A kamaszok elviselsnek mvszete
2007.10.19. 22:05
A kamaszkor viharos, mly s intenzv rzelmekkel teli idszak. Ahogyan a npmesk fhsei is prbatteleken t haladnak a vndorton, szlnek s gyereknek egyarnt prbattel ez a pr v, de tljutva rajta mindegyikk szemlyisge gazdagodik.
„A kamaszban egy kszl felntt s egy bcsz gyermek kzd egymssal” – rja Vikr Gyrgy Az ifjkor vlsgai cm knyvben, mely kitn lerst adja a kamaszkor llektani sajtossgainak. Elszakads, levls, ton levs, az j keresse, majd a rtalls rme, kzdelemteli vltozs, a kamaszkor mindent that dinamikus mozgsa, mely remnyteli alkalmazkodst ignyel kamasztl felnttl egyarnt. A vltozshoz val alkalmazkods mvszet. Mvszet, mert kreatv, szokatlan egyni megoldsokat ignyel, a rgi jl bevlt sutba dobhat, sokszor nem segt. Mikor otthon trendezzk szobnkat, laksunkat sokszor napokig tblbolunk, tancstalanul keressk nem tallt trgyainkat, dhsek, ktsgbeesettek szomorak, levertek vagyunk, mskor j kedven rlnk az j dolgoknak, nem gyznk betelni a vltozs csodjval, aztn hibt tallunk, kritikusan szemlljk a megvltozott rendet, csaldottan vgyunk a rgire, majd lassan megszokjuk s alkalmazkodunk az jhoz, s kezdjk jl rezni magunkat trendezett otthonunkban. Szobnkban rkig, kamaszkorunkban tbb vig is tarthat az trendezds folyamata, s mire rend lesz, j esetben felnvnk, s ki halvnyabb, ki intenzvebb emlkeiben rzi mg a vltozs veit. S mire gyermekeinkkel jbl vgigjrjuk az ltalunk mr megtett, ismersnek vlt utat, jvnk r arra, hogy jra kezdve, szlknt olykor rmiszt, aggd, ktsgbeesett, dhs, mskor rmteli, bizakod, lelkes, bszke rzseket lnk t rrl rra vltozva, fggve s klcsnsen kiszolgltatva kamasz gyermeknk viharosan vltoz lelki vilgnak, s sokszor csak sttben tapogatzunk, mikor keressk a gyermeknk fel vezet utat.
Pr hete egy kedves ismersm meslt ppen gimnziumot kezd kamaszlnyrl, aki, hogy az els nap fantasztikus lmnyeit rgtn megoszthassa vele, a munkahelyn hvta fel, s kitr rmmel jsgolta iskolai kalandjait. Ahogy ismersm meslte, csak gy radt lnybl a jkedv s a vidmsg, maga alig vrta, hogy szemlyesen osztozzon lnya rmben. Az anya kt rval ksbb, otthonukban, sztlanul, csendben, magba zrkzva tallta lnyt, sszekuporodva, arct kezbe temetve, a kanapn. vatos, tapintatos krdseire, a lny ingerlten, srsba hajl hangon vlaszolt, panaszolta srelmeit, visszavgyik rgi iskoljba, volt osztlytrsaira emlkezett. Az anya kezdeti aggodalmn, ktsgbeessn tljutva egytt rzen hallgatta s vrta ki, mg lnya megnyugszik.
Mi is trtnt?
Anna Freud a serdlkort a gyszhoz hasonltja, amikor is vgleg bcst kell venni kisgyerekkori ktdseinktl, s el kell indulni az nllsuls tjn. Minden elvls bnattal, szomorsggal jr, mg ha j perspektvkat is rejt magban. A fenti trtnetben mintha szimbolikusan ez jelenne meg: az j irnt rzett rmteli s a rgi elvesztst ksr fjdalmas rzsek egyms kztt dl viharos harca, mely kamaszt s krnyezett egyarnt megviseli.
