|
Jnos 14,18 Jzus mondja: „Nem hagylak titeket rvn, eljvk hozztok.”
Jnos 15,5 Jzus mondja:”… nlklem semmit sem tudtok cselekedni.”
Jnos 16,32 Jzus mondja: „….de n mgsem vagyok egyedl, mert az Atya velem van.”
Apostolok Csel. 5,29 "Istennek kell inkbb engedelmeskednnk, mint az embereknek.
Apostolok Csel.16,31 "Higgy az r Jzusban, s dvzlsz mind te, mind a te hzad npe!"
Rma 14,8 Mert ha lnk, az rnak lnk, ha meghalunk, az rnak halunk meg. Teht akr lnk, akr meghalunk, az ri vagyunk.
1 Korintus 3,16 Nem tudjtok, hogy ti Isten temploma vagytok, s az Isten Lelke bennetek lakik?
Efezus 6,7 Jakarattal szolgljatok, mint az rnak, s nem mint embereknek;
Efezus 2,18 Mert ltala van szabad utunk mindkettnknek egy Llekben az Atyhoz.
Filippi 1,21 Mert nekem az let Krisztus, s a meghals nyeresg!
Filippi 4,4 rljetek az rban mindenkor! Ismt mondom: rljetek.
1 Tesszalonika 5,21 Mindent vizsgljatok meg: a jt tartstok meg.
Titus 2,11 Mert megjelent az Isten dvzt kegyelme minden embernek.
Zsidk 12,6 Mert akit szeret az r, azt megfenyti, s megostoroz mindenkit, akit fiv fogad.
1 Jnos 1,9 Ha megvalljuk bneinket, h s igaz : megbocstja bneinket, s megtisztt minket minden gonoszsgtl.
1 Jnos 2,17 A vilg pedig elmlik, s annak kvnsga is; de aki Isten akaratt cselekszi, megmarad rkk.
Lap tetejre
| |
|
|
|
Aktulis : Az iskolarettsg felttelei |
Az iskolarettsg felttelei
2006.09.21. 22:05
A szakember rengeteg szempontot vesz figyelembe, amikor az vods iskolai alkalmassgrl dnt. A hatodik letv krl rengeteg vltozs megy vgbe a gondolkodsban s viselkedsben, ami lehetv teszi, hogy a gyermek iskolapadba lhessen - az iskolarettsg megtlsekor ezeket vizsgljk.
Szeptember elejn az elssk nmi megszeppentsggel vegyes kvncsisggal figyelik a folyoskon szguldoz nagyokat, lapozgatjk sznes knyveiket, amelyeknek titokzatos jeleit nhny hnap mlva maguk is knnyedn megfejtik. Cikknk az ezt megelz t nhny llomst tekinti t.
A hatodik letvkhz kzeled gyermekek szleiben gyakorta felmerl a krds: mindenre kvncsi csemetjk vajon elg rett-e mr az iskolhoz? Vajon hogyan fogja viselni az vodhoz kpest megvltozott krlmnyeket, hogyan fog vgiglni hromnegyed rt anlkl, hogy tpercenknt ne nylna a tskjba rejtett szuperhs vagy csodababa utn.
Az iskolarettsg (pontosabban fogalmazva: alkalmassg) azonban ennl jval sszetettebb krds, a javaslatot tev szakembernek szmos szempontot kell figyelembe vennie.
Az iskola rendje mindenkire rvnyes szablyokon alapul. Olyan szablyokon, amelyeknek betartst korbban soha senki nem vrta el a gyermektl. Az j helyzethez val alkalmazkods kszsge szmos sszetevbl ll, mindenekeltt a megvltozott helyzet megrtsbl.
Az iskolban nem csupn mindennapi tevkenysgt s viselkedst hatrozzk meg, de fordulatot hoznak belltottsgaiban is. Feladatainak elltsa sorn egyfajta ktelessgtudat fejldik ki a gyermekben, tetteit mindinkbb sajt kitztt - immron tvolabbi - cljai is motivljk. Megrti, hogy egy olyan t elejn ll, amelyen ha minden akadlyt legyz, is egy lehet azok kzl, akik pillanatnyilag az ideljai. Lehet hogy borzaszt nehz az "f" bett lerajzolni, de aki pilta akar lenni, annak ez nem jelenthet akadlyt.
N a gyermek nuralma, az vods korra jellemz hirtelen tlettl vezrelt cselekvseket felvltja a "mindennek megvan a maga ideje" elv vezrelte viselkeds. A gyermek motivcii kztt egyre hangslyosabb vlik a teljestmny: j dolgokat megtanulni, kszsgeket elsajttani, s ezltal valami jat ltrehozni.
Taln furcsnak tnik, hogy a nyron mg az vodsok szertelensgvel csapong kisgyermek sztl mr komoly iskols, s hogy az egyik naprl a msikra megjelen elvrsokhoz milyen meglepen gyorsan alkalmazkodik. A rejtly kulcsa a gyermek fejldsi folyamatban keresend, amelyben a hetedik letv krl fordulat kvetkezik be. A vltozsnak mind testi, mind pszichs jelei ismertek. 5 s fl - 7 ves korban kvetkezik be az els nagy alakvltozs, ennek sorn a test korbbi arnyai megvltoznak, a gyerekek sokkal nylnkabb vlnak, megjelenik a kisfis-kislnyos alkat.
