A Da Vinci kd
2006.05.21. 09:44
Magyarorszgon is hdit az amerikai r, Dan Brown: A Da Vinci Kd cm regnye, amit a vilg tbb, mint 44 nyelvre lefordtottak s idkzben „megasellerr” vlt. Hollywood megszerezte a megfilmests jogt s a terveik szerint a film 2006-ban mozikba kerl. A film szerepli kzt talljuk Tom Hanks, Ian McKellen (Gyrk Ura) Alfred Molina (Luther) Jean Reno (Mission Impossible) nevt. Nzzk ht kzelebbrl „a lngelme szlemnyt”, ahogy a knyv magyar kiadsnak htuljn annak rjt jellemzi egyik rajong kritikusa… Mirl szl a regny?
A knyv egy izgalmas krimi formjban adja el, hogy ltezik egy titkos trsasg (Sion Rend), ami vezredek ta rzi Jzus titkt. E titok nem ms, minthogy Jzus nem halt meg, hanem megmeneklt a halltl, st felesgl vette magdalai Mrit s csaldot alaptottak. Gyermekk is szletett, Sarah hercegn szemlyben. Jzus ksei leszrmazottja – kirlyi vrvonalnak lettemnyese - pedig jelenleg Eurpban l s kszl arra, hogy Eurpa uralkodja legyen… A rmai-katolikus egyhz (Opus Dei) termszetesen minden eszkzzel (gyilkossggal is) kzd a Jzussal kapcsolatos titok napvilgra kerlse ellen, hiszen akkor kiderlne, hogy az egsz keresztynsg hazugsgra plt: Jzus nem Isten, hanem csupn egy haland ember.
Az r a Jzussal kapcsolatban tett kijelentseihez, „kretknt” a kvetkezket tlalja. Nagy Konstantin csszr - aki a keresztynsget llamvallss tette a IV. szzadban - a haland Jzusrl szl kziratok ezreit semmistette meg. gy manapsg a Jzusrl szl igazsgot csak olyan iratokban tallhatjuk meg, melyek Konstantin irat megsemmist akcijt tlltk, pl. a qumrni tekercsekben, vagy az Egyiptomban elkerlt Nag Hammadi leletekben. Nagy Konstantin csszr ugyanis megbzst adott rnokainak arra, hogy meghamistsk az jszvetsgi iratokat… Vagyis a ma rendelkezsnkre ll jszvetsgi evangliumok hamists eredmnyei. D. Brown erre vonatkoz lltsait gy sszegzi M. De Haan: „a mai Biblit politikai rdektl vezrelt emberek lltottk ssze s szerkesztettk, hogy Jzus istensgt reklmozzk s befolyst felhasznljk sajt erbzisuk megszilrdtsra.”A csszr – gy az r - odig ment, hogy az ltala meghamisttatott jszvetsgi iratok alapjn, a niceai zsinaton (325) Jzust Isten Fiv nyilvnttatta. Pedig addig a keresztynek kzt sz sem volt arrl, hogy Jzus Istennek tartottk volna. Jzust egszen addig egyszer halandnak lttk, aki sszehzasodott magdalai Mrival s csaldot alaptott. Az eltelt vszzadok sorn sokan tudtak e titkokrl. gy Leonardo da Vinci is, aki ezt gy hozta nyilvnossgra, hogy az Utols Vacsora cm festmnyn nem Jnost festette Jzus mell, hanem magdalai Mrit. A kzpkori legendkban szerepl szent grl, tulajdonkppen az utols vacsora kelyhe, valjban magdalai Mria szimbluma, aki Jzus kirlyi vrt hordozta… A regny rja mindezeket trtneti tnyknt trja szles olvastbora el: „A regnyben emltett minden mvszeti s ptszeti alkots, valamint minden dokumentum valsghen szerepel.”(D. Brown) Ez nagyon hangzatos s igaz megllapts, de nem mond semmit a felhasznlt forrsok hitelessgrl! Az r egybknt megnevezi legfontosabb forrsait is, melyek nem msok, mint a nyolcvanas vek nagy sikerknyvei: M. Baigent s R. Leight knyvei. Ezekben ugyanazokat a kijelentseket olvassuk Jzusrl, felesgrl, utdairl, Vatiknrl s egyebekrl – mint amiket D. Brown knyvben tallhatunk. Mivel D. Brown gyakran hivatkozik e szerzkre, ezeknek knyveit idkzben tbbszr kellett jra kiadni. Ezek utn az olvask tallgathatnak: vajon mi volt az r clja e regny megrsval? Szrakoztatni akart? Sikert akart aratni? Rengeteg pnzt akart kasszrozni? Taln olvasival akarta teljesen trtkeltetni a bibliai s hagyomnyos keresztyn Jzus kpet? Taln az jpognysg gnosztikus eszmit kvnta ily mdon terjeszteni? Vagy taln mindezt egyszerre kvnta elrni? Mivel a knyv sok helyen beszlgets trgya s egyre tbben megkrdezik, hogy igaz-e, amirl szl – rdemes rszletesebben is elmlylni egyes lltsaiba. Ltezett-e Nagy Konstantin idejben egyhzi cenzra?