Makacs, elsznt, bizakod kzdelemmel teli idszak ez. Az rett szexualits kialakulsa, a sajt testhez val viszonyuls megvltozsnak idszaka, amikor a serdl szleihez fzd kapcsolata megvltozik, sztnksztetsei j trgyat keresve a klvilg fel fordtjk rdekldst. Egszsgesen fejldve rzelmi ktdse a serdlnek fokozatosan a csaldon kvlre helyezdik, partnert, csoportot, pldakpet vlaszt, s azonosulsi mintin keresztl fokozatosan kszlni knytelen a felntt szerep vllalsra.
Ericson szerint az ifjkor feladata, hogy belphessen egy intim kapcsolatba, nll nje elvesztsnek flelme nlkl.
Belpni azonban egy jba csak gy lehet, ha megrizve magunk mgtt tudjuk a rgi bztatst, most mr ms minsgben s tvolsgban.
Ahogy Vikr Gyrgy fogalmaz, a serdl akkor tud knnyebben levlni csaldjrl, trsat keresni, ha az otthon megbzhat rzelmi tmaszt nyjt.
Igen m, de visszatrve hasonlatunkhoz, mikor trendezzk szobnkat, s rgi helykn hlt helyt talljuk a megszokottnak, bizony ugyangy jrunk kamaszgyermeknkkel, akit a vltozs hevben mintha kicserltek volna. Oly gyors s hirtelen jtt vltozs ez, mely nha krdjelet rak a normalits mg. Szl legyen a talpn, aki zkkenmentesen alkalmazkodni kpes a megvltozotthoz, s gyermek, aki nyomon kvetni s megrteni kpes sajt s arra reflektl, t „ksr” szlei bels lelkillapotnak hullmzst. A msik vltozshoz val alkalmazkodst is vltozs ksri: a szlk – szemlyisgk rugalmassghoz mrten – kpesek vltoztatni gyermekkhz val odafordulsuk minsgn. J esetben azt nyjtjk, amire gyermekeiknek ppen szksge van, az ppen ignyelt tvolsg mentn kzeledni s tvolodni is engedik. Olyan ez, mint amikor a msfl ves gyermek j messzire elszalad desanyjtl, hogy jra s jra tlje a megtalls s egymsra talls rmt. Azok a gyerekek tudnak belefeledkezni a jtk rmbe, brmilyen messze is szaladnak, akik maguk mgtt tudva szleik bztatst biztonsggal tapasztaljk, hogy ket mindig visszavrjk. Ez csak a szli bizalom esetn lehetsges, akik btrak elengedni a gyereket, mert hiszik, hogy visszatr gy van ez a kamaszokkal is.
A 14 ves Kati szlei elbizonytalanodva keresnek fel. Remlik, nincs baj, odafigyel szlknt mgis biztosak szeretnnek lenni dolgukban, konzultlni kvnnak gyermekkrl. Lnyukkal val eddigi j kapcsolatuk mintha megtrt volna, a gyerek kedves nyitottsga olykor pimasz dacba csap t, trelmt ingerltsg, j kedvt szomorsg vltogatja, olykor az let rtelmt latolgatja, megrov, szmonkr kritikjt fennen hangoztatja. Napok telnek el arcn ismt a rgi, kedves mosoly, olykor szlei lbe bjik, s mire az idill jra helyrellna, az egsz kezddik ellrl. Kati jl tanul, van bartja, trsasgba eljr, bizalmval mig is sokszor megajndkozza szleit, sokszor rkon keresztl cserlnek gondolatot, aztn minden megszakad, idvel jbl folytatdik.
Kati szorosan ktdik szleihez, bizalomteli, elfogad kapcsolatukban fejldse zkkenmentesen zajlott. A szlk jelzse szerint baj most sincs, mgis eddigi tretlen bizalmuk helybe ktsgek frkztek. Ahogy beszlgetnk, aggodalmuk elssorban bels bizonytalansgukban fogalmazdik meg. „Eddigi tretlen szeretetket ksr idnknti haragjuk s szmonkrsk nem tvoltja-e el tlk a lnyukat mg jobban?.“
Ahogy Vikr rja, a serdl eltvolodsa szleitl pp azt jelzi gyakran, hogy ersen kzdenie kell irntuk rzett szeretetvel, ami levlst nehezti, patolgis esetben gtolja. Az anyai gondoskods elleni kzdelemben valjban sajt gyermeki ktds irnti vgyai ellen kzd, mely kvnn mg a gondoskodst. Az olykor rmisztnek tn indulatok, rzelmi-hangulati hullmzsok, viselkeds- s szoksvltozsok olykor nmaguk nagyzsos tlrtkelse, majd nbizalomhinya, krnyezetnek, szleinek deidealizlsa, becsmrlse, j eszmkrt, szemlyekrt val felfokozott lelkesedse, aszketizmusa mg ha sokszor oly ijesztek is, a norml fejlds egszsges velejri, sokszor pp ezek hinya jelez problmt.