A fordulat pszichs vonatkozsai kzl kiemelend, hogy cskken gondolataik emocionlis tartalma, vgyaik azonnali teljesedsnek ignye mr nem nyom el minden mst, kpesek vrni (s bizonyos szinten tervezni is), amellett, hogy a krnyezet elvrsai is egyre ersebben jelennek meg indtkaik alapjaknt. Trsas kapcsolataikban is fordulpont kvetkezik be: a csald biztonsgot jelent arcai fell egyre inkbb fordulnak a kortrsaik fel, s ktnek "risi" bartsgokat szinte htrl htre.
Az esetek tbbsgben az iskolai foglalkozsokra val alkalmatlansg nem az rtelmi kpessgek hinyt jelenti, hanem azt, hogy a szigor szablyokhoz val alkalmazkodsnak mg nem jtt el az ideje. Termszetesen az ltalnos alkalmazkodsi kvetelmnyek mellett az iskolba kerl gyermekektl bizonyos rtelmi kpessget is elvrnak. Brmily szigornak is tnnek az aggd szl szemben e kvetelmnyek, az p rtelm gyerekek ltalban knnyedn teljestik ezeket, st, a vizsglatok azt mutatjk, hogy a gyerekek rtelmi fejlettsgket tekintve elbb vlnak iskolarett, mint viselkedskben. Tbbsgk arnylag kevs zkkenvel beszokik az iskolba, ugyanis az iskolhoz szksges kpessgeket nem kell kln tantani - azok a fejlds sorn maguktl megjelennek.
Mindezek ellenre ebben az letkorban mg nagyok az egyni eltrsek. Nem ritka az olyan gyerek, akinek szmra a betk felismerse mr nem kihvs, msok inkbb a szmok vilga irnt rdekldnek, de az sem jelent semmifle lemaradst, ha a betkkel, szmokkal mg nem bartkozott meg. Nhny ltalnos szempont alapjn magunk is viszonylag megbzhat kpet kaphatunk gyermeknk iskolarettsgrl: Fizikai alkalmassg
- a gyermek mr elrt bizonyos testi fejlettsget (kb. 1l0 cm-es testmagassg, 18 kg-os testsly),
- tl van az els n. alakvltozson (eltnt a kisgyermekekre jellemz pocak, a teste megnylt, karcsbb lett),
- megkezddtt a fogvlts, az els tejfogak kihullanak, s megjelennek a maradand fogak,
- ltalnos j ernlt, ami a manapsg meglehetsen nehz iskolatskk cipelshez s a huzamosabb egy helyben ls miatt fontos,
- egyrtelmen felismerhet a gyermek jobb-, illetve balkezessge.
Pszichs alkalmassg
- a gyermek mr vrja az iskolt, ami bizonyos fokig a jtkaiban is megjelenik,
- a rbzott feladatokat elvgezi, tevkenysgeit nem hagyja flbe,
- kpes kapcsolatot teremteni s fenntartani a kortrsaival,
- nehzsgek nlkl tud a csoportjba beilleszkedni,
- kpes felnttekkel val kapcsolat kialaktsra, fenntartsra.
Szksges kpessgek
- kpes tartsan (10-15 percig) lektni magt rajzolssal, sznezssel, feladatlap kitltsvel,
- knnyedn megtanul rvidebb versikket, mondkkat,
- kpes magt egyszerbb sszetett mondatokban kifejezni; nincs beszdhibja,
- nmi gyakorlatot szerzett mr finom motorikus mozgsokban, rajzol, sznez, fest, gyurmzik (termszetesen nem mvszi szint alkotsok ltrehozsa cl, hanem a viszonylagos jrtassg),
- legyen bizonyos szint mennyisgfogalma (jl hasznlja a kisebb-nagyobb tbb-kevesebb fogalmt, igazodjon el az 1-10-ig terjed szmok kztt).
| |
|
|
|
2025. Mrcius
H | K | S | C | P | S | V | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 |
|
| | |
|
5 Mzes 30,14 St inkbb nagyon kzel van hozzd az ige, a szdban s a szvedben van, teljestsd ht azt!
Jb 5,18 Mert megsebez, de be is ktz, sszezz, de keze meg is gygyt.
Zsoltr 62,2 Csak Istennl csendesl el lelkem, tle kapok segtsget.
Zsoltr 119,88 Tartsd meg letemet kegyelmesen, n pedig megtartom intelmeidet.
zsais 49,15 Ha msok megfeledkeznnek is, n nem feledkezem meg rlad!
zsais 55,6 Keresstek az Urat, amg megtallhat! Hvjtok segtsgl, amg kzel van!
Dniel 6,27 az l Isten, aki megmarad mindrkk. Az kirlysga megdnthetetlen, uralkodsa vgtelen.
Mikes 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a j, s hogy mit kvn tled az r! Csak azt, hogy lj trvny szerint, trekedj szeretetre, s lgy alzatos Isteneddel szemben.
Mt 9,2 "Bzzl, fiam, megbocsttattak bneid."
Mt 11,30 Mert az n igm boldogt, s az n terhem knny."
Mrk 5,36 "Ne flj, csak higgy!"
Lukcs 17,21 Mert az Isten orszga kzttetek van!
Lukcs 18,27 Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetsges.
Lukcs 21,19 llhatatossgotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.
Lap tetejre
| |
|
|