Az jszvetsg iratainak megsemmistsrl s meghamistsrl szl lltsok minden trtneti bizonytkot nlklznek, st, a trtneti bizonytkok cfoljk ezeket az lltsokat. Nagy Konstantinrl (280-337) kztudott, hogy nem az jszvetsg iratainak megsemmistsvel foglalkozott, hanem a keresztynldzsek sorn megsemmistett iratokat igyekezett ptolni, azltal, hogy rnokaival a rendelkezsre ll jszvetsgi kziratokrl kszttetett pontos msolatokat, amiket aztn sztkldtt a birodalom terletn tallhat nagyobb keresztyn kzssgeknek! (Pldul Eusebiusnak, Czrea pspknek 50 pldnyt adott t.) A rgszeti leleteknek ksznheten ma mr azt is tudjuk, hogy milyen volt az evangliumok Nagy Konstantin eltti szvege. J. Finger, egyik tanulmnyban (Jesus - Essener, Guru, Esoteriker, Quell-Verlag, 1993) rmutat, hogy az egyhzi cenzra legendja az elz szzadok tudsanyagra pl. A rgszek azta szmos olyan leletet talltak, amik jval Nagy Konstantin eltt keletkeztek. Pl. Chester-Beatty (rszek mind a ngy evangliumbl)s Bodmer papiruszok (Bodmer Papirusz II – majdnem teljes Jnos evanglium; Bodmer papirusz XIV-XV. – rszek Lukcs s Jnos evangliumbl) amik az evangliumokat tartalmazzk s Kr. u. 150-200 kz datldnak. E papiruszok evangliumi szvegei megegyeznek a ma ismert evangliumi szvegekkel, azaz semmi jele annak, hogy Nagy Konstantin – anyagi vagy politikai rdekbl - brmit megsemmistett vagy megvltoztatott volna az evangliumok szvegben. A papiruszok teht cfoljk a lngelme lltsait s az egyszer tnyek sszezzzk Dan Brown azon lltst is, hogy a Nagy Konstantin eltti idbl nem ll rendelkezsnkre jszvetsgi keresztyn kzirat. Amint lttuk, korntsem ez a helyzet. Nem csoda, hogy A. Millard - az kori smi nyelvek professzora, a qumrni tekercsek elismert kutatja gy minsti D. Brown imnti kijelentst: „Ez egy tudatlan ember kijelentse, aki nincsen tisztban a tnyekkel.” M Welte, aki a mnsteri egyetem – vtizedek ta az jszvetsgi szvegkutats fellegvra – tudomnyos munkatrsa s 1962 ta foglalkozik az jszvetsgi papiruszokkal s kdexekkel, gy nyilatkozik: „Az jszvetsg szvege, ahogyan ma ismerjk, - hla a mlt szzadban elkerlt leleteknek – viszonylag nagy pontossggal visszavezethet az eredeti szvegre, amilyen az keletkezsekor vagy els elterjedsekor volt. A manapsg, minden keresztyn felekezet ltal elfogadott jszvetsgi knon Kr. u. 160-200-ra nylik vissza, teht Nagy Konstantinhoz semmi kze. Nyugodtan kijelenthetjk, hogy az jszvetsgi knon azt tartalmazza, amit kezdettl fogva a legrgibbnek s leghitelesebbnek tartottak.” Vgl itt utalunk arra, hogy Jzus Istensgnek tantsa nem a IV. szzadban keletkezett, hanem maga Jzus ezzel az ignnyel lpett fel, amint azt az evangliumok tanstjk. Mit tartalmaznak a Holt tengeri (qumrni) tekercsek?
