúciós cél az, hogy az én nagyszerű tulajdonságaim elterjedjenek. S minél valószínűbb, hogy valaki hordozza ezeket, annál valószínűbb, hogy segítek neki. Mondjuk az elmélet megbicsaklik, amikor egy rongyos koldusnak pénzt adunk, mert nem hiszem, hogy őbenne saját megtestesülésünket látnánk, de erre biztos létezik egy másik, módosított magyarázat. Ám a génrokonság és a segítőkészség kapcsolata - ha nem is zavartalanul, de - kétségtelenül működik: Philippe Rushton nem éppen népszerű a tudomány világában, mert rasszistának tartják. Nem akarom őt tisztára mosni, csak azért hoztam szóba, mert van egy érdekes elmélete, amelyet a genetikai hasonlóság teóriájának neveznek (1.). Rushton barátokat vizsgált meg egy rakás genetikai mutató alapján, és kiderült, hogy genetikailag sokkal inkább rokonai egymásnak, mint két véletlenszerűen kiválasztott ember. Ugyanez igaz a házaspárokra is, tehát nem véletlen, hogy a jó házasságok és a barátságok valamiféle lelki összhangra épülnek. A génrokonok rejtett mechanizmusok révén felismerik egymást, s erre számos érdekes példát találtak már. Az anyák például a szagukról tökéletesen felismerik saját gyermeküket, és szag alapján el tudják különíteni édes és fogadott gyermeküket is (2.). Hasonlóképen az édestestvérek szintén felismerik egymást a szagukról. Még meglepőbb, hogy a nők olyan férjet szeretnek választani, akiknek a szaga apjukéhoz hasonlít, s ennek hátterében ismét a genetikai rokonság iránti vonzalmat mutatták ki (3.). Ha tehát valaki nem bírja a barátja szagát, jó, ha tudja, hogy régen rossz. Én időben szóltam!
Most már értjük, azért kellenek a jó barátok, hogy legalább mi, azonos génűek tartsunk össze. Következő leckénk megérteni a női és a férfilélek titkát.
A női és férfibarátság evolúciója
Lionel Tiger érdekes elmélettel hozakodott elő (4.), hogy megmagyarázza a férfiak és nők barátságának eltérő jellegét. Mert merőben más jellegűek. A férfiak az ősidőkben erősen egymásra voltak utalva a vadászatban, a harcban, mint most a BKV-ellenőrök a mozgólépcső tetején, s ezért nagyon fontos volt, hogy képesek legyenek egymással kooperálni, egymásban megbízni, egymásért áldozatokat hozni: ez a férfibarátság genetikailag beégetett alapja. Ezzel szemben a nők mondjuk bogyókat, gyümölcsöket, szöcskéket gyűjtögettek, s ebben egymásnak inkább vetélytársai, semmint szövetségesei voltak, hiszen egymás orra elől halászták el, amit találtak. Bennük nem alakult ki ez a nyájösztön, amelyet futballmérkőzéseken mind a pályán, mind a lelátókon megfigyelhetünk. A nők mindig individualistábbak voltak, mert a férfiak együtt mentek el bölényezni, a nők meg otthon maradtak, és magányosan sepregették a kunyhót, csiholták a tüzet, vigyáztak a gyerekekre, vakarták a bőröket. Na, most majd kifejtem, ez micsoda különbségekhez vezetett.
A férfibarátság
A férfiak barátságát vizsgálva általános megállapítás, hogy nekik sokkal több barátjuk van. Ennek oka részben az, hogy - mint láttuk - génjeikben hordozzák a brancsba tartozás vágyát, másrészt többet vannak távol az otthontól, tradicionális okokból több a szabad idejük, és társadalmilag elfogadottabb, hogy a férfiak barátaikkal ide-oda grasszálnak, együtt sportolnak, kártyáznak, isznak. Ha egy nő csinálná ugyanezt, például egyedül menne el egy szórakozóhelyre, az kifejezetten kihívó volna sokak számára, mint amikor egy gazella fel-alá sétálgat az oroszláncsalád előtt.