Min mlnak a dolgok? Sok mindenen, sokszor a szerencse s vletlen sszjtkn, egy azonban bizonyos. Mire gyermeknk kamaszkorhoz rnk, mint a szorgalmas mhecske, felhalmozott rzelmi tartalkainkbl merthetnk tbbnyire, mely a korai ktds stabilitsnak mrtkn mlik leginkbb. Ez az a kzs tartalk, mely a levls lehetsgt biztostja a kamasznak a visszatrs remnyvel.
Mint mr emltettk, Anna Freud a gyszhoz hasonltja a serdlkort, teht a serdlnek bcst kell mondani gyerekkori ktdseitl. Gyszol a szl is, hiszen neki is ms tvolsgba kell tudni engedni gyermekt, tudomsul kell vennie, hogy gondoskodsra ms minsgben van ezutn szksg. Verena Kast a gyszmunknak ngy (idbeni) szakaszt klnti el. Az els szakaszban nem kvnjuk tudomsul venni a vesztesget, mintha nem is lenne. A msodik szakaszban az rzelmek soksznsgnek feltrsvel tallkozunk, harag, flelem, nyugtalansg, dh, rm kiszmthatatlanul megjelenve kvetik egymst. A harmadik szakaszban megkezddik a klvilg fel forduls, majd a vesztesg elfogadsval zrul a negyedik szakasz. Iderve tljutottunk a serdlkoron, a szl s a gyerek rszrl is megtrtnt a levls.
Klinikai tapasztalataim szerint a kamasz szemlyisgvltozsa lendletes mozgsba hozza szlei lelki struktrjt, s az sszehangolt mozgs harmnija vagy ppen disszonancija ersen hat a kamaszkor alakulsra. Mint amikor egy zenem megszlalsakor kevsb vjtflknt is halljuk a tiszta dallamot vagy ppen azt, mikor nem elgg sszehangolt a zenekar.
Egy klinikai plda:
Zsfi szlei rendkvl zaklatottan keresnek fel, hasonlan, mint Kati szlei, elbizonytalanodtak. Nagy klnbsg azonban, hogy mg Kati szlei azt remlik, nincs baj, ebben szeretnnek bizonyosak lenni, Zsfi szlei mr tallkozsunkkor biztosak a megvltoztathatatlanban, lnyuk rossz tra trt, s ez mr gy is marad. rad bellk a dh, elutastan becsmrlik 13 ves lnyukat, aki visszalt bizalmukkal, megkeserti egsz csaldjuk lett. Amg Kati szlei bizakodtak, hogy tmenetiek a nehzsgek, addig Zsfi szlei lemondak, lnyukkal kapcsolatos jvkpk flelemteli, attl tartanak elzllik, s hogy ezt elkerljk, segtsgknt/bntetsknt intzetbe adst fontolgatjk. Fontosnak tartom itt megemlteni, hogy a kamaszok elviselsnek mvszetben sokszor nem megkerlhet a szlk rszrl sajt kamaszkorukkal val nha fjdalmas tallkozs. Az emlkezs, megrts, tdolgozs s elfogads mentn, rzelmi jelentsben j esllyel mdosulhat a mlt zenete, ltala a szl, gyermekvel val kapcsolata j lendletet kaphat.
Hogy ezt rzkeltessem, kiemelek egy lnyeges dinamikai szlat Zsfik csaldi trtnetbl.