D. Brown s trsainak azon lltsa, miszerint Vatikn akadlyozza e szvegek kiadst – nem felel meg a tnyeknek, Vatiknnak ugyanis semmi kze ezekhez a szvegekhez. Tovbb: nem igaz az sem, hogy e szvegeket keresztyn teolgusok s egyhzpolitikusok titkostottk! ppen ellenkezleg, a jordniai s izraeli hatsgok felgyelete alatt mindet nyilvnossgra hoztk s gy brki olvashatja ket. Manapsg minden mvelt embernek illik tudnia, hogy a Holt tengeri tekercsek egy kegyes, messisvr zsid kzssg, az essznusok iratai, amik Jzus nevt egyetlen helyen sem emltik! Az igazsghoz tartozik, hogy qumrni 7. barlangban talltak keresztyn papirusz tredkeket pl. a hres 7Q5 jelzs tredket Mrk evangliumbl (Mk6, 52-53), ami tbb szakrt szerint, jelenleg a legrgibb evangliumi tredk, vagy itt talltk a 7Q4 jelzs tredket, ami az 1Tim levelnek szvegt tartalmazza. Az e barlangban tallt 19 tredket nem nevezi senki tekercsnek, s nem tartalmazzk Jzus nevt: Zrjelben jegyzem meg: vitatott, hogy ezeket az iratokat ki hasznlta s mikor rejtettk el ket. Vannak kutatk, akik szerint korai keresztynek hasznltk s rejtettk el a szbanforg iratokat. Ms kutatk vlemnye szerint az essznusok hasznltk s rejtettk a barlangba ezeket a keresztyn iratokat. E vlemny szerint ezek az iratok mr az essznus kzssg Qumrnbl val meneklse eltt (kb. Kr .u.68-69) lteztek s gy jutottak el hozzjuk. Vagyis: Mrk evangliuma (7Q5), vagy ppen Pl Timtheushoz rt els levele (7Q4) mr Jeruzslem pusztulsa eltt (Kr.u. 70) ltezett! E rvid kitr utn visszatrve Jzus nevre, azok a tekercsek, melyeket „qumrni tekercseknek” szoks nevezni Jzus nevt nem tartalmazzk – D. Brown pedig ppen ezt a kptelensget lltja. A. Millard: „Aki azt lltja, hogy a Holt tengeri tekercsek keresztyn szvegek, annak fogalma sincs arrl, amirl beszl.” Mirl tanskodnak a Nag Hammadi leletek?
D. Brown szerint ezek a kzirattekercsek tartalmazzk a Jzusrl szl hiteles hradsokat! A Nag Hammadi kdexek felfedezsk ta (1945-46) a legelkpesztbb spekulciknak szolgltatnak alapot. Szerzik egyrtelmen a gnosztikusok szektja, akiknek tanai szges ellenttben lltak a bibliai tantsokkal. A gnzis egy dvtan s dvzt t, amin keresztl az ember nmagt dvztheti. Mr az egyhzatyk szembefordultak e tvtannal, mondvn, hogy ez Jzus Krisztus szemlyt, hallt s feltmadst is szksgtelenn teszi. Ezek a gnosztikus iratok, br nmelyikt evangliumnak nevezik (pl. Tams evangliuma, melyben lltlagos jzusi mondsokkal tallkozunk), egyrtelmen az evangliumok lersa utni idkbl szrmaznak s sok helyen les ellentmondsban llnak azokkal. A Nag Hammadi papiruszok szakrtje s kiadja, prof. J. M. Robinson, gy nyilatkozott Brown knyvrl: „ E knyv sikere a szenzcihsgre vezethet vissza, ami egy olyan tudst, mint engem is, aki a tnyekhez igyekszem tartani magamat, feldht.… Az ismert nevek, mint pl. Nag Hammadi, a mnek a hitelessg ltszatt klcsnzik…D. Brownnak az n tudomnyos szakterletemrl nem sok fogalma van... Tjkozatlansgt elrulja azzal is, hogy a Nag Hammadi leleteket tekercseknek nevezi, pedig azok oldalakbl sszefztt kdexek.” Jzus sszehzasodott magdalai Mrival?
D. Brown – az apokrif Filep evangliumra hivatkozva (Kr.u. 200) - ezeket rja: „A Jzus s Mria kzti hzassg trtnetileg igazolt.” „A Megvlt titrsa volt magdalai Mria. Krisztus jobban szerette mint tantvnyait s gyakran szjon cskolta.” „Mindenki, aki tud armul, megersti, hogy az titrs sz azokban az idkben azt jelentette, hogy felesg.”
M. Welte: „Ha vki tud is armul, az a Nag Hammadi szvegek esetben semmit nem jelent. Mr a laikusok is tudjk, hogy ezek a szvegek kizrlag kopt nyelven rdtak. A grg jszvetsgben is szerepel az titrs sz, s gy a grg sz, mint kopt megfelelje sokkal inkbb jelent titrsat, mintsem felesget.” A tovbbiakban rmutatott, hogy az r ltal idzett helyen az apokrif Filep evangliumnak szvege hinyos. gy a „szj” szbl nem lthat egyetlen bet sem. Lthat viszont a „ksznteni/dvzlni” sz. Egybknt a csk az skeresztynsg idejn szimbolikus s nem intim rtelm megnyilvnuls volt, s a keresztynek kzt fennll j kzssget volt hivatott kifejezni! (Rm 16,16; 1Kor 16,20) Mindezek mellett pedig, maga a Filep evangliuma sem mondja, hogy Jzus felesgl vette volna magdalai Mrit. St, a legtbbet kutatott gnosztikus irat, a Tams evangliuma sem tesz emltst ilyenrl.