A férfibarátság alapja általában a hűség, a lojalitás, s a férfiak kapcsolata főként az "együtt csinálásban" merül ki. Ezért a férfiak mindig is kedvelték a csapatsportokat, a közös aktivitást. Szarvast vagy labdát kergetni ugyanaz az élvezet. Léteznek olyan nézetek is, miszerint ezek valójában nem is barátságok, sokkal inkább programkapcsolatok, teniszpartnerségek, ivócimboraságok stb. (5.). Ha innen nézzük, kicsit megcsappan az igaz barátok száma. Vagyis úgy tűnik, a férfiakat inkább több, de felszínesebb kapcsolat jellemzi.
A férfiszerephez hozzátartozik az erő és a magabiztosság, legalábbis annak látszata, s gyengeségnek minősülne, ha szorongásaikról, félelmeikről őszintén beszélnének. A férfiak nem szeretnek magukról vagy érzéseikről beszélni, inkább összetörnek valamit, az is elég beszédes. Egyszóval a férfiak utálnak lelkizni, vagy ha mégis erre vágynak, akkor a családtagjaikkal teszik meg. Bizonyos körökben ezt a rendőrség megérkezése szokta zárni.
Ahogy egy kutató megfogalmazta, a férfiak szociálisak, de nem intimek. Ha egy férfi vallomásokkal traktálja barátait, azok rögtön tudják, hogy nagy baj lehet. Kutatók három fontos okot látnak arra, hogy a férfiak ilyen távolságtartók egymással szemben: az egyik a tradicionális marlborós, borostás férfiszerep, a másik a köztük óhatatlanul megbúvó vetélkedés, a harmadik pedig a rejtett félelem a homoszexualitástól. A homoszexuálisok valószínűleg rejtett heteroszexualitásuktól félnek.
A női barátság
Modern világunkban a nők már "felszabadultak", vagyis gürizhetnek nemcsak otthon, hanem a munkahelyen is, de ettől ugyanúgy - vagy még inkább - korlátozottabb a mozgásterük, mint a férfiaké. Mert a hivatali munka mellett még mindig az ő vállukon nyugszik az otthon rendben tartása, a bevásárlás, a főzés, a gyermeknevelés. Ezek akkor is alapvetően magányos tevékenységek, ha jó szervezéssel olykor-olykor össze lehet hozni egy közös délelőtti babakocsi- tologatást. A nők barátsága tartalmában egészen más jellegű, a lényeg nem az "együtt csinálás", hanem az együttlét, s a fő téma a lélek rejtelmeinek kutatása, az önfeltárás, az érzelmek, a kapcsolati problémák kitárgyalása. A nők mélyen elköteleződnek kapcsolataikban, és hűségesebbek, kitartóbbak barátságukban (5.). Tradicionális nézet, hogy a női barátságok intrikusak, rosszindulatúak, mert a nők imádnak titkokat megtudni, és imádják azokat kifecsegni. Ez nyilván abból fakad, hogy a férfi mindig leértékelte a nőt, és nem értette meg a női barátság mélységét, amely számára ijesztő. A férfiak nagy óvatosan arról szoktak beszélgetni, hogy mi történt, a nők pedig arról, hogy mit éreznek. A (férfi)világ nem sokra becsüli a nők barátságát, azt felszínesnek és üresnek tekinti. Ha két nő baráti összejövetelt tart, akkor az "pletyizés", ha két férfi találkozik, akkor az összejövetel. Ha férfiak beszélgetésébe csöppenünk, akkor egyfajta munkaértekezleten vagy haditanácson érezhetjük magunkat, ahol mindenki okosabb vagy viccesebb akar lenni a másiknál; a női beszélgetések meg olyanok, mintha egy pszichoterápiás ülésre kukkantanánk be, mindenki jobban akarja érteni a másikat. Szóval a nők imádnak lelkizni, önmagáért a lelkizésért, a férfiak meg lenézik ezt. A pszichoterápiás rendelők látogatói nem meglepő módon döntően nők.
Mindez a női lélek sajátosságaiból fakad: a nők sokkal emocionálisabbak, empatikusabbak, vágynak az intimitásra, a közelségre.