Zsfi desanyja ppen abban a korban, amibe most lnya rt, 13 vesen vesztette el sajt desanyjt, annak hosszan tart betegsgt kveten. Mivel apja kiszmthatatlan, feleltlen letet lt, alkalmatlannak bizonyult lnya nevelsre, gy Zsfi desanyja 13 vesen intzetbe kerlt. lete rendben alakult, szakmt, prt vlasztott, hzassgban boldognak nem mondhatan, m szp csendben lt. Frje sajt apjhoz hasonl, m jval szeretetre mltbb tulajdonsgaival (mg annak napi jelentsebb alkoholszksglete dacra is) megbklt, a vele val konfliktusokat nagy erfesztsek rn tvolrl kerlte. Zsfival val trdsk volt kapcsolatukban az sszetart er, szinte mindent egy lapra tettek: Zsfibl zenszt akartak faragni. Ahogy annak idejn az desanya, Zsfi is klarintozni tanult, plyja elejn remnytelien kezdte kibontakoztatni egyttal desanyja tehetsgt is, ki zenei tanulmnyait az intzetbe kerlsekor knytelen volt abbahagyni. A csaldi problmk Zsfi bejelentsvel vettk kezdett: rdeklds hjn abbahagyni kvnja a zenlst. Elkpzelse megvalstsban Zsfi falakba tkztt, desanyja ragaszkodott hozz, hogy lnya folytassa zenei tanulmnyait. Hetek teltek el, mire kiderlt, a ltszatbkessg kpmutats rn hazugsggal tarthat fenn, a zenerk idejt Zsfi az utcn bartaival tlttte el. Az eltitkolt valsg leleplezdsnek a zenetanrn rdekld telefonhvsa vetett vget.
Ez utn kerestek meg a szlk.
Llektani trvnyszersg, hogy egy feldolgozatlan emlkhez trsul rzst letre kelthet egy, a rgmltot idz trtns. A flbehagyott zenls az anya tudattalanjban sajt anyja elvesztsvel kapcsoldott ssze. Anyja hallval kapcsolatos fjdalmak, szorongsok jralse ellen vdekezett, mikor megtiltotta lnynak, hogy abbahagyja a zenlst. Vesztesgei feldolgozsa segtettk az anyt, hogy btrabban tmogassa lnya nllsodsi trekvseit.
Chaim Potok gynyr knyvben A kivlasztottban szvbemarkol kzelsgbe kerlnk a kamaszkor, ortodox zsid csaldban felnv fi, Daniel bels lelki kzdelmnek, identitsvlsgnak. Neveltetse s rabbi apja akarata ellenre szaktani kvn csaldja vszzados cadik hagyomnyaival, s ezzel taln vgleg elvesztve apja jindulat tmogatst, vilgi tra kszl. Potoknl Daniel bartjnak apja, Babits Mihly Timr Virgil fiban a szellemi atya, a tant a csaldon kvli azonostsi minta, azaz tmeneti kls s bels tmasza a bels lelki s szellemi ellentmondssal kzd kamasz finak. Daniel vallsos apja gy fogalmaz: „ A Vilgegyetem ura irnytott mindketttket a fiamhoz. Akkor, amikor a fiam kszen llt a lzadsra, azrt kldtt titeket, hogy meghallgasstok a fiam szavt.”
„Carpe diem, lj a mnak, ragadd meg a napot” lelkesti nll gondolkodsra tantvnyait John Keaton a Welton Akadmia angol irodalom tanra a Holt kltk trsasgban.
„Szaktsd a rzsa bimbajt
lvezd, amit a perc ad
A virg ma mosolyog Rd
Holnap mr holtt hervad”
Teret s tmaszt kapva rdekldse, tehetsge, virgz szexualitsa kibontakoztatshoz, teli letervel, az egsz vilgot is meghdtani ksz szinte minden kamasz.
Bztatsul: Nincs csald, ahol problma s izgalommentesen telnek el a gyermek kamasz vei. A szlk egyzkedsi s komromisszumra val kszsge, humorrzke, tretlen bizalma a gyerekben, megrztt nbizalma s kitartsa lehet segtsgre ebben az idnknt elbizonytalanodott idszakban, a kamasz gyereket nevel csaldnak.
|