gy rthet prof D. Bock (Dallas Th. Seminary, USA) megllaptsa: „ Sehol, semmifle bizonytk nem ltezik, amelyik egyrtelmen bizonytan, hogy Jzus hzas volt. Jzus ntlensge egyike azon kevs dolgoknak, amikben a konzervatv s liberlis teolgusok mg egyetrtenek. Jzus egyedlll volt.” Figyelemremlt prof. B. Witherington (Asbury Th Seminary, Wilmore) megllaptsa: Mria neve mellett a magdalai – helymeghatrozs. Ha tbb asszony volt jelen egy helyen, ugyanazzal a nvvel, szoks volt a szrmazsuk helyrl elnevezni ket. Ha pedig volt frjk, akkor a frjk utn neveztk ket s nem fldrajzi szrmazsi helyk utn: Lk 8, 2-3 (Johanna, Kza felesge) Ha magdalai Mria valban Jzus felesge lett volna, gy neveztk volna. Kit festett Leonardo da Vinci az Utols vacsora cm kpn Jzus mell?
D. Brown azt lltja, hogy magdalai Mria l Jzus mellett. F. Zllner (Lipcsei Egyetem), aki Leonardo da Vinci letrl s mveirl standard mvet rt (Leonardo da Vinci, Samtliche Gemalde und Zeichnungen, Kln 2003): „Nem rtem, hogy mirt foglalkozik ezzel olyan sok ember. Semmifle utals nincsen Leonardo da Vinci rsaiban arra, hogy ilyen titkot ismert volna. S ha a XV. szzadban egy fest, olyan kpet fest, amin Jzus mellett egy ni alak l, akkor az sem jelent semmit. Hiszen semmit nem mond arrl, hogy 1500 vvel azeltt valjban mi trtnt az utols vacsorn. Legfeljebb azt mondhatnnk, hogy az rintett fest gy interpretlta az akkori esemnyeket.” Egybknt kztudott, hogy Leonardo da Vinci szbanforg festmnye tbb trtneti tvedst tartalmaz (pl. lnek az asztalnl). Ellenben a Jn 21,20 ill. 1Kor 11, 23kk korhen adjk vissza az esemnyeket! sszefoglals
A Biblia ellen tbb szz ve frontlis hbor folyik. Hol a termszettudsok, hol a filozfusok, hol a teolgusok, hol kltk, hol rk veszik tmads al. Ma klnskppen megfigyelhet, hogy a bibliai keresztyn gondolkodst gnosztikus gondolkodsmddal igyekeznek felvltani. D. Brown regnye e kzdelem egyik rsze, hiszen knyvben feleleventi a rgi gnosztikus tanokat s azokat npszer formban igyekszik a mai embereknek megtantani. Erre mutat az a tny, hogy regnyben Jzus utdjt, a szp lnyt Sophie Neveu-nak nevezik – nmagban ezt programot jelzi. Sophia (grgl blcsessget jelent) a gnosztikus tanokban kulcsfontossg fogalomknt fordul el. A regnyben testesti meg azt j (?) blcsessget, aminek nincs kze a Biblihoz. (E. Schmid) Radsul D. Brown mindezeket az eszmket a trtneti hitelessg ltszatba burkolva hirdeti meg! Ahogy prof. B. D. Ehrman ( Chappel Hill Univ. N-Carolina) jszvetsges professzora rmutatott: „A legnagyobb problma azzal az lltsval van, hogy fejtegetsei a korai keresztyn dokumentumok alapjn trtnetileg pontosak s olvasi, akik a korai keresztynsg trtnetben nem tjkozottak, termszetesen elfogadjk lltsait. A tny az, hogy lltsai inkbb kltszet, mint tnyek kategrijba tartoznak… Ugyanez rvnyes az ltala emltett dokumentumokra is.” prof CP Thiede, az ismert irodalomtrtnsz s qumrn kutat, rviddel halla eltt ezt mondta: „ Aki nem tulajdont jelentsget egy elbeszls rszleteinek, az izgalmasnak tallja a ponyvt. Brown lltsain – J nem halt meg a kereszten, utdai voltak, Leonardo daVinci a Sion Trsasg tagja volt, s hres festmnyn, nem Jzus kedves tantvnya, Jnos, hanem magdalai Mria van Jzus vllainl –csak mosolyogni lehet. Ez a regny a hitelessg minden formjnak elrulsa.” Prof. Dr. C. H. Hunziger: „ Az emberek annyira tjkozatlanok a vallsi krdsekben, hogy minden butasgot elhisznek s belestlnak a csapdba. Bizonytkok ellen lehet tudomnyosan rvelni, de fantzilsok ellen nem. Olyan ez, mint az elms nemes don Quijotte harca a szlmalmok ellen.”
