Margocska honlapja
Margocska honlapja
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kedvenc linkjeim
 
Bíztató Igék


János 14,18
Jézus mondja: „Nem hagylak titeket árván, eljövök hozzátok.”





János 15,5
Jézus mondja:”… nélkülem semmit sem tudtok cselekedni.”





János 16,32
Jézus mondja: „….de én mégsem vagyok egyedül, mert az Atya velem van.”





Apostolok Csel. 5,29
"Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek.





Apostolok Csel.16,31
"Higgy az Úr Jézusban, és üdvözülsz mind te, mind a te házad népe!"





Róma 14,8
Mert ha élünk, az Úrnak élünk, ha meghalunk, az Úrnak halunk meg. Tehát akár élünk, akár meghalunk, az Úréi vagyunk.



1 Korintus 3,16
Nem tudjátok, hogy ti Isten temploma vagytok, és az Isten Lelke bennetek lakik?




Efezus 6,7
Jóakarattal szolgáljatok, mint az Úrnak, és nem mint embereknek;





Efezus 2,18
Mert általa van szabad utunk mindkettőnknek egy Lélekben az Atyához.





Filippi 1,21
Mert nekem az élet Krisztus, és a meghalás nyereség!






Filippi 4,4
Örüljetek az Úrban mindenkor! Ismét mondom: örüljetek.





1 Tesszalonika 5,21
Mindent vizsgáljatok meg: a jót tartsátok meg.





Titus 2,11
Mert megjelent az Isten üdvözítő kegyelme minden embernek.




Zsidók 12,6
Mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad.





1 János 1,9
Ha megvalljuk bűneinket, hű és igaz ő: megbocsátja bűneinket, és megtisztít minket minden gonoszságtól.





1 János 2,17
A világ pedig elmúlik, és annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.

Lap tetejére

 
Üzenet minden napra
Tartalom
 
Pszichológia
Pszichológia : "Game over"- A számítógépes játékok hatása

"Game over"- A számítógépes játékok hatása

Irtzl Károly  2008.11.09. 15:36

Napjainkban a számítógépes játékok fejlesztése és forgalmazása óriási üzlet. Részvényesek és kereskedők milliárdokat fektetnek ebbe az üzletágba is, akárcsak a szórakoztató ipar egyéb termékeibe. Egy jól sikerült játékprogram - akárcsak egy izgalmas film vagy tv műsor - akár órákra is lekötheti a gyermekeket. Akár napokra is. Sőt!

Irtzl Károly: ''Game Over'' - A számítógépes játékok hatása a személyiség fejlődésére

 

Napjainkban a számítógépes játékok fejlesztése és forgalmazása óriási üzlet. Részvényesek és kereskedők milliárdokat fektetnek ebbe az üzletágba is, akárcsak a szórakoztató ipar egyéb termékeibe. Egy jól sikerült játékprogram - akárcsak egy izgalmas film vagy tv műsor - akár órákra is lekötheti a gyermekeket. Akár napokra is. Sőt!



Néhány szülő azt tapasztalja, hogy kamaszodó gyermekét más nem is érdekli, csak az újabb és újabb számítógépes játékok. Gyermekeik láthatóan elfordulnak a szürke valóságtól, és az izgalmak virtuális világába vetik magukat. Kell-e, hogy aggódjunk emiatt, vagy nyugtassuk meg ismerőseinket és önmagunkat, hogy: majd kinövi a gyerek, és megtalálja a helyét a valódi világban is?

Úgy gondolom, hogy a játékszenvedély lehet káros gyermeknél és felnőttnél is, ha az érdeklődési kör annyira beszűkül, hogy mellette alig jut idő és energia az élet egyéb területeire. Vajon mi idézheti elő ezt a fajta beszűkülést?

Az élethelyzetek kihívást jelentenek gyermek és felnőtt számára egyaránt. Az igények, vágyak és félelmek, melyek emberi kapcsolatainkat átszövik, hatással vannak az önmagunkról kialakított képre. Ezzel önmagunkról és a világról kialakított képünk egyre gazdagabb, differenciáltabb lesz, és egyre közelebb lesz a valósághoz. Ez így is történne akkor, ha bizonyos érzéseket és gondolatokat nem részesítenénk előnybe másokhoz képest; de természetesen a kellemes tapasztalatokra nyitottak vagyunk, a kellemetleneket pedig igyekszünk elkerülni. És itt jön a virtuális valóság szerepe! A virtuális valóságot úgy építik fel a számunkra, hogy kielégítse azokat az igényeket, amiket a természetes környezet nem tud, vagy nem akar kielégíteni.