A világirodalomban rengeteg felmagasztalt férfibarátság leírását találhatjuk, nőkét viszont alig. Ennek egyik oka, hogy az írók döntő hányada férfi. A nyelv is férfinyelv, a barátság szó szinte minden szinonimájának férfias hangzása van: haver, pajtás, bajtárs, cimbora.
Férfi-nő barátság
Graham Allan Friendship (4.) című szociológiai összefoglalójában meglehetősen pesszimista férfi és nő barátságát illetően, szerinte ez ritka, mint a fehér holló, házasemberek esetében pedig még ennél is ritkább. Nézeteit mások is osztják (5.).
Az egyik oka, hogy nincs rá szociális mintánk, hogyan is kell csinálni (más oldalról meg elviselni), és a környezet sem szokta gyanakvásmentesen figyelni az ilyen barátságokat. Továbbá mindkét nemnek nyomós evolúciós oka van arra, hogy féltékenyen figyelje partnere barátkozását a másik nemmel. Mert mi van, ha...? Nemes elvek tiszteletben tartásáért senki nem akarja később úgy érezni, hogy hülyét csináltak belőle az orra előtt.
Bizonyos biztonsági intézkedések mellett persze lehetséges a vegyes barátság, ha a férfi és a nő amúgy boldog, kiegyensúlyozott kapcsolatban él, s így nem akar egymástól semmit. Persze ha ennek a valószínűségét szeretnénk leírni, nagyon sok nullát kellene felhasználnunk, mert boldog ember kevés van, s hogy kettő, ráadásul más nemű ilyen ember még találkozzon is, és barátkozni is akarjon egymással, ritkán jön össze. A probléma éppen az szokott lenni, hogy két olyan ember találkozik, aki addig azt hitte, hogy boldog házasságban él, és nem akar a másiktól semmit, ám aztán mégiscsak akar. De ez, ugye, legyen az ő bajuk. Mennyivel bölcsebb, aki már eleve tudja, hogy boldogtalan!
Aztán egy másik biztonságosnak ígérkező lehetőség, ha a nő jóval idősebb, mint a férfi, vagy ha a kapcsolat csak a munkára korlátozódik. Sajnos a szociológusok mindig normális, kellő önismerettel rendelkező emberekből indulnak ki. Mert persze ezek a dolgok elvileg működhetnének, mégis elég ritkán sikerülnek.
De hogy ne legyünk tendenciózusan egyoldalúak, idézzük Linda Sapadint (6.), aki szerint a férfi és nő barátságát illető pesszimizmus a múlt öröksége, amikor a férfi dolgozott, a nő meg otthon várta kérőit, s férfi és nő között hagyományosan csak a románc teremthetett kapcsolatot. Túl sokáig a szerelem vagy a szeretői viszony volt az egyetlen lehetséges kapcsolat férfi és nő között, s ez még mindig áthatja gondolkodásunkat. Ma viszont a két nem együtt dolgozik, sportol, s ha nem is mindig sikerül, ez a szép új világ elvileg lehetővé teszi köztük a barátságot. Így az optimista pszichológusnő. Persze nem könnyíti meg a dolgot, hogy remek mintáink vannak a flörtre, az együtt járásra, a házasodásra, az igazgatói íróasztalon való szeretkezésre, de nincsenek szabályok arra, hogy hogyan működtethető a vegyes barátság.
Mondjuk teniszezés után nyugodtan fürödjön együtt a vegyes páros a zuhanyzóban? Hiszen csak barátok. Vagy a férfi tréfásan bokszolja hasba női barátját, ahogy férfibarátait szokta? Világos, hogy ez képtelenség. De akkor hogy kell csinálni?
Ráadásul a filmek is azt sulykolják, hogy ami kezdetben barátságnak tűnik, az lassan úgyis átfordul majd szerelembe. Nézzük a filmet, és azért drukkolunk, hogy sikerüljön nekik. Legalább nekik! Mert sokan boldogtalanok, és alig várják, hogy a barátság legalább valami soványka kis kalandba torkolljon, bánják is ők, hogy már megint a feudális maradványok érvényesülnek! Végül is csak ahhoz a kérdéshez szóltak hozzá, hogy lehet-e nő és férfi közt barátság.
Don O'Meara higgadtan kezeli a kérdést, s a vegyes barátságokban öt kihívást lát (6):
1. Nehéz meghatározniuk a résztvevőknek, hogy pontosan mit is éreznek. Ha egy férfi vagy egy nő vágyik a másik után, szeret vele lenni, hogyan különböztesse meg ezt a szerelemtől? Ha azonos nemű lenne, nem volna definíciós probléma, volt szovjet és NDK-s vezetőket leszámítva senki nem akarja szájon csókolni a barátait. Így azonban inkább csak azt mondhatja: nem akarok lefeküdni vele (illetve dehogyisnem, viszont ő biztos nem akarja), hát akkor muszáj barátoknak lennünk. Ez volna akkor férfi és nő barátsága? Hogy mekkora a bizonytalanság ezen a téren, jelzi Walid Afifi vizsgálata (6.) is, amelyben több száz főiskolás 67%-ának volt már testi kapcsolata vegyes barátságában, de az mindössze 11%-nál alakult át szerelmi kapcsolattá. Na, éppen ezzel kapcsolatos a második nehézség:
2. Nehéz kizárni a szexuális vonzalmat a vegyes barátságból. Sapadin vizsgálatában 150 dolgozó nőt és férfit kérdezett meg, hogy mit szeret a vegyes barátságában, és mit nem. A nők döntő többségét zavarta a barátságban bujkáló szexuális töltés, míg a férfiak túlnyomó többsége azt mondta, hogy a nő szexuális vonzereje indította őt a barátkozásra, s ez elmélyíti a kapcsolatot. A férfiak és a nők 62%-a mondta azt, hogy a szexuális töltet bizony jelen van barátságukban. Ugye érezzük, hogy így bármikor összedőlhet ez a kártyavár, elég egy holdtölte a vállalati üdülőben vagy egy elakadt lift az irodaházban. Szóval pengeélen táncol a dolog, mert ki akarjuk zárni a szexet a vegyes barátságból, miközben az tartja össze. Biztos jó dolog ronda nőkkel meg gusztustalan pasikkal barátkozni, az ember legalább átérzi, mennyire önzetlen és plátói a kapcsolat, de minden hátsó szándék nélkül is a szép vagy legalábbis kellemes külsejű emberekhez vonzódunk. Vagy egyedül vagyok ezzel?
3. A harmadik nehézség az egyenlőtlenség. A barátság két egyenlő ember kapcsolata, s egy férfidominanciájú világban, ahol a férfi az erős, a nő a gyenge, ezt nehéz megvalósítani. Fennáll a veszély, hogy a nő öntudatlanul is alávetett szerepet vesz fel a barátságban, ahogy a házasságokban is a nők az áldozatkészebbek, olykor meg egyenesen a kapcsolat mártírjai. Shere Hite (7.) vizsgálatai arra mutatnak rá, hogy a nő férfiakhoz való viszonya az apjával való kapcsolatának függvénye. Sok nő emlékszik vissza úgy az apjára, hogy "csodáltam, de sosem értettem őt". Ha az apa megközelíthetetlen és megfellebbezhetetlen tekintély, a nő később nehezen alakít ki egyenrangú kapcsolatokat férfiakkal, mert mindig a papát látja bennük, s vagy alá akarja vetni magát a hatalmuknak, vagy lázadni akar ellene.
4. A negyedik nehézség megküzdeni a környezet gyanakvásával, megjegyzéseivel, célozgatásával. "Ti tényleg csak barátok vagytok?" - hallani a kétkedő kérdéseket.
5. Végül pedig a férfiak és a nők még ma sem tudnak barátkozási célból egykönnyen találkozni, mert a nemek már az általános iskolától kezdve elkülönülnek, és e határok átlépése gúnyt, pletykát, gyanakvást szül. Az a duma, hogy "csak a barátja akarok lenni", már annyira elkoptatott, hogy Patrona Hungariae leánynövendékei sem veszik be.
Most mi legyen?
Camille Chatterjee (6.) következtetése az, hogy tetszik, nem tetszik, a vegyes barátságoknak ki kell alakulniuk, ez társadalmi szükségszerűség, hiszen a két nem mindenféle funkciókban egyre inkább elvegyül, s ki kell alakulnia egy új kapcsolati mintának, amely lehetővé teszi és szabályozza férfi és nő újszerű kapcsolatát. Ezzel maximálisan egyet lehet érteni, de amíg a géntechnológia nem tart ott, a férfiak ösztönösen vonzódni fognak a nőkhöz, a nők pedig a férfiakhoz. Persze azért a dolog nem reménytelen, ugyanis éppen a női és a férfibarátságok bizonyos egyoldalúságai miatt a két nemben erős a vágy a tiszta (értsd: szexmentes) férfi-nő barátságra. Vizsgálatok jelzik (5.), hogy éppen a két nem eltérő tulajdonságai azok, amelyek oly vonzóvá teszik a vegyes barátságot. Sok férfi például azt az intimitást, megértést és odafigyelést, amelyet nem kaphat meg cimboráitól, megkapja női barátjától. Mások azt értékelik a vegyes barátságban, hogy nem kell játszaniuk a machót, és kimutathatják gyengeségeiket (8.). A férfiak ezért általában sokkal többre is értékelik a vegyes barátságukat, mint a nők (6.), vagyis többet profitálnak belőle. Ugyanakkor a nőket éppen a férfiak nagyobb tartózkodása vonzza, mert időnként felüdülés, hogy nem kell mindig lelki szemétládának lenni, vagy egy elhagyatott barátnőben éjszakákon át tartani a lelket, hanem lehet felszínesen poénkodni egymással. A férfi felszabadítja a nőben a racionális és önérvényesítő tendenciákat is, amelyeket a barátnők nem képesek mozgósítani. A nők pedig megtanítják a férfiakat arra, hogyan fejezzék ki érzéseiket.
A vegyes barátságok kialakulását megkönnyíti, hogy korunkban a férfiak egy része feminizálódik, a nők pedig maszkulinabbakká válnak, legalábbis lelki értelemben. Michael Monsour (6.) vizsgálata szerint a nőiesebb férfiaknak és a férfiasabb nőknek kétszer annyi vegyes barátságuk van, mint a tradicionálisan maszkulin és feminin embereknek.
Férfi és nő akkor tud igazán baráttá válni, ha elfogadja a szexuális vonzerőt, de tisztában van azzal, hogy amit barátként szeret és tisztel a másikban, az nem volna elég alap egy szerelmi kapcsolathoz.
Mindenesetre - állítja Kathy Werking (6.) - ha megjelenik a szexuális vonzalom, legjobb azt megbeszélni, mert egyébként olyan, mintha taposóaknán sétálgatnának a felek.
A fő veszélyt persze a férfiak jelentik: 1450 megkérdezettből 64% szerint a férfiak azok, akik hajlamosak félreértelmezni a vegyes barátságot, és a szex felé kanyarodni, míg a nőknek csak 25%-a szokta "elrontani" a dolgot. És megfordítva a kérdést, hogy ki tudja jobban távol tartani a szexet a barátságtól: a válaszolók szerint a nők 67%-a képes erre, míg a férfiakról csak 13% gondolta ugyanezt.
Tehát hogy lehet-e férfi és nő között barátság, az úgy tűnik, elsősorban nem elvi kérdés, hanem önfegyelem, felelősségtudat, egyszóval sok nemes erény és persze idő kérdése.
Ha még maradt volna nyitott kérdés, minden fényképes női e-mailre szívesen válaszolok. A Subjectbe kérném szépen beírni, hogy "drága barátomnak", vagy elég csak annyi, hogy "drágámnak".
Ajánlott irodalom:
1. www.amren.com/996issue/996issue.html
2. www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns9999892
3. www.newscientist.com/news/news.jsp?id=ns99991815
4. Allan, Graham: Friendship. Harvester Wheatsheaf, New York, etc. 1989
5. soeweb.syr.edu/thechp/genpat.htm
6. www.findarticles.com/cf_0/m1175/5_34/82261907/print.jhtml
7. www.sexandbusiness.com/article.htm
8. www.christianitytoday.com/singles/eharmony/02dec-6.html
Szerző: Szendi Gábor
Forrás: Prim Online
|