A magunk rszrl emlkezznk a 2Tim 4, 3-4 figyelmeztetsre! Mikzben egyre tbben vannak, akik az igazsgtl elfordtjk a flket s a meskhez (mtoszokhoz) fordulnak – mi tartsuk magunkat Isten szszerint ihletett igjhez! 2Pt 1,16: „Mert nem mesterklt mesket kvetve ismertettk meg veletek a mi Urunk Jzus Krisztus hatalmt s eljvetelt, hanem mint akik szemlli voltunk az nagysgnak.” Mindezek ismeretben btran szlljunk vitba a D. Brown „kaliber” lngelmk ltal megtvesztett, tudatlan s kritiktlan embertrsainkkal s tegynk nekik bizonysgot az jszvetsg Jzusrl!
Spos Ete Zoltn
--------------------------------------------------------
Dekdolt Da Vinci
�n is keresztny vagyok� � hirdeti honlapjn az a Dan Brown nev, harminckilenc ves New Hampshire-i volt angoltanr, aki lassan elmondhatja magrl, hogy Da Vinci-kd cmen �minden idk legkapsabb trtnelmi regnynek� szerzje. Ktete a 2003. prilisi megjelens ta tizenktmilli pldnyban fogyott el, s mr negyvenkt nyelvre � kztk magyarra is � lefordtottk. A szerznek ugyanakkor furcsa elkpzelsei vannak a keresztnysg mibenltrl: ��mindannyian meg akarjuk fejteni az let nagy misztriumait, s ki-ki kzlnk a megvilgosods sajt tjait jrja. Szmos valls tantvnynak tartom magamat” – olvashat az idzett website-on.
„Az elmlt ktezer v legnagyobb sszeeskvse” – hirdeti a Da Vinci-kd alcme a legjabb szenzcit, amely persze – mint az ltalban lenni szokott – se nem j, se nem szenzci. A knyv sztorija lnyegben vve ugyanaz, mint ami Michael Baigent s Richard Leigh hsz vvel ezeltt megjelent A szent Vr s a szent Grl (The Holy Blood and the Holy Grail) cm ltrtneti munkjban mr napvilgot ltott. Az akkor lnyegben visszhangtalanul maradt trtnetet az gyes toll Dan Brown fordulatos akcithriller-kntsbe ltztette � legalbbis ezt lltjk az eredeti tlet plgium-perrel fenyegetz kitalli.
Kdban az igazsg?
A Da Vinci-kd tudomnyos kntsben eladott mesje szerint Jzus Krisztus nem halt meg a kereszten, ergo fel sem tmadott a hallbl, hanem felesgl vette Mria Magdolnt, akitl gyermekei szlettek, s boldogan ltek, amg az s, kapa s a nagyharang el nem vlasztotta ket� Jzus s Mria Magdolna leszrmazottai lettek a Meroving kirlyi dinasztia alapti. Ezt a titkot az elmlt vszzadokban ezoterikus trsasgok sokasga vdelmezte, tbbek kztt a Templomosok s a Sion Priorjai Rend, melynek egyik nagymestere maga Leonardo da Vinci volt. A titkot csak a beavatottak, kztk Leonardo ismerte, aki Utols vacsora cm kpn lltlag meg is festette a misztriumot: a Jzus mellett lthat alak ugyanis nem Jnos � ahogy eddig hittk �, hanem lltlagos felesge, Mria Magdolna. A prizsi Louvre mindenesetre rl az ingyenreklmnak: a ltogatk a knyv megjelense ta egyms sarkt tapossk, hogy minl kzelebbrl lthassk Leonardo festmnyeit.
Leonardo Utols vacsorja. Dan Brown szerint a fest egy titkos rend nagymestere volt
A teria sarkalatos pontja teht az a Mria Magdolnval kapcsolatos llts, mely szerint nem ms, mint Jzus Krisztus felesge, emellett a �ni princpium� megtestestjeknt az �igazi Grl-kehely�, tovbb az egyhz alaptja s szmos ms rendkvli tulajdonsg lettemnyese. Ennek a kptelen felttelezsnek klnbz korokban jra s jra akadtak hvei, gondoljunk csak Nikosz Kazantzakisz Az utols ksrts cm regnyre, vagy az ebbl kszlt Martin Scorsese-fle filmadaptcira. (A trtnelmi s evangliumi Mria Magdolnrl lsd Flaisz Endre teolgus rst: Ki volt Mria Magdolna? Hetek, 2003. december 5.)