A helyzetek érzelmeket hívnak elő belőlünk. Az érzelmek gondolatokat ébresztenek bennünk: pl.: "ez kellemes", "ez tetszik", "ez bonyolult", "ezt nem akarom". Kialakul egy fajta viszonyunk, érdeklődésünk, igényünk azzal kapcsolatban, hogy milyen környezetet szeretnénk, és milyet nem, milyennek szeretnénk látni magunkat, és milyennek nem. Tetteink érzelmi hozzáállásunkból és gondolatainkból születnek meg. Tudatunk befolyásolja tetteinket, és tetteink következményei hatással lehetnek a tudatállapotunkra.

Ha sikerül megoldani egy problémát, akkor azt a megoldást begyakorolva kialakulhat egy magatartásforma, ami képessé tesz bennünket hasonló helyzetek megoldására. Ha egy bizonyos viselkedéssel sikerül elkerülni egy problémát, sikerül megszabadulni egy nyomasztó érzéstől, akkor ez az elkerülő magatartás válhat szokásunkká. Ha a számítógépes játék vagy a TV segítségével rendszeresen sikerül átélni egy olyan érzést vagy hangulatot, ami hiányzik nekünk, akkor kialakulhat egy kötődés a virtuális valósághoz. Az életmód a megszokott és rögzült magatartásmódok összessége. Én egy életmódot akkor neveznék egészségesnek, ha a segítségével olyan magatartásmódokat sikerül begyakorolni, melyek segítenek abban, hogy megoldjuk az életkorunkból és élethelyzeteinkből adódó kihívásokat. Károsnak pedig azt nevezném, amely inkább elmélyíti a problémákat, és általa nem fejlődnek, vagy visszafejlődnek azok a képességeink, melyekkel sikerülne megoldani őket vagy túljutni rajtuk.

A kutatások szerint a TV nézéssel és a számítógépes játékokkal eltöltött idő a - mutatóujj gyors gombnyomási reakcióidejének fejlődésén kívül - semmi olyan képesség kifejlesztésében nem segít, aminek az élet más területein hasznát vehetnénk. Bár szülőként reménykedni szoktunk ebben. Valójában a közép és felsőfokú számítástechnikai iskolákban néhány hónap után már semmiféle előnyt nem jelent az, hogy valaki kisgyerek kora óta számítógépes játékokkal játszott. A TV és a számítógépes játék szerepe az életünkben tulajdonképpen inkább az, hogy a segítségükkel megváltoztassuk a tudatállapotunkat, elfelejtsük a problémáinkat, beleálmodjuk magunkat egy álomba, ami nem olyan nyomasztó, mint a valóság. A valós élethelyzetektől a virtuális világokba menekülés szokása ebből a szempontból tehát - a tartós függőség megjelenése esetén - a személyiségfejlődés szempontjából egészségtelen életmód kialakulását eredményezheti.

Ha ezek a tevékenységek mindennapossá válnak, és azt tapasztaljuk, hogy egyre több időt lekötnek, érdemes elgondolkodni azon, hogy nem azért nyúlunk-e hozzájuk, mert bizonyos érzéseket, gondolatokat nem tudunk elviselni. Figyeljük meg, hogy milyen TV műsorokat nézünk szívesen. Figyeljük meg, hogy gyermekünk milyen játékokat játszik.

Azt gondoljuk talán, hogy véletlenszerűen választjuk ki azt, hogy mivel szórakoztatjuk magunkat. De ez nem így van. Ami izgalomba hoz, az megmutatja lelki világunk mélységeit. Jelezhet valamit vágyainkról, ha van szemünk hozzá, hogy észrevegyük. Gondolkodjunk el azon, hogy honnan származhatnak ezek az igények, és mi a jelentőségük? Mi jelentene előrelépést számunkra vagy gyermekünk számára? Ha segítenénk érvényesíteni ezeket az igényeket, vagy ha lemondanánk róluk?

