Becsngettek
2006.09.21. 22:03
Egy kisgyermek letben az egyik legnagyobb jelentsg esemny az, amikor elszr lpi t az iskola kapujt. Nem elg azonban, hogy betltse a hatodik letvt, a csemetnek kellen rettnek is kell lennie a nagy horderej vltozsra.
Itt-ott srgulnak mr a lombok, hvsebbek a reggelek, korbban sttedik, lassan vge a gondtalan nyrnak. Szlesre trt kapukkal vrjk az iskolk dikjaikat, kzttk is leginkbb az rk megjulst kpvisel els osztlyosokat. A "kis" ovisokbl "nagy" iskolsok lesznek.
Gyermeknek, szlnek, pedaggusnak egyarnt okoz nmi szorongst az iskolakezds, de sok rmt is jelent, amennyiben jl dntttek, s megfelel idben trtnt a gyermek beiskolzsa.is.
Mit jelent az iskolarettsg? |
Fejldse sorn a gyermek tbb, szakaszosan jl elklnthet testi vltozson megy keresztl. Hatves kor krl a hossz, csves csontok megnylsa kvetkeztben hirtelen nagyon megn. Fizikai ereje fokozdik, ami nlklzhetetlen lesz a kitart munkhoz. Valamelyest cskken a gyermek mozgsignye, de ez nem azt jelenti, hogy nincs szksge a friss levegn val ugrndozsra, mozgsra. Ellenkezleg: tudatosan kell fizikai ernltt nvelni. Az iskolai elfoglaltsgok fizikailag is nagyon frasztak, s ha a gyermek fradkony, teljestmnyei is megsnylik ezt.
Tapasztalhatjuk az anatmiai vltozsokat a kz fejldsben is. A kztcsontok, a kz zletei ekkorra jelents fejldsen mennek t, ami lehetv teszi a finommotorika (mozgats) kiteljesedst. Ez az alapja a folyrs elsajttsnak is. A motoros gyessg fokozza a gyermek nllsgt - egyedl tud ltzni, cipfzt ktni, barkcsolni, egyszer, de igen hasznos munkkat vgezni stb. -, amellett terhelhetbb, kitartbb vlik. Ezen tulajdonsgok befolysoljk pszichs fejldst.
Kulcssznak szmt a beiskolzs s a sikeres iskolai elmenetel szempontjbl a gyermek feladattudata s feladattartsa. E tulajdonsgok a fizikai alapok mellett egyfajta pszichs rettsget is jelentenek. Ez elssorban azt a motivcis szintet jelli, mely a megismersre, az j ismeretek befogadsra kszteti a gyermeket. A kvncsisg minden letkorban alapvet emberi tulajdonsg, de kisiskols korban ez mg inkbb rvnyesl.
A szablytudat kialakulsval, a szablyok belsv vlsval n a gyermek fegyelmezettsge. A fegyelmezettsg pedig nveli figyelmt, akaraterejt. Feladatvgzse sorn nincs mr szksge lland kls kontrollra, figyelmeztetsre. Megteremtdnek az nkontroll kialakulsnak alapjai.
Nagyon fontos a gyermek szocilis rettsge. Mennyire kpes egy kzssgbe beilleszkedni, a kzssg szablyaihoz igazodni, trsaival val viszonyban milyen stratgikat s taktikkat alkalmaz, megtanult-e mr bizonyos mrtkig kompromisszumot ktni?
Ezek a tulajdonsgok alapveten befolysoljk a gyermek viselkedst, s egy j szituciban, j krnyezetben, tbbnyire ismeretlen trsasgban fokozottan rvnyeslnek. Vannak, akik uralkodni prblnak a tbbi gyermek fltt, mg msok teljesen alrendelik magukat egyes trsaiknak. Egyik vglet sem j, s erre klnsen a pedaggusoknak kell odafigyelnik.
Akik nincsenek hozzszokva a kzssghez val igazodshoz, az esetleges konfliktus megfelel kezelshez (mert pl. nem jrtak vodba vagy csak rendszertelenl), azoknak komoly nehzsgeik tmadhatnak.
Nehezen alkalmazkod gyermekeknek mindig tbb problmjuk addik az iskolban is. A viselkedsi, magatartsi zavarok a legszembetnbben zavarjk az iskolai munkt. A gyakori negatv rtkels, esetleges bntets ellenllst, agresszit vlthat ki a gyermekbl. Amennyiben ezt a problmt nem tudjk megfelelen kezelni, komoly problmi lesznek a tananyag elsajttsban, az iskolai elmenetelben, s sikertelenn vlhat.
Vgl szljunk az iskolakezds s az iskolai elmenetel taln egyik legfontosabb elemrl: ez a mentlis rettsg, a megfelel tudsszint, melyre az iskolai tanulmnyokat pteni lehet.
Sok gyermek tanulsi problmja abbl addik, hogy nem volt elegend az a tuds, mellyel az iskolt megkezdte. Az iskolai kvetelmnyeket gy alaktottk ki, hogy feltteleznek egyes ismeretet, kpessgeket. A gyermeknek tudnia kell bizonyos mrtkig tjkozdni idben s trben; birtokban kell lennie egyfajta analitikus-szintetikus kpessgnek, megfelel verblis szintnek; ismeretekkel kell rendelkeznie a szmossg, a matematika terletn is. Ha ezek hinyoznak, s nem tudja ptolni ket, menthetetlenl lemarad.
Nagyon fontos, hogy a szlk fokozott figyelemmel kvessk a gyermek teljestmnyeit, s szleljk a viselkedsben, magatartsban megmutatkoz a legkisebb vltozsokat. Ez ugyanis a legjobb "mszer", mely rgtn jelzi, hogyha valami nincs rendben. Beszlgessenek rendszeresen a gyermekkel, hogy elmondhassa, kibeszlhesse problmit, sikereit, j barti kapcsolataiban add konfliktusait, rmeit.
Ha a szlk negatv vltozst szlelnek, beszljk meg a teendket a pedaggussal, az iskolapszicholgussal, vagy forduljanak ms szakemberhez, aki az adott terleten mkd nevelsi tancsadban dolgozik.
Ma mg kevesen veszik ignybe a nevelsi tancsadst, szinte csak akkor, mikor a problma mr kialakult, s kezelse nehz. Nem kellene szgyellni, ha valaki szakembertl kr tancsot, hiszen a gyermek rdekben trtnik. Mindenki ugyanazrt a clrt, a gyermek sikeres elmenetelrt tevkenykedik.
Adorjn Katalin gygypedaggus-pszicholgus
|