Az llts alapjait hiba is keresnnk a Bibliban. Jzus Krisztusrl ugyan explicit mdon sehol sem lltjk a Szentrs szerzi, hogy nem volt hzas, az erre vonatkoz utals hinya mgis tbb mint beszdes. Pl egyik levelbl megtudjuk, hogy �a tbbi apostolok, az r testvrei s Kfs� is ns emberek voltak (1Kor 9:5) � de akkor mirt hallgatn el az Ige azt a jelentsgteljes tnyt, hogy magnak Jzusnak is volt felesge? m msbl is Jzus ntlensgre kvetkeztethetnk. Az jszvetsg tbb helytt Jzus Krisztus jegyesnek nevezi az jjszletett szentekbl ll egyhzat. Mivel az jszvetsgben egyhzi vezet (presbiter, diaknus stb.) csak egyfelesg frfi lehet, kizrt, hogy ezt a szablyt ppen az Egyhz Feje szegn meg.
Pl a fentebb idzett Els korinthoszi levelben kifejezetten jobbnak tartja, ha a nem hzasok s zvegyek megmaradnak ebben az llapotukban, nyilvnvalan a szolglatra val nagyobb lehetsg miatt, mivel �aki hzassg nlkl van, arra visel gondot, ami az r, mimdon kedveskedhessk az rnak, aki pedig felesget vett, a vilgiakra visel gondot, mimdon kedveskedhessk a felesgnek� (1Kor 7:32�33). Jzus lltlagos hzassgra nemhogy a Bibliban, de mg a keresztnysggel kifejezetten ellensges rabbinikus rsokban (Misna, Talmud) s a pogny ellenfeleknl (Tacitus, Kelszosz) sem tallunk utalst. Alig hihet, hogy e Jzusrl igen negatv kpet fest rsok mindegyike kihagyta volna ezt a �ziccert� vele kapcsolatban.
Mire alapozdik ht ez a rgi-j felttelezs? Brmily hihetetlennek tnik, mindssze egy apokrif gnosztikus irat, a Flp evangliuma utalsra, mely szerint Jzus �gyakorta szjon cskolta tantvnyt, Mria Magdolnt”, amit a tbbi tantvny irigykedve vett tudomsul. Ez a kptelen llts azonban nemcsak a Evangliummal, hanem a Szentrs egszvel, s a zsid szoksokkal is ellenkezik! Egy ilyen aktus utn nemcsak a farizeusok, de Jzus tantvnyai is joggal tarthattk volna a Mestert trvnyszegnek s kpmutatnak, hiszen pp Tle tudjuk, hogy �valaki asszonyra tekint kvnsg okrt, immr parznlkodott azzal az szvben. Ha pedig a te szemed megbotrnkoztat tged, vjd ki azt s vesd el magadtl, mert jobb neked, hogy egy vesszen el a te tagjaid kzl, semhogy egsz tested a gyehennra vettessk!” (Mt 5:28–29)
A gnzis „evangliuma”
Ezeknek a Jzussal kapcsolatos kptelen lltsoknak – csakgy mint Dan Brown egsz vilgkpnek – alapjai nem a zsid–keresztny kinyilatkoztats autentikus forrsban: a Bibliban, hanem a gnoszticizmusban tallhatk.
A gnzis – mint azt nevnek jelentse („ismeret, tuds”) is mutatja – nem kevesebbet, mint az let rejtett titkaiba trtn �beavatst� gri hvei szmra. A gnosztikusok szerint a lthat fizikai vilgot nem a Biblia Istene, hanem egy alacsonyabb rang teremt, a dmiurgosz hozta ltre, akiben a rossz testesl meg. ppen ezrt a teremtett vilgban is a gonosz princpiuma uralkodik. (A Biblia ezzel szemben nyilvnvalan kijelenti, hogy minden, amit Isten teremtett, �j� volt a szemben.) A gnosztikusok szerint a szemlyes Isten helyett valamifle kds s meghatrozhatatlan �Teljessg� (Plrma) a teremtmnyek Legfelsbb Ura. A dmiurgosz teremtmnye, az ember foglya ugyan a krltte lv fizikai valsgnak, de nhny kivlasztottnak megadatik, hogy ezen sajt szellemi kpessgeivel fellemelkedjk, s �felsbb tudsra� tegyen szert. A gnzis tantsa szerint a Nzreti Jzus az gynevezett „kztes szellemi szfrkbl” (ain) rkezett el a fldre a megvlts, pontosabban szlva az „nfelszabadts” zenetvel. A gnosztikusok Jzusa szerint a test brtn, s a szellem az egyedli j – a megvlts pedig nem ms, mint a bennnk rejl Isten Orszgnak felfedezse.
A gnosztikusok tantsait vszzadokon t csupn az egyhzatyk mveiben fennmaradt utalsokbl ismerhettk. 1945 decemberben azutn egy a fels-egyiptomi Nag Hammadiban lak fldmves ss kzben egy korsra bukkant, amelyben vrakozsa ellenre nem kincseket, hanem tucatnyi si kdexet tallt. A valsznleg 390 krl a Szent Pakhomiusz kolostor szerzetesei ltal elrejtett rsok kztt tvenkt klnbz szveg rejtztt: valamennyi a gnosztikus szekta �szent irata�, grgbl kopt nyelvre fordtva. A felfedezs azonnal lzba hozta a vallsi s a tudomnyos vilgot, mivel sokan azt hittk, hogy a gnosztikus iratok kztt a �Biblia elveszett knyveire� akadtak. A Tams evangliuma, Flp evangliuma, Mria evangliuma, Egyiptomiak evangliuma, Igazsg evangliuma cmen elkerlt iratok valban azt sejtetik, mintha ezek is egyenrangak lennnek a Mt, Mrk, Lukcs s Jnos neve alatt az jszvetsgben rnk maradt ngy Evangliummal.
A gnosztikus �evangliumok� azonban sem formai, sem tartalmi szempontbl nem feleltethetk meg a kanonikus rsoknak. Itt van pldnak okrt a Nag Hammadi-iratok �szupersztrja�, a Tams evangliuma, amelyben 114 gynevezett Jzus-monds (logion) olvashat. (Ezt az apokrifet, amely felteheten valban a legkorbbi a gnosztikus szvegek kztt, gyakorta nevezik �tdik evangliumnak� s klnsen gyakran idzik New Age-krkben.) Ezek egy rsze megegyezik ugyan a kanonikus evangliumokban olvashat kijelentsekkel, de nem csekly eltrsek is megfigyelhetk bennk: �Aki iszik az n szmbl, olyan lesz, mint n magam vagyok. n magam azz vlok, ami : s az elrejtett dolgok megnyilatkoznak eltte.� � Micsoda klnbsg ez az eredeti kinyilatkoztatshoz kpest, amely Jnos evangliumban olvashat: �Ha valaki szomjazik, jjjn nhozzm s igyk! Aki hisz n bennem, amint az rs mondotta, l vznek folyamai mlenek annak belsejbl!� (Jn 7:37�3 De a legnagyobb problma, hogy a logionok kztt Jzus keresztre fesztsre s feltmadsra mg csak utals sem trtnik, mrpedig ez a keresztnysg alapja.
Az evanglium megnevezs teht a legkevsb sem jogosult ezekkel az rsokkal kapcsolatban. James Robinson, a Nag Hammadi-kdexek kiadja szerint a gnosztikus iratok a 3�5. szzad kztt, de mindenkpen a 2. szzad utn keletkeztek. Szvegk igen hinyos, mert a kziratok tredezettek, ezrt sok bennk a bizonytalan kiegszts. Egyetlen rs szerzjt sem ismerjk, mg az jszvetsgi korhoz legkzelebb ll Tams evangliumrl sem lltja senki, hogy az valban Tams apostol mve lenne. Az a Flp evangliumban szerepl jelenet teht, miszerint Jzust titkos viszony fzte volna Mria Magdolnhoz, szintn csak a ksei gnosztikus hagyomny kitallsa. Ezeknek az �evangliumoknak� semmifle trtneti alapjuk nincsen: Jzus legtbbszr csak mint tant szerepel bennk, aki a gnzis �tudomnyra� oktja a beavatottakat. Ezzel szemben az jszvetsgi knyvek majd mindig utalnak Jzus beszdeinek krlmnyeire: rgztik elhangzsuk helyt s idpontjt, st a hallgatsg sszettelt is.
A gnosztikusok modern utdai azzal vdoltk az orthodox egyhzat, hogy radiklisan kiirtotta a vele szemben ll � de szintgy autentikus � vlemnyeket. Ezt sokig azzal tmasztottk al, hogy a gnosztikus rsok csak az egyhzatyk kivonataiban maradtak rnk. A Nag Hammadi-kdexek felfedezse utn tbb mr nem lehet a �hallgats rvre� (argumentum e silentio) hivatkozni, hiszen keznkben vannak az eredeti gnosztikus knyvek. Ezek alapos vizsglata azonban bebizonytotta, hogy a gnosztikus hagyomny egyetlen vals, rtkelhet tnnyel sem jrult hozz a trtnelmi Jzus alakjnak megismershez. (A szerz trtnsz) HETEK
* *
Szntiszta igazsg
Nemrgiben mvszettrtnszek s teolgusok gyltek ssze a Firenzhez kzeli Vinciben � Leonardo da Vinci szlvrosban �, hogy tudomnyos konferencia keretben tisztzzk, mi az igazsg a vilgszerte risi sikert arat, ugyanakkor nagy felhborodst is kelt A da Vinci-kd cm regny lltsaival kapcsolatban. A Biblia utn ma a vilgon a legnagyobb pldnyszmban eladott, haznkban is egyre npszerbb krimi szerzje ktsgkvl gyesen tvzi a mvszettrtneti s tudomnyos tnyeket, a trtnelmi valsgot a fikci, a misztika s az ezoterika elemeivel. Olyannyira, hogy turistk ezrei ltogatnak el a krimiben szerepl helysznekre. A knyvet tikalauzknt hasznlva keresik a bizonyossgot, hogy igaz-e mindaz, amit olvastak. Az r azt lltja, hogy a kitallt fhsn kvl mindaz, amit lert, szntiszta igazsg.
A kutatk cfoltk a regny lltsait, s hangslyoztk, hogy az az eddigi tudomnyos eredmnyeket semmikppen nem rja fll. Mindenkppen izgalmas, jl megrt s gyesen szerkesztett krimi, de nem tbb ennl; trtneti vagy vallstrtneti jdonsgokat, felfedezseket nem tartalmaz, tudomnyos rtke nincs.
Nem mindegy, mirl lltjuk, hogy �szntiszta igazsg�. Nem mindegy, mi mellett llunk ki, mi mellett tanskodunk, mihez adjuk a nevnket. Amikor Pl apostol a korinthusiak kztt apostolsgrl s annak tartalmrl beszl, azt mondja, hogy nem akar tudni msrl, csak Jzus Krisztusrl, rla is mint a Megfesztettrl. Ksbb, amikor a feltmadsrl szl, Krisztus feltmadsnak realitshoz kti igehirdetsnek rtelmt, de hallgati hitnek rtelmt is. Apostoli kldetsnek ez a tartalma, rtelme. Erre pl minden. Ez az evanglium kzepe, centruma, magja. Keresztny hitnk a 21. szzadban is csak az apostoli bizonysgttel lmnybl, tapasztalatbl, meggyz erejbl s nem utolssorban hitelessgbl lhet. A munkt, amelyre elhvst kaptak, Jeruzslemben kell elkezdenik. A legnehezebb terep mindig a hazai, ahol a gyengesgeinket, esetlensgnket jl ismerk kztt, a realits kereteit sokszor szksnek rezve, kitart hsggel kell elvgeznnk a visszajelzsek alapjn nem is mindig kellen rtkelt munkt. Mgis � az apostoli bizonysgttel hitelessgnek lettemnyeseiknt, tankknt, az emberek szmra irnyt mutatva, az let igazsgt feltrva s tovbbadva � a vilg ma is egyedlll �bestsellere�, a Szentrs alapjn vallhatjuk, hogy hitnk a �szntiszta igazsg� alapjn ll.
Smidliusz Gbor EVANGLIKUS LET
* * *
Da Vinci-kd: tmads a keresztnysg ellen?
Ullate, mint azt a Corriere della Sera cm olasz lapnak elmondta, Az igazsg a Da Vinci-kdrl cm knyvt azrt rta meg, hogy tisztzza annak flrertseit, s prbeszdet folytasson a knyv olvasival, fknt a katolikusokkal, akiket Brown meghdtott. Megdbbentette ugyanis, hogy naiv mdon rtalmatlan regnynek tekintik a knyvet, bartaiknak, ismerseiknek is ajnljk.
A Da Vinci-kdban Jzus nem isteni eredet, Mria Magdolna a felesge s gyermeke is van. Brown az egyhzat olyan frfikzpont szervezetnek rja le, amely azrt jtt ltre, hogy elfedje az igazsgot Krisztusrl, s azt lltja, hogy az Evangliumokat Nagy Konstantin csszr parancsra fabrikltk hatalmi rdekekbl. "Aztn sz van benne a Szent Grlrl, a merovingokrl, a templomosokrl, a Sion-perjelsgrl, Leonardo Da Vincirl, az Opus Deirl, a vgn Mitterrand francia elnkrl. Ltvnyos film lesz belle Tom Hanks-szel a fszerepben" - nyilatkozta Ullate.
A szerz klnsen felhbortnak tartja a megfilmestsi terveket. "A zagyvalkok s a vulgris hibk mgtt az olvasnak szre kell vennik, hogy a knyv a keresztnysgt a szvben tmadja. A ravasz krimi mgtt az egyhz trtnetnek lerombolsi szndka ll" - mondja.
Forrs: HVG _________________
|