A számítógépes játékban a gyermekek megélhetik azt a sikerélményt, ami az életben hiányozhat nekik. Kifejezhetik azt a dühöt és agressziót, amit a mindennapokban esetleg nem engedhetnek meg maguknak. Egy kamasz számára nagyon fontos az, hogy átélje a lázadást, és higgyen a saját képességeiben, hogy hatással lehet a dolgok alakulására. Át kell élnie a növekedést, a fejlődést, és neki és a környezetének meg kell emésztenie azt, hogy ez szükségszerűen együtt jár az értékek bizonyos mértékű rombolásával. A játékprogramok biztosíthatják ezeket az élményeket. Játék közben az ember mindezeket elhiszi magáról abban a módosult tudatállapotban. Utána, a valóság pedig még kiábrándítóbb és még nehezebben megemészthető lesz. Fokozódhat ezzel az önbizalomhiány, és a valóságtól való rendszeres elfordulás, ami pedig természetes módon a képességek stagnálásához vagy visszafejlődéséhez vezethet. Annak érdekében, hogy ezt biztonsággal megakadályozzuk, időben korlátozzuk azt az időt, amit a gyermek társaság nélkül, egyedül TV nézéssel vagy számítógépezéssel tölt el. Fontos azonban, hogy ezzel együtt minden nap betartsuk az "első a munka, aztán a szórakozás elvét".

Szülőként kezdetben a technika áldásos hatásaként éljük meg, ha a gyermekünket sikerül lekötnünk a TV-vel vagy egy klassz számítógépes játékkal. Legyünk tudatában annak, hogy ilyenkor a megkönnyebbülést az okozza, hogy megtaláltuk a legolcsóbb baby sittert, akire ideiglenesen rábíztuk a gyermekünk nevelését. Ennek ára hosszú távon az lesz, hogy a gyermek emiatt lehet, hogy nem tanulja meg, hogy hogyan tud ő maga megküzdeni a saját feszültségeivel. Ha mindenáron el akarjuk kerülni azt, hogy a gyermek unatkozzon, akkor csökken az esélye annak, hogy a gyermek megtanulja feltalálni magát.

Fontos, hogy különbséget tudjunk tenni a játékok és élmények alkalmankénti kipróbálása és a rögzült magatartásmódok között. Ha rálátásunk van arra, hogy egy életmód hová vezethet, akkor meg tudjuk állapítani azt is, hogy az káros-e. Ha meg akarjuk reformálni az életmódunkat, akkor időben korlátozzuk azt, ami káros, és próbáljunk ki új viselkedésformát egy-egy kihívást jelentő helyzet kezelésére.

 

Irtzl Károly pszichológus

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Óra
 
Háttérzene
 
Számláló
Indulás: 2006-01-25
 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Bíztató Igék

5 Mózes 30,14
Sőt inkább nagyon közel van hozzád az ige, a szádban és a szívedben van, teljesítsd hát azt!




Jób 5,18
Mert ő megsebez, de be is kötöz, összezúz, de keze meg is gyógyít.





Zsoltár 62,2
Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok segítséget.





Zsoltár 119,88
Tartsd meg életemet kegyelmesen, én pedig megtartom intelmeidet.





Ézsaiás 49,15
Ha mások megfeledkeznének is, én nem feledkezem meg rólad!





Ézsaiás 55,6
Keressétek az Urat, amíg megtalálható! Hívjátok segítségül, amíg közel van!





Dániel 6,27
Ő az élő Isten, aki megmarad mindörökké. Az ő királysága megdönthetetlen, uralkodása végtelen.




Mikeás 6,8 Ember, megmondta neked, hogy mi a jó, és hogy mit kíván tőled az Úr! Csak azt, hogy élj törvény szerint, törekedj szeretetre, és légy alázatos Isteneddel szemben.




Máté 9,2
"Bízzál, fiam, megbocsáttattak bűneid."






Máté 11,30
Mert az én igám boldogító, és az én terhem könnyű."




Márk 5,36
"Ne félj, csak higgy!"







Lukács 17,21
Mert az Isten országa közöttetek van!





Lukács 18,27
Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.





Lukács 21,19
Állhatatosságotokkal nyeritek meg majd a lelketeket.





Lap tetejére

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak